Arabic language
is taught in Turkey in various institutions including private education
centers, Imam Hatip High Schools and universities. In this study, among these
institutions, we will discuss Arabic language taught at universities.
It is possible
to handle Arabic language taught at universities in two parts. In the first
part, Arabic language in preparatory program of Theology Faculties and the
other part is lectured in Arabic Language Education Departments and Arabic
Language Philology Departments.
Yet, due to the
different aims of those courses aforementioned, the education provided show
differences as well. For instance, the purpose of Arabic language taught in
Theology faculties is to provide an understanding of Arabic texts in such
courses as Kalam, Hadith, Islamic law, Islamic philosophy and Islamic sects
given in the upper classes. Whereas, Arabic Language taught in the department
of Arabic Language Education aims to teach Arabic as language in several fields
literally and rhetorically.
Aforesaid, it
is obviously seen that Arabic language is taught in theory intensively however,
when it comes to speaking, the desired efficiency is not reached. Here, in our
study, we try to give some solutions referring to the difficulties experienced
in Arabic language in the aforementioned faculties.
Arabic Language Arabic Language and Turkish History Arabic Language Education in Turkey Problems of Arabic Language Education Arabic speaking practice
Türkiye’de Arapça, üniversitelerde,
bazı özel eğitim merkezlerinde ve İmam-Hatip Liselerinde okutulmaktadır. Biz bu
kurumlardan üniversitelerde okutulan Arapçanın durumunu ele alacağız.
Üniversitelerde okutulan Arapçayı iki
kısımda ele almak mümkündür. Birincisi, İlahiyat Fakülteleri Hazırlık Sınıflarında
okutulan Arapça, ikincisi ise Arap Dili Eğitimi ve Arap Dili Filolojisi bölümlerinde
okutulan Arapça.
Ancak yukarıda adı geçen bölümlerde
verilen Arapçanın amaçlarının farklı olması sebebiyle verilen eğitim de
farklıdır. Örneğin İlahiyat Fakülteleri Hazırlık Sınıflarında okutulan
Arapçanın amacı, üst sınıflarda görülecek olan Kelam, Hadis, İslam Hukuku,
İslam Felsefesi, Tasavvuf, İslam Mezhepleri gibi derslerde geçen Arapça
metinleri anlayabilmek iken, Arap Dili Eğitiminde verilen Arapçanın amacı,
Arapçayı, belağatıyla, edebiyatıyla çok yönlü bir biçimde bir dil olarak
öğretmektir.
Bahsi geçen bölümlerde Arapça teori
olarak çok yoğun bir şekilde öğretilirken, pratiğe yani konuşmaya gelince
istenilen verimin alınmadığı görülmektedir. İşte bu çalışmada yukarıda bahsi
geçen Fakülteler ve bölümlerdeki Arapça Sözlü Anlatımdan ve yaşanan zorluklardan
bahsedilerek bazı çözüm önerileri getirilecektir.
Arap Dili Arap Dili ve Türk Tarihi Türkiye’de Arap Dili Eğitimi Arap Dili Eğitiminin Sorunları Arapça Pratik Konuşma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 6 |