The purpose of this study is
to develop a valid and reliable scale to measure middle school students’
attitude towards Religious Culture and Moral Knowledge lesson. The study has
been applied to 531 7th grade students. During developing this scale, the literature
has been scanned, expert opinions have been obtained, accordingly an item pool
has been composed and factor analysis has been performed. The KMO value of the
scale has been calculated as .914 and the Bartlett test value 4.514 and it has
been determined that chi square value is significant. At the end of the
analysis 5 factors named “liking” (α=.83), “benefit” (α=.67), “interest”
(α=.77), “will” (α=.72) and “trust” (α=.63) have been defined. Total variance
that the scale defines is 52.04 percent and the factor loads of the items
varies between .49 to .8. The scale is composed of total 27 items. According to
the results of the analysis, it has been determined that the scale is a valid
and reliable instrument to measure the students’ attitude towards Religious
Culture and Moral Knowledge lesson.
Attitude validity reliability Religious Culture and Moral Knowledge factor analysis
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin Din
Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersine yönelik tutumlarını ölçebilecek geçerli ve
güvenilir bir araç geliştirmektir. Çalışma, 531 yedinci sınıf öğrencisi
üzerinde yapılmıştır. Bu ölçek geliştirilirken, literatür taranarak, uzman
görüşleri alınmış, buna göre madde havuzu oluşturularak faktör analizi
yapılmıştır. Ölçeğin KMO değeri .91 ve Bartlett test değeri 4.514 bulunmuş olup
chi-square değerinin anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Analiz sonucunda, “sevme”
(α=.83), “fayda” (α=.67), “ilgi” (α=.77), “istek” (α=.72) ve “güven” (α=.63)
olarak isimlendirilen beş faktör belirlenmiştir. Ölçeğin açıkladığı toplam
varyans yüzde 52.04 olup maddelerin faktör yükleri .49 ile .8 arasında
değişmektedir. Ölçek, toplam 27 maddeden oluşmaktadır. Yapılan analiz sonuçlarına
göre, ölçeğin öğrencilerin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersine ilişkin
tutumlarını ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu tespit edilmiştir.
Tutum geçerlilik güvenirlik Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi faktör analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 8 |