Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gender With the Eyes of Male Students: A Case of A University Summary

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 2, 116 - 123, 31.05.2020
https://doi.org/10.46237/amusbfd.533615

Öz

Objective: Roles can shape the life of men and women, change with in the historical process, or differ between cultures from birth. Gender difference becomes much deeper in this sense than any difference. This study aims to evaluate the gender perceptions of male university students.
Methods: This is an cross-sectional study. The sample of the study consisted of 267 students in a male dormitory in Aydın. Data were collected by questionnaire form and Gender Perception Scale. The criteria for participation in the study were determined as being a university student, being a man and volunteering to participate in the research. The independent variables of the study are personal in formation, dependent variable is Gender Perception Scalescore. The meanage of the students are 19.98±2.55. The economic statusis medium level 52.1% and the family type is nuclear family 71.9%. The mother of 72.7% and the father of 49.4% have primary and lower education level. In the study, In the study, the mother of 88.8% does not work and the student's father of 74.2% works. In our study, the Cronbach’s Alpha value of the scale was found to be 0.908. In the evaluation of the data; descriptive statistical analysis, Student-t test, Anova, Kruskal Wallis tests were used.
Results: The averages core of the Gender Perception Scaleis 89.04 ± 16.67. In our study, the mean score of the Gender Perception Scale of the students whose mother was working, having nuclear family and a single-parent family was found to be high. No significant difference was found between the scores of class, economic situation, education of parents, father working status and Gender Perception Scale. There was no relationship between the ages of the students and the gender perception scales cores.
Conclusion: In study, the gender perception of the students whose mother was working, having a nuclear family and single-parent family was found to be high was found to be more positive. Based on these results, it can be suggested that male students who have large families and whose mothers do not work can be considered in terms of gender perception.

Kaynakça

  • 1. Doğan, H. Ö., & Piyal, B. (2017). Toplumsal cinsiyetle ilişkili sorunlar. Turk J Public Health, 15(2), 150-163.
  • 2. Özçatal., E. Ö. (2011). Ataerkillik, toplumsal cinsiyet ve kadının çalışma yaşamına katılımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 21-39.
  • 3. Keuken. D., Bindels, P., Klazinga, N., & Haafkens, J. (2012). A systematic approach for up take of evidence on sex‐specificissues in guidelines-a pilot study. J Eval Clinical Pract, 18(2), 369-77.
  • 4. Lee, D., & Kashubeck-West, S. (2015). Factor structure of the Bem Sex Role Inventory in samples of ethnically diverse young adults in the US. Journal of Asia Pacific Counseling, 5(1), 1-22.
  • 5. Kahraman, L., Kahraman, A. B., Ozansoy, N., Akıllı, H., Kekillioğlu, A., & Özcan, A. (2014). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi toplumsal cinsiyet algısı araştırması. Turkish Studies, 9(2), 811-831.
  • 6. Badura, K. L., Grijalva, E., Newman, D. A., Yan, T. T., & Jeon, G. (2018). Gender and leader ship emergence: A meta-analysis and explanatory model. Personnel Psychology, 71, 335–367.
  • 7. Esen, E., Siyez, D. M., Soylu, Y., & Demirgürz, G. (2017). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algısının toplumsal cinsiyet rolü ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 46-63.
  • 8. Seçgin, F., & Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(4), 2446-2458.
  • 9. Kantoğlu, A., Çetin, N. Y., & Erdoğan, A. (2018). Ergenlerde toplumsal cinsiyet algılarının sosyodemografik özelliklere göre değerlendirilmesi. Konuralp Tıp Dergisi, 10(2), 175-187.
  • 10. Öngen, B., & Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları , 48(2013-2), 1-18.
  • 11. Aylaz, R., Güneş, G., Uzun, Ö., & Ünal, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolüne yönelik görüşleri. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 23(5), 183-189.
  • 12. Altuntaş, O., & Altınova, H. H. (2015). Toplumsal cinsiyet algısı ile sosyo-ekonomik değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Turkish Studies–International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 10(6), 83-100.
  • 13. Güder, S. Y., & Yıldız, T. G. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarında ailenin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education), 31(2), 424-446.
  • 14. İlhan, M. N., Dikmen, A. U., & Ak, N. (2017). Toplumsal cinsiyet algısının değerlendirilmesi. International Journal of Social And Humanities Sciences, 1(2), 108-121.
  • 15. Altınova, H. H., & Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-14.
  • 16. Akar, T., & Aksoy, A. B. (2018). Çocukların anne babalarına yönelik algılarının toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 31-46.
  • 17. Erzeybek, B. (2015). Anne-Babaların çocuklarını yetiştirirken benimsedikleri toplumsal cinsiyet rolleri tutumları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 18. Boiche, J., Chalabaev, A., & Sarrazin, P. (2014). Evolution of gender sport stereo types during adolescence: A 3-wave longitudinal study. Psychology of Sportand Exercise, (15), 212–215.
  • 19. Uçtu, A. K., & Karahan, N. (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet algısı ve şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2882-2905.
  • 20. Angın, E., Yazıcı, Z., Orçan, Kaçan, A., Kanak, M., Yurtsever Kılıçgün, M., Oral, T., ve ark. (2015). Erken çocukluk döneminde gelişim, 1. Baskı, Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık, 173-193.
  • 21. Attanapola, C. T. (2004). Changing gender roles and health impacts among female workers in export-processing industries in Sri Lanka. Socialand Medicine, 58, 2301-2312.
  • 22. Varol, Z. S., Çiçeklioğlu, M., & Taner, Ş. (2016). Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algı düzeyi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi, 55(3):122-128.
  • 23. Kodan Çetinkaya, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne, 1(2), 21-43.
  • 24. Özden, S., & Gölbaşı, Z. (2018). Sağlık çalışanlarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. KOU Sag Bil Derg, 4(3), 95-100.

Erkek Öğrenci Gözüyle Toplumsal Cinsiyet: Bir Üniversite Örneği

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 2, 116 - 123, 31.05.2020
https://doi.org/10.46237/amusbfd.533615

Öz

Amaç: Doğumdan itibaren roller kadın ve erkeğin yaşamını biçimlendirir, tarihsel süreç içinde değişim gösterebilir ya da kültürler arasında farklılıklar olabilir. Toplumsal cinsiyet farklılığı bu anlamda herhangi bir farklılıktan çok daha derin anlamlar kazanır. Bu çalışma erkek üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algılarının değerlendirilmesini amaçlamaktadır.
Yöntem: Çalışma kesitsel tipte bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini Aydın ilinde bir erkek yurdunda barınmakta olan 267 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın verileri anket formu ve toplumsal cinsiyet algısı ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmaya katılma kriterleri üniversite öğrencisi olmak, erkek olmak ve araştırmaya katılmaya gönüllü olmak olarak belirlenmiştir. Araştırmanın bağımsız değişkenleri kişisel bilgiler, bağımlı değişkeni Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği puanıdır. Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 19.98±2.55 olup; %52.1’inin ekonomik durumu orta düzeyde, %71.9’unun aile tipi çekirdek aile; %72.7’sinin annesi ve %49.4’ünün babası ilkokul ve altı eğitim düzeyine sahiptir. Öğrencilerin %88.8’inin annesi çalışmamakta, %74.2’sinin babası çalışmaktadır. Çalışmamızda ölçeğin Cronbach’s Alpha değeri 0.908 olarak bulunmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistiksel analizler, İki Örnekli T test, Anova, Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği Puanları ortalaması 89.04±16.67’dir. Çalışmamızda çekirdek ve tek ebeveynli aileye sahip olan, annesi çalışan öğrencilerin Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği Puanları ortalaması yüksek bulunmuştur. Sınıf, ekonomik durum, anne ve baba eğitim, baba çalışma durumu ile Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği Puanları arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Öğrencilerin yaşları ile Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği Puanları arasında bir ilişki saptanmamıştır.
Sonuç: Çalışmamızda çekirdek ve tek ebeveynli aileye sahip olan, annesi çalışan öğrencilerin toplumsal cinsiyet algılarının daha olumlu olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda geniş aileye sahip olan ve annesi çalışmayan erkek öğrencilerin toplumsal cinsiyet algısı açısından ele alınması önerilebilir. 

Kaynakça

  • 1. Doğan, H. Ö., & Piyal, B. (2017). Toplumsal cinsiyetle ilişkili sorunlar. Turk J Public Health, 15(2), 150-163.
  • 2. Özçatal., E. Ö. (2011). Ataerkillik, toplumsal cinsiyet ve kadının çalışma yaşamına katılımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 21-39.
  • 3. Keuken. D., Bindels, P., Klazinga, N., & Haafkens, J. (2012). A systematic approach for up take of evidence on sex‐specificissues in guidelines-a pilot study. J Eval Clinical Pract, 18(2), 369-77.
  • 4. Lee, D., & Kashubeck-West, S. (2015). Factor structure of the Bem Sex Role Inventory in samples of ethnically diverse young adults in the US. Journal of Asia Pacific Counseling, 5(1), 1-22.
  • 5. Kahraman, L., Kahraman, A. B., Ozansoy, N., Akıllı, H., Kekillioğlu, A., & Özcan, A. (2014). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi toplumsal cinsiyet algısı araştırması. Turkish Studies, 9(2), 811-831.
  • 6. Badura, K. L., Grijalva, E., Newman, D. A., Yan, T. T., & Jeon, G. (2018). Gender and leader ship emergence: A meta-analysis and explanatory model. Personnel Psychology, 71, 335–367.
  • 7. Esen, E., Siyez, D. M., Soylu, Y., & Demirgürz, G. (2017). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algısının toplumsal cinsiyet rolü ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 46-63.
  • 8. Seçgin, F., & Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(4), 2446-2458.
  • 9. Kantoğlu, A., Çetin, N. Y., & Erdoğan, A. (2018). Ergenlerde toplumsal cinsiyet algılarının sosyodemografik özelliklere göre değerlendirilmesi. Konuralp Tıp Dergisi, 10(2), 175-187.
  • 10. Öngen, B., & Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları , 48(2013-2), 1-18.
  • 11. Aylaz, R., Güneş, G., Uzun, Ö., & Ünal, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolüne yönelik görüşleri. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 23(5), 183-189.
  • 12. Altuntaş, O., & Altınova, H. H. (2015). Toplumsal cinsiyet algısı ile sosyo-ekonomik değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Turkish Studies–International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 10(6), 83-100.
  • 13. Güder, S. Y., & Yıldız, T. G. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarında ailenin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education), 31(2), 424-446.
  • 14. İlhan, M. N., Dikmen, A. U., & Ak, N. (2017). Toplumsal cinsiyet algısının değerlendirilmesi. International Journal of Social And Humanities Sciences, 1(2), 108-121.
  • 15. Altınova, H. H., & Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-14.
  • 16. Akar, T., & Aksoy, A. B. (2018). Çocukların anne babalarına yönelik algılarının toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 31-46.
  • 17. Erzeybek, B. (2015). Anne-Babaların çocuklarını yetiştirirken benimsedikleri toplumsal cinsiyet rolleri tutumları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 18. Boiche, J., Chalabaev, A., & Sarrazin, P. (2014). Evolution of gender sport stereo types during adolescence: A 3-wave longitudinal study. Psychology of Sportand Exercise, (15), 212–215.
  • 19. Uçtu, A. K., & Karahan, N. (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet algısı ve şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2882-2905.
  • 20. Angın, E., Yazıcı, Z., Orçan, Kaçan, A., Kanak, M., Yurtsever Kılıçgün, M., Oral, T., ve ark. (2015). Erken çocukluk döneminde gelişim, 1. Baskı, Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık, 173-193.
  • 21. Attanapola, C. T. (2004). Changing gender roles and health impacts among female workers in export-processing industries in Sri Lanka. Socialand Medicine, 58, 2301-2312.
  • 22. Varol, Z. S., Çiçeklioğlu, M., & Taner, Ş. (2016). Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algı düzeyi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi, 55(3):122-128.
  • 23. Kodan Çetinkaya, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne, 1(2), 21-43.
  • 24. Özden, S., & Gölbaşı, Z. (2018). Sağlık çalışanlarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. KOU Sag Bil Derg, 4(3), 95-100.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Filiz Adana 0000-0002-7677-0170

Safiye Özvurmaz Bu kişi benim

Ayten Taşpınar

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Adana, F., Özvurmaz, S., & Taşpınar, A. (2020). Erkek Öğrenci Gözüyle Toplumsal Cinsiyet: Bir Üniversite Örneği. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(2), 116-123. https://doi.org/10.46237/amusbfd.533615

Cited By