Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Hadiths in Terms of ‘’Regionalism’’ that are Narrated in Syria Region

Yıl 2016, Sayı: 7, 7 - 32, 27.12.2016
https://doi.org/10.18498/amauifd.282859

Öz

Regionalism issue in hadiths is a fact which is started
by first period intellectuals. We’ve wanted to deal with this subjected matter
specific to Syria region by this time in our research that a follow up of our
previous research about Egypt. We can say the hadiths originated from Hejaz
were started to relate in here as well in a date which was earlier than Egypt
because of its being of the centre of the state. But it was much late possible
to be accepted that narrations in other regions which were already known in
Syria. Moreover, just like in Egypt, we can only find limited mutâbi/shahid of
hadiths in other regions that are known here also. So we’ve tried to show this
issue more closely in narrations of Makhûl al-Dimashqî. In this concept we have
reached some results on trustworthiness of the isnâd system. 

Kaynakça

  • Abdürrezzâk, Ebû Bekr Abdürrezzâk b. Hemmâm es-San’ânî, el-Musannef, thk. Habiburrahman el-A’zamî, I-XI, Beyrut, 1983.
  • Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, thk. Şuayb el-Arnaût ve diğerleri, I-XLV, Beyrut, 2001.
  • Ahmed b. Hanbel, el-İlel ve ma’rifetü’r-ricâl, thk. Vasiyyullah b. Muhammed Abbâs, I-III, Riyad, 2001.
  • Akgün, Hüseyin, “Bölgelerarası Rivâyet Farklılıkları Açısından Mısır’daki Hadis Kültürünün Tahlili (Yezîd b. Ebî Habîb’in (ö. 128) Rivâyetleri Özelinde), Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 5, 2015, s. 7-29.
  • Akgün, “’Giyinik Çıplaklar’ Hadisinin Aslının Tespiti ve Ka’bü'l-Ahbâr Kaynaklı Rivâyetlerin Ref'i Meselesi”, Hikmet Yurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, c. 9, sayı: 17, 2016, s. 117-143.
  • Akgün, “Hadis Hırsızlığının Yöntemleri ve Boyutları”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, c. 16, sayı: 1, 2016, s. 267-280.
  • Akgün, Sahâbe Coğrafyası, Ankara, 2015.
  • Akgün, “’Umirtu en ukâtile’n-nâse’ Hadisinin Rivâyet Farklılıkları Hakkında Bir İnceleme”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, c. 14, sayı: 2, 2014, s. 75-77.
  • Aydınlı, Abdullah, Hadis Istılahları Sözlüğü, İstanbul, 2013.
  • Azîmâbâdî, Ebû Abdurrahman Muhammed Eşref b. Emîr, Avnu’l-ma’bûd şerhu Süneni Ebî Dâvûd, I-XIV, Beyrut, 1994.
  • Bezzâr, Ebû Bekr Ahmed b. Amr, Müsnedü’l-Bezzâr (el-Bahrü’z-zehhâr), thk. Mahfûzurrahmân Zeynullah ve diğerleri, I-XVIII, Medine, 2009.
  • Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail, el-Câmiu’s-Sahîh, thk. Muhammed Züheyr b. Nâsır en-Nâsır, I-IX, Dâru Tavki’n-Necât, 2001.
  • Buhârî, et-Târihu’l-kebîr, thk. Muhammed Abdülmuîd Hân, I-IX, Haydarabad, 1362.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş’as es-Sicistânî, Sünen, thk. Şuayb el-Arnaût ve Muhammed Kamil Karabelli, I-VII, Dımaşk, 2009.
  • Ebû Zur’a, Abdurrahman b. Amr, Târihu Ebî Zur’a ed-Dımaşkî, thk. Şükrullah Nimetullah el-Kûcânî, Dımaşk, ty.
  • Elbânî, Nâsıruddîn, Silsiletü’l-ehâdîsi’d-daîfe vel’mevdûa ve eseruha’s-seyyi fi’l-ümme, I-XIV, Riyad, 1992.
  • Fesevî, Ebû Yusuf Ya’kûb b. Süfyân, el-Ma’rife ve’t-Târîh, thk. Ekrem Ziyâ el-Umerî, I-III, Beyrut, 1981.
  • Hâkim, Ebû Abdullah Muhammed b. Abdullah en-Neysâbûrî, el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn, thk. Mustafa Abdülkadir Atâ, I-IV, Beyrut, 1990.
  • Hâkim, Ma’rifetü ulûmi’l-hadîs, thk. Seyyid Muazzam Hüseyin, Beyrut 1977.
  • İbn Adiy, Ebû Ahmed el-Cürcânî, el-Kâmil fî duafâi’r-ricâl, thk. Adil Ahmed Abdülmevcûd ve diğerleri, I-IX, Beyrut, 1997.
  • İbn Asâkir, Ebû’l-Kâsım Ali b. Hasan, Târihu Medîneti Dımaşk, thk. Ömer b. Garâme el-Amravî, I-LXXX, Dımaşk, 1995.
  • İbn Hacer, Ahmed b. Ali el-Askalânî, Takrîbü’t-tehzîb, thk. Muhammed Avvâme, Haleb, 1986.
  • İbn Hacer, Tehzîbü’t-tehzîb, I-XIV, Beyrut, 1984.
  • İbn Hibbân, Ebû Hâtim Muhammed b. Hibbân el-Büstî, el-Mecrûhîn mine'l-muhaddisîn ve’d-duafâ ve’l-metrûkîn, thk. Mahmud İbrahim Zâyed, I-III, Haleb, 1976.
  • İbn Mâce, Sünen, thk. Şuayb el-Arnaût ve diğerleri, I-V, Beyrut, 2009.
  • İbn Râhûyeh, Ebû Ya’kûb İshak, Müsned, thk. Abdülgafûr b. Abdülhakk el-Belûşî, I-V, Medine, 1991.
  • İbn Sa’d, Ebû Abdullah Muhammed b. Sa’d, et-Tabakâtü’l-kübrâ, thk. Muhammed Abdülkâdir Atâ, I-VIII, Beyrut, 1990.
  • İbn Vehb, Ebû Muhammed Abdullah b. Vehb el-Mısrî, el-Câmi fi’l-hadîs, thk. Mustafa Hasan Hüseyin Muhammed, Riyad, 1995.
  • İbnü’l-Cevzî, Ebû’l-Ferec, Abdurrahman b. Ali, el-İlelü’l-mütenâhiye fî’l-ehâdîsi’l-vâhiye, thk. İrşâdü’l-hak el-Eserî, I-II, Faysalâbâd, 1981.
  • Kandemir, Yaşar, “Tirmizî”, DİA, c. 41, 2012, s. 202-204.
  • Mâlik b. Enes, el-Muvattâ, thk. M. Mustafa el-A’zamî, I-VIII, Abu Dabi, 2004.
  • Müslim, Ebû’l-Hüseyin Müslim b. el-Haccâc en-Nisâbûrî, Sahîhu Müslim, thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî, I-V, Kahire, 1955-1956.
  • Nesâî, Ahmed b. Şuayb, Sünenü’n-Nesâî, thk. Abdülfettâh Ebû Gudde, I-IX, Haleb, 1986.
  • Özkan, Halit, Hicri İlk İki Asırda Farklı Şehirlerde Amel Telakkisi Oluşumunda Sünnet ve Hadisin Yeri, Marmara Üniversitesi SBE, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul, 2006.
  • Şâfiî, Muhammed b. İdrîs, el-Müsned, Beyrut, 1979.
  • Şâfiî, Sünenü’l-me’sûra, thk. Abdülmut’im Emîn el-Kal’acî, Beyrut, 1985
  • Şürrâb, Muhammed Muhammed Hasan, el-İmâmü’z-Zührî Âlimu’l-Hicâz ve’ş-Şâm, Beyrut, 1993.
  • Taberânî, Ebû’l-Kâsım Süleyman b. Ahmed, Müsnedü’ş-Şamiyyîn, thk. Hamdi b. Abdülmecid es-Selefî, I-IV, Beyrut, 1984.
  • Tahâvî, Ebû Ca’fer Ahmed b. Muhammed, Şerhu Meânî’l-âsâr, thk. Yusuf Abdurrahman Mar’aşlî, I-V, Beyrut, 1994.
  • Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa, İlelu’t-Tirmizî’l-kebîr, thk. Subhî es-Sâmerrâî, Beyrut, 1989.
  • Tirmizî, Sünenü’t-Tirmizî, thk. Ahmed Muhammed Şâkir ve diğerleri, I-V, Kahire, 1975.
  • Zehebî, Şemsuddîn Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed, Mîzanu’l-i’tidâl fî nakdi’r-ricâl, thk. Ali Muhammed el-Becâvî, I-IV, Beyrut, 1963.
  • Zehebî, Siyeru a’lâmi’n-nübelâ, I-XVIII, Kâhire, 2006.

Şam Bölgesinde Rivâyet Edilen Hadislerin ‘Bölgesellik’ Açısından Tahlili

Yıl 2016, Sayı: 7, 7 - 32, 27.12.2016
https://doi.org/10.18498/amauifd.282859

Öz

Hadislerde
bölgesellik hususu daha ilk dönem âlimlerince ifade edilmiş bir olgudur.
Mısırla ilgili daha önceki çalışmamızın devamı niteliğindeki bu çalışmamızda
söz konusu durumu bu sefer Şam bölgesi özelinde ele almak istedik. Devletin
merkezi olması dolayısıyla Mısır’a göre daha erken diyebileceğimiz bir tarihte
Hicaz kaynaklı hadislerin burada da rivâyet edilmeye başlandığını söyleyebiliriz.
Ancak Şam’da bilinen rivâyetlerin diğer bölgelerde kabul görmesi çok daha geç
tarihlerde mümkün olmuştur. Ayrıca Mısır’da olduğu gibi burada bilinen
hadislerin de diğer bölgelerde sadece az sayıda mütâbi veya şâhidlerine
rastlayabilmekteyiz. İşte bu durumu Mekhûl ed-Dımaşkî’nin rivâyetlerinde daha
yakından göstermeye çalıştık. Bu bağlamda onun irsallerinin sıhhati ve isnâd
sisteminin güvenilirliği hususunda bazı tespitlerde bulunduk.

Kaynakça

  • Abdürrezzâk, Ebû Bekr Abdürrezzâk b. Hemmâm es-San’ânî, el-Musannef, thk. Habiburrahman el-A’zamî, I-XI, Beyrut, 1983.
  • Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, thk. Şuayb el-Arnaût ve diğerleri, I-XLV, Beyrut, 2001.
  • Ahmed b. Hanbel, el-İlel ve ma’rifetü’r-ricâl, thk. Vasiyyullah b. Muhammed Abbâs, I-III, Riyad, 2001.
  • Akgün, Hüseyin, “Bölgelerarası Rivâyet Farklılıkları Açısından Mısır’daki Hadis Kültürünün Tahlili (Yezîd b. Ebî Habîb’in (ö. 128) Rivâyetleri Özelinde), Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 5, 2015, s. 7-29.
  • Akgün, “’Giyinik Çıplaklar’ Hadisinin Aslının Tespiti ve Ka’bü'l-Ahbâr Kaynaklı Rivâyetlerin Ref'i Meselesi”, Hikmet Yurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, c. 9, sayı: 17, 2016, s. 117-143.
  • Akgün, “Hadis Hırsızlığının Yöntemleri ve Boyutları”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, c. 16, sayı: 1, 2016, s. 267-280.
  • Akgün, Sahâbe Coğrafyası, Ankara, 2015.
  • Akgün, “’Umirtu en ukâtile’n-nâse’ Hadisinin Rivâyet Farklılıkları Hakkında Bir İnceleme”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, c. 14, sayı: 2, 2014, s. 75-77.
  • Aydınlı, Abdullah, Hadis Istılahları Sözlüğü, İstanbul, 2013.
  • Azîmâbâdî, Ebû Abdurrahman Muhammed Eşref b. Emîr, Avnu’l-ma’bûd şerhu Süneni Ebî Dâvûd, I-XIV, Beyrut, 1994.
  • Bezzâr, Ebû Bekr Ahmed b. Amr, Müsnedü’l-Bezzâr (el-Bahrü’z-zehhâr), thk. Mahfûzurrahmân Zeynullah ve diğerleri, I-XVIII, Medine, 2009.
  • Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail, el-Câmiu’s-Sahîh, thk. Muhammed Züheyr b. Nâsır en-Nâsır, I-IX, Dâru Tavki’n-Necât, 2001.
  • Buhârî, et-Târihu’l-kebîr, thk. Muhammed Abdülmuîd Hân, I-IX, Haydarabad, 1362.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş’as es-Sicistânî, Sünen, thk. Şuayb el-Arnaût ve Muhammed Kamil Karabelli, I-VII, Dımaşk, 2009.
  • Ebû Zur’a, Abdurrahman b. Amr, Târihu Ebî Zur’a ed-Dımaşkî, thk. Şükrullah Nimetullah el-Kûcânî, Dımaşk, ty.
  • Elbânî, Nâsıruddîn, Silsiletü’l-ehâdîsi’d-daîfe vel’mevdûa ve eseruha’s-seyyi fi’l-ümme, I-XIV, Riyad, 1992.
  • Fesevî, Ebû Yusuf Ya’kûb b. Süfyân, el-Ma’rife ve’t-Târîh, thk. Ekrem Ziyâ el-Umerî, I-III, Beyrut, 1981.
  • Hâkim, Ebû Abdullah Muhammed b. Abdullah en-Neysâbûrî, el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn, thk. Mustafa Abdülkadir Atâ, I-IV, Beyrut, 1990.
  • Hâkim, Ma’rifetü ulûmi’l-hadîs, thk. Seyyid Muazzam Hüseyin, Beyrut 1977.
  • İbn Adiy, Ebû Ahmed el-Cürcânî, el-Kâmil fî duafâi’r-ricâl, thk. Adil Ahmed Abdülmevcûd ve diğerleri, I-IX, Beyrut, 1997.
  • İbn Asâkir, Ebû’l-Kâsım Ali b. Hasan, Târihu Medîneti Dımaşk, thk. Ömer b. Garâme el-Amravî, I-LXXX, Dımaşk, 1995.
  • İbn Hacer, Ahmed b. Ali el-Askalânî, Takrîbü’t-tehzîb, thk. Muhammed Avvâme, Haleb, 1986.
  • İbn Hacer, Tehzîbü’t-tehzîb, I-XIV, Beyrut, 1984.
  • İbn Hibbân, Ebû Hâtim Muhammed b. Hibbân el-Büstî, el-Mecrûhîn mine'l-muhaddisîn ve’d-duafâ ve’l-metrûkîn, thk. Mahmud İbrahim Zâyed, I-III, Haleb, 1976.
  • İbn Mâce, Sünen, thk. Şuayb el-Arnaût ve diğerleri, I-V, Beyrut, 2009.
  • İbn Râhûyeh, Ebû Ya’kûb İshak, Müsned, thk. Abdülgafûr b. Abdülhakk el-Belûşî, I-V, Medine, 1991.
  • İbn Sa’d, Ebû Abdullah Muhammed b. Sa’d, et-Tabakâtü’l-kübrâ, thk. Muhammed Abdülkâdir Atâ, I-VIII, Beyrut, 1990.
  • İbn Vehb, Ebû Muhammed Abdullah b. Vehb el-Mısrî, el-Câmi fi’l-hadîs, thk. Mustafa Hasan Hüseyin Muhammed, Riyad, 1995.
  • İbnü’l-Cevzî, Ebû’l-Ferec, Abdurrahman b. Ali, el-İlelü’l-mütenâhiye fî’l-ehâdîsi’l-vâhiye, thk. İrşâdü’l-hak el-Eserî, I-II, Faysalâbâd, 1981.
  • Kandemir, Yaşar, “Tirmizî”, DİA, c. 41, 2012, s. 202-204.
  • Mâlik b. Enes, el-Muvattâ, thk. M. Mustafa el-A’zamî, I-VIII, Abu Dabi, 2004.
  • Müslim, Ebû’l-Hüseyin Müslim b. el-Haccâc en-Nisâbûrî, Sahîhu Müslim, thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî, I-V, Kahire, 1955-1956.
  • Nesâî, Ahmed b. Şuayb, Sünenü’n-Nesâî, thk. Abdülfettâh Ebû Gudde, I-IX, Haleb, 1986.
  • Özkan, Halit, Hicri İlk İki Asırda Farklı Şehirlerde Amel Telakkisi Oluşumunda Sünnet ve Hadisin Yeri, Marmara Üniversitesi SBE, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul, 2006.
  • Şâfiî, Muhammed b. İdrîs, el-Müsned, Beyrut, 1979.
  • Şâfiî, Sünenü’l-me’sûra, thk. Abdülmut’im Emîn el-Kal’acî, Beyrut, 1985
  • Şürrâb, Muhammed Muhammed Hasan, el-İmâmü’z-Zührî Âlimu’l-Hicâz ve’ş-Şâm, Beyrut, 1993.
  • Taberânî, Ebû’l-Kâsım Süleyman b. Ahmed, Müsnedü’ş-Şamiyyîn, thk. Hamdi b. Abdülmecid es-Selefî, I-IV, Beyrut, 1984.
  • Tahâvî, Ebû Ca’fer Ahmed b. Muhammed, Şerhu Meânî’l-âsâr, thk. Yusuf Abdurrahman Mar’aşlî, I-V, Beyrut, 1994.
  • Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa, İlelu’t-Tirmizî’l-kebîr, thk. Subhî es-Sâmerrâî, Beyrut, 1989.
  • Tirmizî, Sünenü’t-Tirmizî, thk. Ahmed Muhammed Şâkir ve diğerleri, I-V, Kahire, 1975.
  • Zehebî, Şemsuddîn Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed, Mîzanu’l-i’tidâl fî nakdi’r-ricâl, thk. Ali Muhammed el-Becâvî, I-IV, Beyrut, 1963.
  • Zehebî, Siyeru a’lâmi’n-nübelâ, I-XVIII, Kâhire, 2006.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Akgün

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Akgün, H. (2016). Şam Bölgesinde Rivâyet Edilen Hadislerin ‘Bölgesellik’ Açısından Tahlili. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(7), 7-32. https://doi.org/10.18498/amauifd.282859
AMA Akgün H. Şam Bölgesinde Rivâyet Edilen Hadislerin ‘Bölgesellik’ Açısından Tahlili. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Aralık 2016;(7):7-32. doi:10.18498/amauifd.282859
Chicago Akgün, Hüseyin. “Şam Bölgesinde Rivâyet Edilen Hadislerin ‘Bölgesellik’ Açısından Tahlili”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 7 (Aralık 2016): 7-32. https://doi.org/10.18498/amauifd.282859.
EndNote Akgün H (01 Aralık 2016) Şam Bölgesinde Rivâyet Edilen Hadislerin ‘Bölgesellik’ Açısından Tahlili. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7 7–32.
IEEE H. Akgün, “Şam Bölgesinde Rivâyet Edilen Hadislerin ‘Bölgesellik’ Açısından Tahlili”, Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 7, ss. 7–32, Aralık 2016, doi: 10.18498/amauifd.282859.
ISNAD Akgün, Hüseyin. “Şam Bölgesinde Rivâyet Edilen Hadislerin ‘Bölgesellik’ Açısından Tahlili”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7 (Aralık 2016), 7-32. https://doi.org/10.18498/amauifd.282859.
JAMA Akgün H. Şam Bölgesinde Rivâyet Edilen Hadislerin ‘Bölgesellik’ Açısından Tahlili. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2016;:7–32.
MLA Akgün, Hüseyin. “Şam Bölgesinde Rivâyet Edilen Hadislerin ‘Bölgesellik’ Açısından Tahlili”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 7, 2016, ss. 7-32, doi:10.18498/amauifd.282859.
Vancouver Akgün H. Şam Bölgesinde Rivâyet Edilen Hadislerin ‘Bölgesellik’ Açısından Tahlili. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2016(7):7-32.