TIMSS, 4
yılda bir yapılması planlanan, ülkelerin fen ve matematik başarılarını birçok
değişkeni dikkate alarak sunan uluslararası bir araştırmadır. Bu çalışmada,
Türkiye’nin 2015 yılındaki Matematik ve Fen alanlarına yönelik başarı durumu,
evde bulunan eğitimsel kaynaklar açısından sınavda en başarılı ilk beş ülke ile
karşılaştırılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yönteminin
kullanıldığı bu çalışmada bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. TIMSS
2015 değerlendirmesinde 4. ve 8. sınıf düzeyinde matematik ve fen alanlarında
ilk beş sırayı alan ülkeler ve Türkiye’ye ait veriler araştırmanın evrenini
oluşturmaktadır. Tespit edilen evrenin tamamına ulaşıldığından ayrıca örneklem
tayinine gidilmemiştir. TIMSS 2015 verilerine göre 4. ve 8. sınıf düzeyinde evde
bulunan eğitim kaynakları ve ortalama başarı puanları açısından Türk öğrencilerin
ilk beş ülke ortalamasının gerisinde kaldığı bulgulanmıştır. Araştırma
sonucunda, evinde daha fazla eğitim olanağına ve çok sayıda kaynağa sahip olan
öğrencilerin başarı ortalamasının diğer öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu
ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; ebeveynlerin ve evde eğitimde
etkin olan diğer önemli kişilerin, öğrencilerin evlerini yalnızca okul
konularına değil genel olarak öğrenmeye teşvik edici ve uyarıcı hale getirmeleri,
politika yapıcıların sosyoekonomik olarak dezavantajlı öğrenciler için evde
eğitim olanaklarının ve kaynaklarının artırılmasına yönelik önlemler alması, evde
bulunan eğitimsel kaynakların başarı ile ilişkisini ortaya koymaya dönük
kapsamlı ve uzun soluklu araştırmalar yapılması önerilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)