Büyük bir dilci, edîp, şair, müfessir,
muhaddis olduğu bilinen ve “el-Keşşâf” isimli tefsiri ile meşhur olan Muhammed
el-Hârizmî ez-Zemahşerî’nin (ö. 538/1144) aynı zamanda seçkin ve yetkin bir
fakîh olduğu görülmektedir. Lügat, belâgat ve tefsir ilimlerinde daha fazla
iştiğal etmesinden dolayı bu ilimlerdeki yetkinliği ön plana çıkmış olan
Zemahşerî’nin araştırmacılar nezdinde fıkhî yönü ikinci planda kalmış hatta
unutulmuştur denilebilir. “el-Keşşâf”ta ahkâm âyetlerini açıklama yöntemine
bakıldığında müfessir Zemahşerî’den ziyade fakîh Zemahşerî görülür. Çünkü o sadece
âlimlerin/fakîhlerin görüşlerini sunmakla yetinmemiş, hüküm âyetlerini izah
ederken rivâyet ve dirâyet metodunu birlikte kullanmış, aynı zamanda konuyla
ilgili fıkhî delilleri ve istidlâl yöntemlerini tartışmış, yer yer bizzat
kendisi de hüküm istinbâtında bulunmuştur. İtikatta koyu bir mu̒tezilî taraftarı
olan Zemahşerî fıkıhta ise Hanefî mezhebine mensuptur. Söylem ve ifadeleri
incelendiğinde “itikâtta mezhebi taraftarlık/tutuculuk” onun belirgin
özelliklerinden birisi olarak ortaya çıkmaktadır. Bu sebeple onun hayatını
kaleme alan kitaplar daima mezhebî yönünü ön plana çıkaran tavrından
bahsetmişlerdir. Fakat onun “el-Keşşâf” isimli tefsirinde ahkâm âyetlerindeki
fıkhî konuları ele alırken amelde mensubu olduğu Hanefî mezhebine taassub
göstermeden, mutedil bir yaklaşım sergilediğine şahit olunmaktadır. Bu
çalışmada “el-Keşşâf”ta bazı ahkâm âyetlerinden örnekler bağlamında fıkhî konulara
yaklaşım tarzının özellikleri ve istişhâd metodu tespit edilerek Zemahşerî’nin
fıkıhçı kişiliği ortaya konulmaya çalışılmıştır.
We also see that Mohammad al-Kharizm al-Zamakhshari (d.538/1144), which is known to be a great language expert, a man of letters, a poet, a who deals with hadith and famous for his named work "al-Kashshaf", is at the same time a distinguished and authorized Islamic jurists. We can say that the second plan is left and even forgotten his İslamic jurist direction in the hands of researchers because of the more engaged in these sciences have come to the forefront. When we look at the way of expressing the verses of judicial in the "al-Kashshaf" we can see the Islamic jurists Zamakhshari than commentator Zamakhshari. Because he explains the provision verses, he used the method of the report and the circulation together at the same time he was not satisfied with merely presenting the views of scholars/ jurists, but also debated the relevant juridical evidence and methods of making provisions and he has been found in the judgment of the person himself. Zemahshari, a dark supporter of the Mutazıla, is a member of the Hanafi sect. When the discourse and expressions are examined, "sectarian bigotiry by faith" emerges as one of its distinctive features. But in his commentary of Qoran named work "al-Kashshaf" we are witnessing a moderate approach, especially in the Hanafi denomination, where he was a member of the deed when dealing with the fiqh issues in the verses of judicial, But in his commentary of Qor’an "al-Kashshaf" we are witnessing a moderate approach, without restraint in the Hanafi denomination, where he was a member of the deed when especially dealing with islamic jurisprudential issues. In this study, tried to put forward the direction of his İslamic jurist personality by determining the characteristics of the approach to the legal issues and the method of judgement in the "al-Kashshaf" context of examples from some verses judicial.
Zamakhsharı al-Kashshaaf Figh al-Hanafi Verses of Judicial Provision
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 10 |