Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effects of the Earthquake on 6th of February on Dry Cargo Terminal Operations in Iskenderun Bay

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 5, 42 - 63, 30.06.2024

Öz

Ports and port operations are of great importance since most of the billions of tons of cargo transported around the world are transported by sea. Destructive disasters such as earthquakes, which are among the risks that will affect port operations, cause serious disruptions and losses primarily in the region and hinterland experiencing the earthquake, and subsequently in the country's trade and economies.
The earthquakes centered in Kahramanmaras and Hatay, which occurred on the 6th of February, 2023 and were also called the disaster of the century, also negatively affected the ports and coastal facilities in the Gulf of Iskenderun. Due to its proximity to the earthquake centers, the region where maritime trade and coastal facilities are most affected is the Gulf of Iskenderun, which there are many ports. After the earthquake, port operations came to a halt and it took a long time to return to normal levels. Even though months have passed, some problems that have not been fully resolved continue and are expected to continue.
Risks are stated in the Emergency Responce Plans of the ports and action plans regarding the precautions to be taken when these risks occur are also included. However, it is not possible to predict the consequences of this type of disaster, which occurs once in a century. The results of the earthquake experienced in real time, its impact on the region, bottlenecks, solution methods and the realization times of the solutions have been experienced by all facilities. The aim here is to develop possible solution suggestions after the experiences gained through past experiences and to determine the options to eliminate the problems in a much shorter time with proactive precautions to be taken in advance.

Kaynakça

  • Avdar, R., ve Avdar, R. (2022). Türkiye’de Yaşanan Doğa Kaynaklı Afetlerin Sosyo-Ekonomik Etkileri. Afet ve Risk Dergisi, 5(1), 1-12.
  • Bakırcı, M., ve Aydoğdu, M. (2023). Deprem ve Ulaşım: Kahramanmaraş (Pazarcık-Elbistan) Depremlerinin Ulaşıma İlişkin Mekânsal Yansımaları. Türk Coğrafya Dergisi (83), 115-129. https://doi.org/10.17211/tcd.1296634
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi / Journal of Bitlis Eren University Institute of Social Sciences, Cilt/Volume: 7, Sayı/Number:1, Haziran/June 2018, ss. 231-274
  • Bardakçı, H., ve Demirtaş, F. (2023). Doğal Afetlerin Dış Ticarete Etkisi: 2023 Türkiye Depremleri ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi. Avrasya Dosyası, 14(1), 171-191.
  • Cebeci, O. (2023). Beklenen Tsunami Tehlikesi ve Önlemler. Denizcilik Sektörü Olası İstanbul Depremine Hazır mı? Çalıştay Bildiriler Kitabı. Türk Deniz Araştırmaları Vakfı (TÜDAV), Yayın No: 67, İstanbul, Türkiye Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches. New York: Sage.
  • Demiralp, S. (2023). Türkiye’deki Depremlerin Ekonomik Etkileri Ve Politika Önerileri. İstanbul Politik Araştırmalar Enstitüsü, (2023-004).
  • DTO, Deniz Ticaret Odası İskenderun Şubesi Resmi İnternet Sitesi, https://iskenderun.denizticaretodasi.org.tr/tr/limanlar/iskenderun/ana-sayfa. Son Erişim Tarihi: 01 Mart 2024.
  • Esmer, S. ve Duru, O. (2017). Port Governance İn Turkey: The Age Of Global Terminal Operators. Research in Transportation Business & Management, 22, 214-223.
  • Gülmez, S., Esmer, S., ve Ateş, A. (2018). An Analysıs of Seaborne Trade Through Iskenderun Bay. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 10(1), 83-108. https://doi.org/10.18613/deudfd.428168
  • Ivey, L. M., Rix, G. J., Werner, S. D., ve Erera, A. L. (2010). Framework for Earthquake Risk Assessment For Container Ports. Transportation research record, 2166(1), 116-123.
  • Kadıoğlu, Z. (2015). Kazıklı Kıyı Yapılarının Doğrusal Olmayan Davranışı ve Şekil Değiştirmeye Göre Tasarım, Gebze Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Gebze.
  • Marangoz, M., & İzci, Ç. (2023). Doğal Afetlerin Ekonomik, Sosyal ve Çevresel Etkilerinin 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremler Bağlamında Girişimciler Açısından Değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 24(52), 1-30.
  • Mertens, D. M. (2014). Research And Evaluation in Education And Psychology: Integrating Diversity With Quantitative, Qualitative, And Mixed Methods. New York: Sage.
  • Takahashi, A. ve Takemura, J., (2005). Liquefaction-induced Large Displacement of Pile-supported Wharf, Soil Dynamics and Earthquake Engineering, 25: 811-82.
  • Vira Haber Sitesi (2024). https://www.virahaber.com/
  • Yüksel, Y., ve Orhan, K. (2015). Sismik Risk ve Limanlarda Hasar Tipleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 5(2), 1-18.

6 Şubat Depreminin İskenderun Körfezindeki Kuru Yük Terminalleri Operasyonlarına Etkileri

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 5, 42 - 63, 30.06.2024

Öz

Dünya üzerinde taşınan milyarlarca ton yükün çok büyük bir kısmının denizyolu ile taşınması nedeniyle limanların ve liman operasyonlarının önemi oldukça fazladır. Liman operasyonlarını etkileyecek riskler içinde yer alan deprem gibi yıkıcı doğal afetler öncelikle depremi yaşayan bölgede ve hinterlandında, bağlantılı olarak da ülke ticaretinde ve ekonomilerinde ciddi aksamalara ve kayıplara neden olmaktadır.
6 Şubat 2023 tarihinde yaşanan ve asrın felaketi olarak da adlandırılan Kahramanmaraş ve Hatay merkezli depremler, İskenderun Körfezi’nde bulunan liman ve kıyı tesislerini de olumsuz etkilemiştir. Deprem merkezine yakınlığı nedeniyle deniz ticaretinin ve kıyı tesislerinin en fazla etkilendiği bölge, liman yoğunluğu bulunan İskenderun Körfezi’dir. Deprem sonrasında liman operasyonları durma noktasına gelmiş ve yeniden normal seviyelerine gelmesi uzun zaman almıştır. Üzerinden aylar geçmesine rağmen tam olarak çözüm bulunamayan bazı sorunlar devam etmektedir ve daha da devam edeceği öngörülmektedir.
Limanların Acil Eylem Planlarında riskler belirtilmekte ve bu riskler gerçekleştiğinde alınacak önlemler konusunda aksiyon planlarına da yer verilmektedir. Ancak yüzyılda bir yaşanan bu tip felaketin sonuçlarını önceden tahmin etmek mümkün değildir. Gerçek zamanlı olarak yaşanan depremin sonuçları, bölgeye etkisi, oluşan darboğazlar, çözüm şekilleri ve çözümlerin gerçekleşme süreleri tüm işletmelerce tecrübe edilmiştir. Buradaki amaç, yaşanmışlıklarla elde edilen tecrübeler sonrası olası çözüm önerilerini geliştirmek ve önceden alınacak proaktif önlemlerle olası risk taşıyan benzer kıyı tesisleri için çok daha kısa sürede sorunları bertaraf etme seçeneklerini belirlemektir.

Kaynakça

  • Avdar, R., ve Avdar, R. (2022). Türkiye’de Yaşanan Doğa Kaynaklı Afetlerin Sosyo-Ekonomik Etkileri. Afet ve Risk Dergisi, 5(1), 1-12.
  • Bakırcı, M., ve Aydoğdu, M. (2023). Deprem ve Ulaşım: Kahramanmaraş (Pazarcık-Elbistan) Depremlerinin Ulaşıma İlişkin Mekânsal Yansımaları. Türk Coğrafya Dergisi (83), 115-129. https://doi.org/10.17211/tcd.1296634
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi / Journal of Bitlis Eren University Institute of Social Sciences, Cilt/Volume: 7, Sayı/Number:1, Haziran/June 2018, ss. 231-274
  • Bardakçı, H., ve Demirtaş, F. (2023). Doğal Afetlerin Dış Ticarete Etkisi: 2023 Türkiye Depremleri ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi. Avrasya Dosyası, 14(1), 171-191.
  • Cebeci, O. (2023). Beklenen Tsunami Tehlikesi ve Önlemler. Denizcilik Sektörü Olası İstanbul Depremine Hazır mı? Çalıştay Bildiriler Kitabı. Türk Deniz Araştırmaları Vakfı (TÜDAV), Yayın No: 67, İstanbul, Türkiye Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches. New York: Sage.
  • Demiralp, S. (2023). Türkiye’deki Depremlerin Ekonomik Etkileri Ve Politika Önerileri. İstanbul Politik Araştırmalar Enstitüsü, (2023-004).
  • DTO, Deniz Ticaret Odası İskenderun Şubesi Resmi İnternet Sitesi, https://iskenderun.denizticaretodasi.org.tr/tr/limanlar/iskenderun/ana-sayfa. Son Erişim Tarihi: 01 Mart 2024.
  • Esmer, S. ve Duru, O. (2017). Port Governance İn Turkey: The Age Of Global Terminal Operators. Research in Transportation Business & Management, 22, 214-223.
  • Gülmez, S., Esmer, S., ve Ateş, A. (2018). An Analysıs of Seaborne Trade Through Iskenderun Bay. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 10(1), 83-108. https://doi.org/10.18613/deudfd.428168
  • Ivey, L. M., Rix, G. J., Werner, S. D., ve Erera, A. L. (2010). Framework for Earthquake Risk Assessment For Container Ports. Transportation research record, 2166(1), 116-123.
  • Kadıoğlu, Z. (2015). Kazıklı Kıyı Yapılarının Doğrusal Olmayan Davranışı ve Şekil Değiştirmeye Göre Tasarım, Gebze Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Gebze.
  • Marangoz, M., & İzci, Ç. (2023). Doğal Afetlerin Ekonomik, Sosyal ve Çevresel Etkilerinin 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremler Bağlamında Girişimciler Açısından Değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 24(52), 1-30.
  • Mertens, D. M. (2014). Research And Evaluation in Education And Psychology: Integrating Diversity With Quantitative, Qualitative, And Mixed Methods. New York: Sage.
  • Takahashi, A. ve Takemura, J., (2005). Liquefaction-induced Large Displacement of Pile-supported Wharf, Soil Dynamics and Earthquake Engineering, 25: 811-82.
  • Vira Haber Sitesi (2024). https://www.virahaber.com/
  • Yüksel, Y., ve Orhan, K. (2015). Sismik Risk ve Limanlarda Hasar Tipleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 5(2), 1-18.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Deniz Taşımacılığı ve Nakliye Hizmetleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Alpaslan Ateş 0000-0002-0933-2664

Oğuz Tümiş 0009-0003-4632-3497

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 10 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Ateş, A., & Tümiş, O. (2024). 6 Şubat Depreminin İskenderun Körfezindeki Kuru Yük Terminalleri Operasyonlarına Etkileri. Denizcilik Araştırmaları Dergisi: Amfora, 3(5), 42-63.

Dergimize gönderilecek makalelerin aşağıda linki verilen şablon dosyasına göre hazırlanması gerekmektedir. Şablon dosyasını indirip üzerinde düzeltmeler de yapılabilir. Şablon dosyasına uygun olarak hazırlanmayan makaleler editör tarafından yazara iade edilir.

Makale Şablonu için tıklayınız...