Astronomi ile fen bilimleri
birbirlerini karşılıklı olarak besleyen kaynaklardır. İlköğretim bölümlerinde
okuyan öğretmen adayları ile yapılan astronomi kavram yanılgıları tespiti içerikli
araştırmalarda öğretmen adaylarının astronomi kavramları ile ilgili birçok
alternatif kavram geliştirdikleri, uygulanan ölçeklerde bulunan sorulara
verdikleri doğru cevaplarda dahi emin olmadıkları görülmüştür. Araştırmanın
amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının Astronomi konusundaki temel kavramlara
yönelik bilişsel yapılarını ve var olan kavram yanılgılarını ortaya
çıkarmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden Durum Çalışması (Case Study)
kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını, Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim
Dalı 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 64 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Kelime İlişkilendirme Testi (KİT)
kullanılmıştır. Seçilen anahtar kavramlar Astronom, Astronot, Uzay, Gezegen,
Güneş Sistemi, Astroloji, Karadelik, Gökada, Yıldız, Astreoit ve Kuyruklu
Yıldız’dır. Öğretmen adaylarına KİT’e yönelik açıklamalar yapılmış ve her bir
kavram için ortalama 30 saniye süre verilmiştir. Araştırma sonucunda, Yıldız ve
Kuyruklu Yıldız kavramları arasındaki ortaya çıkan bağlantı dikkat çekmektedir.
Ayrıca Karadelik kavramının Siyah ve Boşluk kavramlarını çağrıştırması kavram
yanılgısı olabileceği şeklinde yorumlanabilir.
Astronomi Öğretmen Adayı Bilişsel Yapı Kelime İlişkilendirme Testi
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)