İmam Mâlik’in
fıkhının genel yapısını Muvatta’da yer verdiği değerlendirmelerden ve rivayetleri
tercih etme yönteminden hareketle ortaya koymak mümkündür. İmam Mâlik’in
rivayetlere yaklaşımı konusunda ilk elden bilgiler sunan Muvatta’da onun
mütevatir olmayan ve birçok konuyu ilgilendiren haberlere yaklaşımıyla ilgili
bazı ipuçlarının yer aldığı görülmektedir. Haberin amel ve bilgi değeriyle
ilgili rivayetler doğrudan İmam Mâlik’ten gelmemekte, aksine ona izafe
edilmektedir. İmam Mâlik’e izafe edilen rivayetler, önemli olmakla birlikte, bu
konuda elzem olan şey doğrudan rivayetlerin incelenip bir sonuca ulaşılmasıdır.
İmam Mâlik
genel olarak haber-i vâhidle amel edilmesi için râvilerin gerekli şartları haiz
olmasını yeterli bulmaz. O aynı zamanda haber-i vahidin Kur’an’a, Medine
halkının tatbikatına, içtihada dayanmayan sahabe kavline, maslahata, kıyasa ve
sedd-i zerâi‘ prensibine aykırı olmamasını da gerekli bir şart olarak görür.
Özellikle amel-i ehli Medine delili, ona göre haber-i vâhidin aktüel değerinin
belirlenmesinde önemli bir etken konumundadır. İmam Mâlik Muvatta’da doğrudan haber-i
vâhid kavramını kullanmaz. Fakat o haber-i vâhid niteliğini taşıyan haberleri
genel kabul şartlarına uyduğu sürece delil kabul etmektedir.
It is possible
to put out the general structure of Imam Malik's jurisprudence moving from the
personal assessment and the method of choice narrations given in Muwatta. It is
seen to take place some clues about the non-narrative approach to his mutewatir
in the Muwatta which offering first-hand information on the approach to Imam
Malik narrated. Narrations about current and information value of Hadith isn’t
narrated from Imam Malik directly. While it is important that the information
is narrated from Imam Malik', what is required is to reach a conclusion
examined the direct narration. Imam Malik' generally not satisfied the
requirements of narrators possess to act on a habar wahid. It's also as a
necessary condition not to o be contrary to Qur'an, amal ahl al-Madinah, the
public interest, analogy and principle prevent evil. In particular, Amel-i-Ahl
al-Madina is an important factor in the determining the actual value of the habar
wahid. Imam Malik, not used directly concept of the habar wahid. But it's accept
news with the quality habar wahid as evidence long as they conform to the
general admission requirements.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 7 |
nnn