Bu makale, Kur’ân’ın Hz. Peygamber’e
(sav) aşamalı indirilişini ifade eden rivâyetlerin sened tenkidini konu
edinmektedir. Bahse konu rivâyetler, Kur’ân’ın Kadir gecesinde levh-i
mahfuz’dan “Beytü’l-‘izze”ye
yani yakın semâya topluca, tek seferde
indiğini daha sonra nüzûl ortamındaki olaylarla irtibatlı bir şekilde Allah
Rasûlü’ne peyderpey nâzil olduğunu ifade etmektedir. Bu çalışmada toplam on iki
rivâyet incelenmiş ve ilgili rivâyetlerin sened tenkidi yapılmıştır. Elde
edilen verilere göre, Kur’ân’ın Hz. Peygamber’e (sav) aşamalı indirilişini
ifade eden rivâyetlerin tamamı İbn Abbâs’a dayandırılmaktadır. Bu rivâyetlerin
sened tenkidi açısından yedisinin sahih; beşinin ise zayıf olduğu tespit
edilmiştir. Sahih ve zayıf rivâyetler, içerik olarak aynı olduğundan dolayı zayıf rivâyetlerin şahid ve mutabaât
bağlamında değerlendirilmesinin mümkün olacağı kanaatine varılmıştır. Bu
çerçevede Kur’ân’ın Hz. Peygamber’e (sav)
aşamalı indirilişini ifade eden rivâyetlerin, sened tenkidi açısından sahih
olduğu görülmüştür.
Kur’ân-ı Kerîm Hadîs Aşamalı İndirilme Sened Tenkidi İbn Abbas
This article is about sanad
criticism of narratives, which expresses the gradual revelation of the Quran to
the Prophet (pbuh). These narratives indicate that the Quran firstly descended
from Levh-i Mahfuz (Preserved Tablet) to Baytu’l-‘Izza, meaning the nearest
sky, completely in one time in the night of Qadir, later on that was revealed
gradually to the Prophet in connection with specific incidents at the
environment of nuzool. In this study, a total of twelve narratives were
examined and the relevant narrations were criticized. According to the obtained
results, all narratives, which express that the Qur'an was revealed gradually
to the Prophet, are based on Ibn Abbas. Seven of these narratives have been
found sahih (authentic), and five of them found dhaeef (weak) in terms of
sanad. It was concluded that it would be possible to evaluate the dhaeef
narratives as shahid and mutaba‘at hadith because of the sahih and dhaeef
narratives are the same in content. As a result, the narratives, which express
that the Qur’an was revealed gradually to the Prophet, have been determined as
sahih in perspective of sanad crticism.
The Holy Qur’ān Hadith Gradual Revelation Sanad Criticism Ibn Abbās
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 10 |