Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

University Students’ Attitudes towards Environmental Problems: Nursing Sample

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 10 - 19, 31.01.2020

Öz

Objective: This study aims to
assess nursing department students’ attitudes towards environmental problems.

Methods:
The present study is descriptive in nature.
It was conducted with the volunteer participation of 1047 students in three
different universities in the eastern part of Turkey between December 2017 and
March 2018. Data were collected using the Socio-demographic Form and Attitudes
towards Environmental Problems Scale.

Results: Results showed that students’ Attitudes towards
Environmental Problems Scale mean score was 64.86 ± 10.22; the scores obtained
from the scale ranged between 17 and 88. Categorization of the scale scores
showed that 67.3% of the students were in the high score group. Mean score of
female students and students who were “always” sensitive to environment was
found to be statistically higher (p<0.05).

Conclusion: In conclusion, nursing students had positive
attitudes towards environmental problems, and mean scores were found to be
higher in female students and students who were sensitive to behaviours about
environment.

Kaynakça

  • REFERENCES
  • 1. World Health Organization (WHO). (2017). Global environmental change. http://www.who.int/globalchange/environment/en/ Accessed date: 3 December 2017.
  • 2. Karahan-Okuroğlu, G. (2012). Hemşirelik Eğitiminin Öğrencilerin Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi. Turkish Journal of Research & Development in Nursing, 14(3).
  • 3. Öztürk, S. (2016). Çevre Sağlığı Hemşireliği Ed. (Erci B). Halk Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 2. Baskı. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ, 282-293.
  • 4. Miyajima, A. (2010). Environmental Health Nursing. http://www.w3c.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd . Accessed date: 1 December 2017.
  • 5. Bener, Ö., & Babaoğul, M. (2008). Sürdürülebilir tüketim davranışı ve çevre bilinci oluşturmada bir araç olarak tüketici eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi, 5(1), 1-10.
  • 6. Bradley, J. C., Waliczek, T. M., & Zajicek, J. M. (1999). Relationship between environmental knowledge and environmental attitude of high school students. The Journal of Environmental Education, 30(3), 17-21.
  • 7.Ünver, S., Avcıbaşı, İ.M., & Kızılcık Özkan, Z. (2014). Üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin çevre tutumu ve farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(4), 282-286.
  • 8. Bodur, G., & Taşocak, G. (2013). Nursing students’ views about environmental sensitivity in Turkey. Journal of Human Sciences, 10(1), 820-831.
  • 9. Çabuk, A. G. B., & Karacaoğlu, A. G. Ö. C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarliliklarinin İncelenmesi. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 36(1-2), 189-198.
  • 10.Güven, E., 2013. Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Tutumlarının Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 411-430.
  • 11. Güven, E., & Aydoğdu, M. (2012). Çevre sorunlarına yönelik davranış ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmen adaylarının davranış düzeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 573-590.
  • 12. Çınar, N., Akduran, F., Dede, C., & Altınkaynak, S. (2010). HemĢirelik Bölümü Son Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 242-252.
  • 13. Ozmen, D., Cetinkaya, A. C., & Nehir, S. (2005). Unıversity students? Attitudes towards environmental problems. TAF Preventive Medicine Bulletin, 4(6), 330-344.
  • 14. Ek, H. N., Kılıç, N., Öğdüm, P., Düzgün, G., & Şeker, S. (2009). Adnan Menderes Üniversitesinin farklı akademik alanlarında öğrenim gören ilk ve son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları ve duyarlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 125-136.
  • 15.Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E., & Sarışen, Ö. (2004). Tıp fakültesi öğrencilerinin çevre sorunları konusundaki farkındalık ve duyarlılıkları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57 (3), 117-127.
  • 16.Beser, A., Bahar, Z., Arkan, G., Cal, A., & Yesiltepe, A. (2017). Examination of nursing students' attitudes towards environmental problems. Progress in Health Sciences, 7(1), 137-145.
  • 17.Vaizoglu, S., Altıntas, H., Temel, F., Ahrabi, A.F., Aydoğan, D., Bostancı, S.,...& Güler, C. (2005). Evaluation of the environmental consciousness of the students in a medical faculty in Ankara. TAF preventive medicine Bulletin, 4(4), 151-171.
  • 18. Altın, M., Bacanlı, H., & Yıldız, K. (2002). Biyoloji öğretmeni adaylarının çevreye yönelik tutumları. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18.
  • 19. Çelik, S. (2016). Hemşirelik ve Tıp Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(2), 91-98.
  • 20. Karakuş, N., Selim, S., Ardahanlıoğlu, Z. R., Özer, Ö., & Çınar, İ. (2016). Awareness of vocational school students towards environment and nature conservation. (Önlisans öğrencilerinin çevre ve doğa korumaya yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi). Journal of Human Sciences, 13(3), 4058-4071.
  • 21. YÜCEL, M., Altunkasa, F., Güçray, S., Uslu, C., Say, N. P., & SAY, N. P. (2006). Adana’da Çevre Duyarlılığı Düzeyinin ve Geliştirme Olanaklarının Araştırılması. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 19(2), 217-228.

Üniversite Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları: Hemşirelik Örneği

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 10 - 19, 31.01.2020

Öz

Amaç: Bu
çalışma hemşirelik bölümü öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumlarını
değerlendirmek amacıyla yapıldı.

Yöntem: Araştırma tanımlayıcı tipte bir araştırmadır.
Bu araştırma Türkiye’nin doğusunda yer alan üç farklı üniversitede Aralık
2017-Mart 2018 tarihleri arasında 1047 üniversite öğrencisinin gönüllü
katılımıyla yapıldı. Araştırmanın verileri, Tanıtıcı Bilgi Formu ve Çevre
Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeği ile toplandı.

Bulgular: Araştırma
kapsamındaki öğrencilerin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeği puan
ortalamasının 64.86 ± 10.22 olduğu, ölçekten en düşük 17 en yüksek 88 puan
alındığı bulundu. Ölçek puanları kategorize edildiğinde ise öğrencilerin %67.3’ünün
yüksek puan grubunda yer aldığı belirlendi. Kadınların ve çevreye yönelik
davranışlarında “her zaman” duyarlılık gösteren öğrencilerin puan ortalaması
istatistiksel açıdan anlamlı derecede yüksek bulundu (p<0.05).

Sonuç: Araştırmanın sonucunda hemşirelik eğitimi alan
öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik tutumlarının olumlu olduğu, çevreye
yönelik davranışlarında duyarlılık gösterenlerin ve kadınların puan
ortalamalarının daha yüksek olduğu bulundu.  

Kaynakça

  • REFERENCES
  • 1. World Health Organization (WHO). (2017). Global environmental change. http://www.who.int/globalchange/environment/en/ Accessed date: 3 December 2017.
  • 2. Karahan-Okuroğlu, G. (2012). Hemşirelik Eğitiminin Öğrencilerin Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi. Turkish Journal of Research & Development in Nursing, 14(3).
  • 3. Öztürk, S. (2016). Çevre Sağlığı Hemşireliği Ed. (Erci B). Halk Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 2. Baskı. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. Elazığ, 282-293.
  • 4. Miyajima, A. (2010). Environmental Health Nursing. http://www.w3c.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd . Accessed date: 1 December 2017.
  • 5. Bener, Ö., & Babaoğul, M. (2008). Sürdürülebilir tüketim davranışı ve çevre bilinci oluşturmada bir araç olarak tüketici eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi, 5(1), 1-10.
  • 6. Bradley, J. C., Waliczek, T. M., & Zajicek, J. M. (1999). Relationship between environmental knowledge and environmental attitude of high school students. The Journal of Environmental Education, 30(3), 17-21.
  • 7.Ünver, S., Avcıbaşı, İ.M., & Kızılcık Özkan, Z. (2014). Üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin çevre tutumu ve farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(4), 282-286.
  • 8. Bodur, G., & Taşocak, G. (2013). Nursing students’ views about environmental sensitivity in Turkey. Journal of Human Sciences, 10(1), 820-831.
  • 9. Çabuk, A. G. B., & Karacaoğlu, A. G. Ö. C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarliliklarinin İncelenmesi. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 36(1-2), 189-198.
  • 10.Güven, E., 2013. Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Tutumlarının Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 411-430.
  • 11. Güven, E., & Aydoğdu, M. (2012). Çevre sorunlarına yönelik davranış ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmen adaylarının davranış düzeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 573-590.
  • 12. Çınar, N., Akduran, F., Dede, C., & Altınkaynak, S. (2010). HemĢirelik Bölümü Son Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 242-252.
  • 13. Ozmen, D., Cetinkaya, A. C., & Nehir, S. (2005). Unıversity students? Attitudes towards environmental problems. TAF Preventive Medicine Bulletin, 4(6), 330-344.
  • 14. Ek, H. N., Kılıç, N., Öğdüm, P., Düzgün, G., & Şeker, S. (2009). Adnan Menderes Üniversitesinin farklı akademik alanlarında öğrenim gören ilk ve son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları ve duyarlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 125-136.
  • 15.Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E., & Sarışen, Ö. (2004). Tıp fakültesi öğrencilerinin çevre sorunları konusundaki farkındalık ve duyarlılıkları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57 (3), 117-127.
  • 16.Beser, A., Bahar, Z., Arkan, G., Cal, A., & Yesiltepe, A. (2017). Examination of nursing students' attitudes towards environmental problems. Progress in Health Sciences, 7(1), 137-145.
  • 17.Vaizoglu, S., Altıntas, H., Temel, F., Ahrabi, A.F., Aydoğan, D., Bostancı, S.,...& Güler, C. (2005). Evaluation of the environmental consciousness of the students in a medical faculty in Ankara. TAF preventive medicine Bulletin, 4(4), 151-171.
  • 18. Altın, M., Bacanlı, H., & Yıldız, K. (2002). Biyoloji öğretmeni adaylarının çevreye yönelik tutumları. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18.
  • 19. Çelik, S. (2016). Hemşirelik ve Tıp Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(2), 91-98.
  • 20. Karakuş, N., Selim, S., Ardahanlıoğlu, Z. R., Özer, Ö., & Çınar, İ. (2016). Awareness of vocational school students towards environment and nature conservation. (Önlisans öğrencilerinin çevre ve doğa korumaya yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi). Journal of Human Sciences, 13(3), 4058-4071.
  • 21. YÜCEL, M., Altunkasa, F., Güçray, S., Uslu, C., Say, N. P., & SAY, N. P. (2006). Adana’da Çevre Duyarlılığı Düzeyinin ve Geliştirme Olanaklarının Araştırılması. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 19(2), 217-228.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Berivan Bakan 0000-0002-0052-9890

Betül Aktaş 0000-0002-5007-8186

Hasret Yalçınöz Baysal 0000-0003-2177-3486

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bakan, A. B., Aktaş, B., & Yalçınöz Baysal, H. (2020). University Students’ Attitudes towards Environmental Problems: Nursing Sample. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 10-19.