Problem Statement: In the literature, some studies related to
students' attitudes towards science fairs were found (Karadeniz & Ata,
2013; Yıldırım & Şensoy, 2016). However, there was no study of the opinions
of visitors to science fairs.
Purpose of the Study: The aim of this study is to investigate the
opinions of visitors that attended TUBITAK science fairs for science fairs and
their impact on students' attitudes toward physics in Turkey.
Method(s): The study is a quantitative research
conducted by the scanning method. In the research, a scale was created to get
the opinions of the visitors of the 4006-Science Fair sponsored by TUBITAK to
their attitudes towards the fair and the effect of the fair on the attitudes of
students towards physics. It was noted that the scale would be implemented
shortly after visits to the science fair so that the number of items was small
due to the time issue. For this reason, it was decided to create a scale of 10
items and a five-point Likert type. The scale was applied to 203 visitors who
visited the fair. 70 of them are female, 133 of them are male.
Findings and Discussions: A descriptive analysis of the data on the
"Opinions on Science Fair" factor obtained from the application of
the scale was made. 79% of responses for this factor were collected in the
"I fully agree" response. The averages of all items are above 4.20. Visitors
want to attend such a fair again. Accordingly, the visitors are relatively less
eager to support their child in joining the science fair.
A descriptive analysis of the data on the
"Opinions on the Effect of Science Fairs on Student Attitudes towards
Physics Course" obtained from the application of the scale was made. 68%
of the responses for this factor were collected in the "I fully
agree" response. The average of all items, except one, is over 4.20.
Visitors to the science fair think relatively less that students' concerns
about physics lessons can be reduced by science fairs.
It is examined whether there is a significant
relationship between age range and education status information and responses
given to the factors. According to the analyzes made, there is only a
significant positive correlation between the "Opinions on the Effect of
Science Fairs on Student Attitudes towards Physics Course" factor and the
age group (r = 0.194, p = 0.006), considering the significance value of p <
0.05. No significant relationship was found between education status and
factors.
Conclusions and
Recommendations: The
results of this research show that visitors of science fairs have a very
positive opinion of science fairs. In one study, science fairs were determined
to be motivational sources of interest, such as interest in science content,
sense of self-efficacy, reward or success, social aspects of participants, and
acquired learning strategies (Dionne, Reis, Trudel, Guillet, Kleine and
Hancianu, 2012). Camcı (2008) has reached the conclusion that science fairs
have contributed more to the interest of students in the nature and scientific
process of science.
Araştırmanın
amacı, Türkiye’de gerçekleştirilen TÜBİTAK Bilim Fuarlarına ziyaretçi olarak
katılan kişilerin bilim fuarlarına yönelik görüşlerini ve bilim fuarlarının
fizik dersine yönelik öğrenci tutumlarına etkisine ilişkin görüşlerinin
incelenmesidir. Ziyaretçi görüşlerini belirlemek için Likert tipi bir ölçek
hazırlanmıştır. Veriler 2017 yılında Ankara’da yapılan TÜBİTAK bilim fuarını
ziyaret eden kişilerden, tarama yöntemiyle toplanmıştır. Ölçeğin “Bilim
Fuarlarına İlişkin Görüşler” ve “Bilim Fuarlarının Fizik Dersine Yönelik
Öğrenci Tutumlarına Etkisine İlişkin Görüşler” adında iki adet faktörden
oluştuğu belirlenmiştir. Ölçekte toplam 10 madde bulunmaktadır. Ölçeğin birinci
faktöründen elde edilen verilerin güvenilirlik katsayısı 0,64, ikinci
faktöründen faktöründen elde edilen verilerin ise güvenilirlik katsayısı 0,78
olarak bulunmuştur. Ölçek, bilim fuarlarını ziyaret eden toplam 203 kişiye
bilim fuarını ziyaretleri sırasında uygulanmıştır. Örneklemi oluşturan
bireylerin 70’i kadın, 103’ü erkektir ve ağırlıklı olarak 15-20 yaş aralığında
yer almaktadırlar. Araştırmanın sonuçları, bilim fuarına gelen ziyaretçilerin
bilim fuarlarına yönelik yüksek derecede olumlu görüşlere sahip olduklarını
göstermektedir. Ayrıca ziyaretçiler bu tür fuarların öğrencilerin fizik dersine
yönelik tutumlarına yüksek derecede olumlu katkı yapacağını düşünmektedirler.
Bu görüşlerin cinsiyetten ve eğitim düzeyinden bağımsız olduğu yapılan bağımsız
örneklem t testi ile belirlenmiştir. Bilim fuarlarının fizik dersine olan
tutumun etkisine ilişkin görüşler ile yaş grupları arasında pozitif yönde
anlamlı bir ilişki olduğu yapılan korelasyon analizi ile belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)