DETERMINATION OF FINANCIAL LITERACY LEVEL: A STUDY FOR VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS
Yıl 2024,
Cilt: 25 Sayı: 1, 24 - 42, 25.03.2024
Muhammed Hadin Öner
,
Muhammet Fatih Canbaz
Öz
The development of global markets, the increase in the diversity of financial products and the rapid change in financial technologies (Fintech) have made finance a subject that requires a lot of expertise. This situation increases the importance of financial education, which will make finance knowledge a basic skill. Making conscious and correct decisions in financial matters is possible by increasing the level of financial literacy. The main purpose of this study is to determine the financial literacy levels of students studying in different departments at Aksaray University Ortaköy Vocational School. Data were obtained from 231 students with the survey method and subjected to analysis. According to the findings of the research, it was seen that the financial literacy levels of the Vocational School students were at a low level in the general evaluation. While male students performed more successfully than female students, the students of the Department of Finance were significantly differentiated from other departments. One of the remarkable results is that all students have a very low level of knowledge about investing.
Kaynakça
- Akın, D., & Kayacı, A. (2021). Akademisyenlerin finansal okuryazarlık düzeyinin demografik özellikler açısından değerlendirilmesi: Dicle Üniversitesinde bir araştırma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22), 543-567. doi: 10.53092/duiibfd.980431
- Aksoylu, S., Boztosun, D., Altinişik, F., & Baraz, E. H. (2017). Finansal okuryazarlığın temel düzeyde incelenmesi: Kayseri ili örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 75, 229-246. doi: 10.25095/mufad.399911
- Alkaya, A., & Yağlı, İ. (2015). Finansal okuryazarlık-finansal bilgi, davranış ve tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli üniversitesi iibf öğrencileri üzerine bir uygulama. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 585-599.
- Arceo-Gómez, E. O., & Villagómez, F. A. (2017). Financial literacy among Mexican high school teenagers. International Review of Economics Education, 24, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.iree.2016.10.001
- Ay, M., & Ebdülrzazade, S. (2021). Finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarının değerlendirilmesine ilişkin bir çalışma: Selçuk Üniversitesi İİBF örneği. Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-17.
- Barış, S. (2016). Finansal okuryazarlık ve bütçeleme davranışı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. TESAM Akademi Dergisi, 3(2), 13-38.
- Barış, S., & Şahi̇n, M. (2018). Kamu çalışanlarında finansal okuryazarlık. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 79-98.
- Beal, D. J., & Delpachitra, S. B. (2003). Financial literacy among Australian Unıversity students. Economic Papers, 22(1), 65-78.
- Biçer, E. B., & Altan, F. (2016). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık ile ilgili tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1519-1533.
- Bilici, M. R., & Çevik, S. (2022). Financial literacy and cash holdings in Turkey (TCMB Working Paper No: 22/03). TCMB: Ankara.
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. 42.
- Chen, H., & Volpe, R. P. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 7(2), 107-128.
- Coşkun, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin finansal davranış ve tutumlarının belirlenmesi: finansal okuryazarlık algıları üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2247-2258.
- Demir, M., & Elden Ürgüp, S. (2022). İhtiyaç kredisi talepleri anında finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi: Sivas ilinde bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (94), 73-90.
- Demirkol, Ö. F., & Erduru, İ. (2017). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma: Harran Üniversitesi örneği. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(4), 12-26.
- Dewi, V. I. (2022). How do demographic and socioeconomic factors affect financial literacy and its variables? Cogent Business & Management, 9(1), 2077640.
- Diri, N. Ç., & Arı, S. (2020). Örneklerle finansal okuryazarlık. İksad Yayınevi.
- Elmas, B., & Yilmaz, H. (2016). Finansal okuryazarlık: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri üzerine bir çalışma. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 115-140.
- George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10. baskı) Boston: Pearson
- Goulart, M. A. de O. V., da Costa Jr, N. C. A., Paraboni, A. L., & Luna, M. M. M. (2022). Can personality traits influence Brazilian university students’ financial literacy? Review of Behavioral Finance, 15(3), 410-426.
- Kılıç, Y., Ata, H. A., & H. Seyrek, İ. (2015). Finansal okuryazarlık: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 66, 129-150.
- McKenzie, V. (2009). The financial literacy of university students: a comparison of graduating seniors’ financial literacy and debt level. (Yayımlanmamış doktora tezi). University of South California, California.
- Nidar, S. R., ve Bestari, S. (2012). Personal financial literacy among university students (case study at Padjadjaran University students, Bandung, Indonesia. World Journal of Social Sciences, 2(4), 162-171.
- Opletalová, A. (2015). Financial education and financial literacy in the Czech education system. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171, 1176-1184.
- Öztürk, E., & Demir, Y. (2015). Finansal okuryazarlık ve para yönetimi: Süleyman Demirel Üniversitesi akademik personel üzerine bir uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 68, 113-134.
- Philippas, N. D., & Avdoulas, C. (2020). Financial literacy and financial well-being among generation-Z university students: evidence from Greece. The European Journal of Finance, 26(4-5), 360-381.
- Sandal, A., & Yalçın, Z. (2020). S.M.M.M’lerin finansal okuryazarlık ve finansal tablo okuryazarlık düzeyinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Tunceli ve Elazığ örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(4), 2216-2230.
- Shanmugam, K., Chidambaram, V., & Parayitam, S. (2022). Relationship between big-five personality traits, financial literacy and risk propensity: evidence from India. IIM Kozhikode Society & Management Review, 12(1), 85-101. doi: 10.1177/22779752221095282
- Sünbül, V., & Buğan, M. F. (2021). Girişimcilerin finansal okuryazarlık düzeylerinin işletme performansları üzerindeki etkisi. International Journal of Management Economics and Business, 17(1), 181-205.
- Şayan, N., & Yakut, S. (2022). Ortaokul öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi: Çanakkale merkez örneği. Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 23-34.
- Şenbayram, E. A. (2019). Finansal okuryazarlık: Harran Üniversitesi Suruç Meslek Yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir araştırma. Econharran Harran Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(3), 1-21.
- Şi̇mşek, T., Hi̇thi̇t, M., & Şi̇mşek, N. (2021). Finansal okuryazarlık ve para yönetimine ilişkin tutum ve davranışların belirlenmesi. Enderun, 5(2), 117-143.
- Temizel, F., & Bayram, F. (2011). Finansal okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi iktisadi idari bilimler fakültesi (iibf) öğrencilerine yönelik bir araştırma. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1), 73-86.
- Tuna, G., & Ulu, M. O. (2016). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi: işletme bölümü öğrencileri üzerine bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16, 128-141.
- Worthington, A. C. (2006). Predicting financial literacy in Australia. (University of Wollongong Working Papers). https://ro.uow.edu.au/commpapers/116/ adresinden erişildi.
- Yücel, F. H. (2022). Lise öğretmenlerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Akademi, 3(1), 52-65.
FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN TESPİTİ: MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2024,
Cilt: 25 Sayı: 1, 24 - 42, 25.03.2024
Muhammed Hadin Öner
,
Muhammet Fatih Canbaz
Öz
Küresel piyasaların gelişimi, finansal ürün çeşitliliğinin artması ve finansal teknolojilerdeki (Fintech) hızlı değişim, finansı fazlasıyla uzmanlık gerektiren bir konu haline getirmiştir. Bu durum finans bilgisini temel bir beceri haline getirecek finansal eğitiminin önemini de giderek artırmaktadır. Finansal konularda bilinçli ve doğru kararlar almak finansal okuryazarlık düzeyinin artırılması ile mümkün görülmektedir. Bu araştırmanın temel amacı Aksaray Üniversitesi Ortaköy Meslek Yüksekokulunda farklı bölümlerde okuyan öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeylerini belirlemektir. Anket yöntemiyle 231 öğrenciden veri elde edilerek analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre MYO’da öğrenim gören öğrencilerinin genel değerlendirmede finansal okuryazarlık seviyelerinin düşük olduğu görülmüştür. Erkek öğrenciler kız öğrencilerden daha başarılı bir performans çizerken Maliye bölümü öğrencileri ise diğer bölümlere nazaran anlamlı biçimde ayrışmıştır. Dikkat çekici sonuçlardan biri ise tüm öğrencilerin yatırım konusunda çok düşük bilgi seviyesine sahip olmasıdır.
Kaynakça
- Akın, D., & Kayacı, A. (2021). Akademisyenlerin finansal okuryazarlık düzeyinin demografik özellikler açısından değerlendirilmesi: Dicle Üniversitesinde bir araştırma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22), 543-567. doi: 10.53092/duiibfd.980431
- Aksoylu, S., Boztosun, D., Altinişik, F., & Baraz, E. H. (2017). Finansal okuryazarlığın temel düzeyde incelenmesi: Kayseri ili örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 75, 229-246. doi: 10.25095/mufad.399911
- Alkaya, A., & Yağlı, İ. (2015). Finansal okuryazarlık-finansal bilgi, davranış ve tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli üniversitesi iibf öğrencileri üzerine bir uygulama. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 585-599.
- Arceo-Gómez, E. O., & Villagómez, F. A. (2017). Financial literacy among Mexican high school teenagers. International Review of Economics Education, 24, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.iree.2016.10.001
- Ay, M., & Ebdülrzazade, S. (2021). Finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarının değerlendirilmesine ilişkin bir çalışma: Selçuk Üniversitesi İİBF örneği. Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-17.
- Barış, S. (2016). Finansal okuryazarlık ve bütçeleme davranışı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. TESAM Akademi Dergisi, 3(2), 13-38.
- Barış, S., & Şahi̇n, M. (2018). Kamu çalışanlarında finansal okuryazarlık. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 79-98.
- Beal, D. J., & Delpachitra, S. B. (2003). Financial literacy among Australian Unıversity students. Economic Papers, 22(1), 65-78.
- Biçer, E. B., & Altan, F. (2016). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık ile ilgili tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1519-1533.
- Bilici, M. R., & Çevik, S. (2022). Financial literacy and cash holdings in Turkey (TCMB Working Paper No: 22/03). TCMB: Ankara.
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. 42.
- Chen, H., & Volpe, R. P. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 7(2), 107-128.
- Coşkun, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin finansal davranış ve tutumlarının belirlenmesi: finansal okuryazarlık algıları üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2247-2258.
- Demir, M., & Elden Ürgüp, S. (2022). İhtiyaç kredisi talepleri anında finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi: Sivas ilinde bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (94), 73-90.
- Demirkol, Ö. F., & Erduru, İ. (2017). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma: Harran Üniversitesi örneği. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(4), 12-26.
- Dewi, V. I. (2022). How do demographic and socioeconomic factors affect financial literacy and its variables? Cogent Business & Management, 9(1), 2077640.
- Diri, N. Ç., & Arı, S. (2020). Örneklerle finansal okuryazarlık. İksad Yayınevi.
- Elmas, B., & Yilmaz, H. (2016). Finansal okuryazarlık: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri üzerine bir çalışma. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 115-140.
- George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10. baskı) Boston: Pearson
- Goulart, M. A. de O. V., da Costa Jr, N. C. A., Paraboni, A. L., & Luna, M. M. M. (2022). Can personality traits influence Brazilian university students’ financial literacy? Review of Behavioral Finance, 15(3), 410-426.
- Kılıç, Y., Ata, H. A., & H. Seyrek, İ. (2015). Finansal okuryazarlık: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 66, 129-150.
- McKenzie, V. (2009). The financial literacy of university students: a comparison of graduating seniors’ financial literacy and debt level. (Yayımlanmamış doktora tezi). University of South California, California.
- Nidar, S. R., ve Bestari, S. (2012). Personal financial literacy among university students (case study at Padjadjaran University students, Bandung, Indonesia. World Journal of Social Sciences, 2(4), 162-171.
- Opletalová, A. (2015). Financial education and financial literacy in the Czech education system. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171, 1176-1184.
- Öztürk, E., & Demir, Y. (2015). Finansal okuryazarlık ve para yönetimi: Süleyman Demirel Üniversitesi akademik personel üzerine bir uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 68, 113-134.
- Philippas, N. D., & Avdoulas, C. (2020). Financial literacy and financial well-being among generation-Z university students: evidence from Greece. The European Journal of Finance, 26(4-5), 360-381.
- Sandal, A., & Yalçın, Z. (2020). S.M.M.M’lerin finansal okuryazarlık ve finansal tablo okuryazarlık düzeyinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Tunceli ve Elazığ örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(4), 2216-2230.
- Shanmugam, K., Chidambaram, V., & Parayitam, S. (2022). Relationship between big-five personality traits, financial literacy and risk propensity: evidence from India. IIM Kozhikode Society & Management Review, 12(1), 85-101. doi: 10.1177/22779752221095282
- Sünbül, V., & Buğan, M. F. (2021). Girişimcilerin finansal okuryazarlık düzeylerinin işletme performansları üzerindeki etkisi. International Journal of Management Economics and Business, 17(1), 181-205.
- Şayan, N., & Yakut, S. (2022). Ortaokul öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi: Çanakkale merkez örneği. Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 23-34.
- Şenbayram, E. A. (2019). Finansal okuryazarlık: Harran Üniversitesi Suruç Meslek Yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir araştırma. Econharran Harran Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(3), 1-21.
- Şi̇mşek, T., Hi̇thi̇t, M., & Şi̇mşek, N. (2021). Finansal okuryazarlık ve para yönetimine ilişkin tutum ve davranışların belirlenmesi. Enderun, 5(2), 117-143.
- Temizel, F., & Bayram, F. (2011). Finansal okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi iktisadi idari bilimler fakültesi (iibf) öğrencilerine yönelik bir araştırma. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1), 73-86.
- Tuna, G., & Ulu, M. O. (2016). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi: işletme bölümü öğrencileri üzerine bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16, 128-141.
- Worthington, A. C. (2006). Predicting financial literacy in Australia. (University of Wollongong Working Papers). https://ro.uow.edu.au/commpapers/116/ adresinden erişildi.
- Yücel, F. H. (2022). Lise öğretmenlerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Akademi, 3(1), 52-65.