Abu Hanifa, the founder of the Hanafi Sect, is
considered to be one of the most important intellectuals of Islamic history of
thought and science. He was named as 'Imam-i Azam', which means the greatest
imam, to point out the degree of his knowledge and intelligence. He prepared
the ground for the formation of the Ahl-i Sunnah with his vision and thoughts
and raised many famous sufis and students with his spiritual experience and
ascetic understanding. Abu Hanifa, who embraced the Qur'anic and sunnah-based religion
concept, struggled intensely with the views and thoughts he considered as
bid'ats. The existing works on Abu Hanife, focused more on his views and
thoughts in Islamic theology and juridical subjects but his personal and
spiritual life are not sufficiently studied. The purpose of this study is to
examine some aspects of his personality and his spiritual life. Abu Hanifa
reached a great position in choosing a “zuhd” (ascetic), “vera” (pious) and
hereafter life, and became one of the most popular names of evliyaullah. Abu
Hanifa, who lived in the ascetic period of Sufism, influenced very important
Sufis with his personality and spiritual life. Moreover, he contributed Sufism
to become an independent field of science through his students. Despite being rich
and wealthy, he has preferred a life that has never tended to the world and
preferred an ascetic one. He devoted his life to science and worship, and he
always kept away from the administrative tasks that were offered to him. There
are some books that are attributed to Abu Hanifa and one of them is al-Vasiyye.
There are some approaches on the personality and spiritual life of Abu Hanifa
in al-vasiyye. This study attempts to reveal the ascetic life of Abu Hanifa
based on al-Vasiyye and some other main sources of history and bibliography.
Hanefi mezhebinin kurucusu Ebû Hanîfe,
İslam ilim ve düşünce tarihinin en önemli şahsiyetlerinden biri kabul edilmektedir.
Kendisine ilim ve zekâsının yüksekliğine işaret etmek üzere en büyük imam manasına
gelen ‘İmâm-ı A‘zam’ lakabı verilmiştir. Çok sayıda öğrenci yetiştiren Ebû
Hanîfe görüş ve düşünceleriyle Ehl-i Sünnet anlayışının oluşmasına zemin hazırlamıştır.
Kur’an ve sünnet temelli din anlayışını benimseyen Ebû Hanîfe bid‘at olarak
kabul ettiği görüş ve düşüncelerle yoğun bir şekilde mücadele etmiştir. Onun hakkında
yapılan çalışmalarda, şahsiyeti ve manevî yaşantısına yeterince temas
edilmediği daha ziyade kelâmî ve fıkhî konulardaki görüş ve düşünceleri ön
plana çıkarıldığı görülmektedir. Bu çalışma ise onun hayatı ve manevî
yaşantısına dair bir kısım hususları irdelemeyi amaçlamaktadır. Ebû Hanîfe
zühd, vera‘ ve âhireti tercih etme konusunda yüce bir makâma ulaşmış ve
evliyaullahın en gözde isimlerinden birisi olmuştur. Tasavvuf tarihinin zühd
döneminde yaşayan Ebû Hanîfe şahsiyeti ve mânevî yaşantısıyla birçok önemli
sûfîyi etkilemiş ve tasavvufun müstakil bir ilim dalı olarak yer edinmesinde
talebeleri kanalıyla etki etmiştir. Kendisi zengin ve varlıklı olmasına rağmen
dünyaya meyletmemiş, zâhidâne bir hayatı tercih etmiştir. İlim ve ibâdet
eksenli bir hayat geçirmiş, idarenin teklif ettiği görevlerden hep uzak durmuştur.
Ebû Hanîfe’ye bazı kitaplar nispet edilmektedir. O kitaplardan biri de el-Vasiyye’dir.
el-Vasiyye’de Ebû Hanîfe’nin şahsiyeti ve manevî hayatına dair bazı
yaklaşımları bulmak mümkündür. Bu çalışmada temelde el-Vasiyye’den
hareketle tarih ve tabakât türü ana kaynaklardan da istifade edilerek Ebû
Hanîfe’nin zühd hayatı ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 11 |