Türkiye’de ortaöğretim öğrencilerinin liselere geçiş sürecinde
uygulanan merkezi sınav sisteminde her yıl değişiklik yaşandığı görülmektedir.
Bu değişikliğin etkisiyle öğrencilerde stres, bunalım ve kaygı gibi duygular
ortaya çıkmaktadır. Bunlara bağlı olarak öğrencilerde sınav kaygısı gözükmektedir.
Sınav kaygısı her alanda olduğu gibi fen alanında da yaşanmaktadır. Dolayısıyla,
bu çalışma 2018 yılında “Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş” sınavının kaldırılıp,
yerine “Liselere Geçiş Sınavı” adı altında bir sınavın uygulanmaya başlaması
sebebiyle sınav değişikliği yaşamış olan sekizinci sınıf öğrencilerinin fen
sınav kaygılarının ne düzeyde olduğunu incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Çalışma nicel araştırma yönteminin
tarama deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini Niğde’nin
Ulukışla ilçesinde farklı okul bölgelerindeki 108 kadın, 104 erkek, toplam 212 kişi
oluşturmuştur. Bu kişiler rasgele olmayan örneklem türlerinden olan uygun
örneklem türü kullanılarak seçilmişlerdir. Veri toplama aracı olarak fen sınav kaygısı ölçeği kullanılmıştır. Bu
ölçeğin geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları yapılmıştır. Araştırmanın
analizleri bağımsız örneklemler t-testi, ANOVA ve ANCOVA testleri ile yürütülmüştür.
Analizler sonucunda, sınav değişikliği yaşamış olan sekizinci sınıf
öğrencilerinin fen sınavı kaygı düzeylerinin orta düzeyde olduğu tespit
edilmiştir. Kadın ve erkek öğrencilerin fen sınav kaygı puanları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı belirlenmiştir. Benzer
şekilde, okul bölgelerine göre öğrencilerin fen sınav kaygıları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı görülmüştür. Araştırmacılara
yol göstermek amacıyla araştırma bulguları ve sınırlılıkları tartışılmış ve
önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)