TÜRKİYE’DE MEDYA OKURYAZARLIĞI KONUSUNDA YAPILMIŞ OLAN LİSANSÜSTÜ TEZ ÇALIŞMALARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2022,
Cilt: 4 Sayı: 2, 366 - 382, 06.10.2022
A. Bahadır Darı
,
Demet Yalçın
Öz
Multidisipliner yapısı ile birçok farklı alanın çalışma konusu haline gelen medya okuryazarlığı kavramı özellikle son yıllarda üzerine çokça araştırma ve çalışmanın yapıldığı bir alan haline gelmiştir. Öyle ki lisansüstü eğitim çalışmalarında gerek yüksek lisans gerekse doktora aşamasında medya okuryazarlığı konusunda yazılan tezlerin hızla artış göstermesi bu alanın artan önemini ve araştırmacıların bu alana olan ilgisini ortaya koymaktadır. Son on yılda medyanın insanlar üzerindeki etkisi de göz önüne alındığında bu alanda yapılan çalışmalar güncelliğini ve önemini korumaktadır. Bu amaçla çalışmamızda Türkiye’de ‘medya okuryazarlığı’ alanında yapılmış olan lisansüstü tezler, içerik analizi yöntemi kullanarak incelenecektir. Araştırma materyali olarak, Yüksek Öğretim Kurumu’nun tez merkezinde erişime açık/izinli tezler kullanılacaktır. Arama butonuna ‘medya okuryazarlığı’ kavramı yazılarak, tezler araştırma bağlamında taranacaktır. Araştırmanın amacı, medya okuryazarlığı alanında yapılan lisansüstü çalışmalara dair veriler elde ederek çalışmaların hangi disiplinlerde yoğunlaştığını, konularını, yöntemlerini ve hangi yönüyle ele alındığını ortaya koymaktır. Bu bağlamda medya okuryazarlığı alanına dair elde edilen verilerin ileriki süreçte yapılan çalışmalara katkı sağlaması hedeflenmektedir.
Kaynakça
- Alver, M., & Bektaş Aksu, Y. (2020) Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XVI (3): 546-572.
- Aziz, A. (2020) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri (13. Basım) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Bilgin, N. (2006) Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar (2. Baskı) Ankara: Siyasal Kitapevi.
- Bilici, İ. E. (2014) Medya Okuryazarlığı Ve Eğitimi. Ankara: Nobel Akademi.
- Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2015) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (8. Baskı) Sakarya: Sakarya Kitabevi.
- Erdoğan, M. T. (2010) Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Sağlanmasında Medya Okuryazarlığının Rolü . Ankara : Elma Teknik Basım.
- Gökçe, O. (2006) İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler, Ankara: Siyasal Kitapevi.
- İnan, K. (2009) Medya Okuryazarlığı El Kitabı. Ankara: Ütopya Yayınevi.
- İnceoğlu, Y. (2006) "Medyayı Doğru Okumak", (Ed. Nurçay Türkoğlu), Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayını, 4-7.
- Kurudayıoğlu ve Tüzel (2014) "Medya Okuryazarlığı", Türkçe Öğretimi El Kitabı, (Ed. Abdurrahman Güzel ve Halit Karatay), (2. Basım) Ankara: Pegem Akademi, 427-450.
- Kutoğlu, Ü. (2006) "Medya Okuryazarlığı ve Çocuk Eğitimi", Medya Okuryazarlığı (Ed. Nurçay Türkoğlu), İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayını, 62-71.
- Özad, B. E. (2006) "Medya Okuryazarlığı ve Yetişkinlerin Öğrenmesi", Medya Okuryazarlığı (Ed. Nurçay Türkoğlu), İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayını, 55-61.
- Pekman, C. (2006) "Avrupa Birliği’nde Medya Okuryazarlığı" Medya Okuryazarlığı, (Ed. Nurçay Türkoğlu), İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayını, 16-25.
- Sarı, E. (2015) Türkiye’de Medya Okuryazarlığı Eğitimi ve Nefret Söylemi, Ankara Üniversitesi, İletişim Araştırmaları Dergisi, XII (12): 33-66.
- Şahin, A. (2014) Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Ankara: Anı Yayıncılık.