Amaç: YouTube, hastalar ve sağlık hizmeti sunucuları tarafından tıbbi bilgi aramak için sıkça ziyaret edilen popüler bir video paylaşım sitesidir. Sunulan çalışma hiperkolesterolemi ile ilgili YouTube videolarının güvenilirliğini, kalitesini ve tıbbi içeriğini değerlendirmeyi amaçlamıştır.
Yöntemler: YouTube.com “hiperkolesterolemi”, “yüksek kolesterol”, “hiperlipidemi” ve “dislipidemi” arama terimleri ile sorgulandı. Taranan 800 videodan 132’si dahil edilme kriterlerini karşıladı ve analiz edildi. Videoların güvenilirliği ve kalitesi iki beş puanlık ölçek ile (sırasıyla modifiye Tüketici Sağlığı Bilgileri için Kalite Kriterleri (DISCERN) ve Global Kalite Ölçeği (GQS)) değerlendirildi.
Bulgular: Analiz edilen 132 videonun 98’i (%74,2) faydalı, daha yüksek izlenme oranlarına sahip 34 (%25,8) video ise yanıltıcı olarak tanımlandı. Güvenirlik (2,68±1,18’e karşı 0,94±0,91, p<0,001) ve kalite puanları (2,10±1,12’ye karşı 0,51±0,61, p=0,002) faydalı grupta anlamlı olarak daha yüksekti. Ayrıca faydalı videoların epidemiyoloji (%27.5’e karşı %11.7, p=0,006), patogenez (%34,6’ya karşı %14.7, p=0,002), risk değerlendirmesi ve komplikasyonlar (%78.5’e karşı %23,5, p< 0,001) ve farmakolojik tedavi (%64,2’ye karşı %11.7, p<0,001) içerikleri yanıltıcı videolara göre daha yüksekti.
Sonuç: Hiperkolesterolemi ile ilgili YouTube videolarının büyük çoğunluğu, minimum izlenme oranlarıyla birlikte faydalı bilgiler sağlar. YouTube videoları hastaların öğrenmesini, motivasyonunu ve davranış değişikliklerini etkilediğinden hekimler ve sağlık kuruluşları daha basit ve hastaya özel videolar yükleyebilir.
yok
yok
yok
Aim: YouTube is a favorite video-sharing website that is frequently visited by both patients and healthcare providers for seeking medical information. This study aimed to assess the reliability, quality, and medical content of YouTube videos regarding hypercholesterolemia.
Methods: YouTube.com was searched for the following search terms: ‘‘hypercholesterolemia, “high cholesterol,” “hyperlipidemia,” and “dyslipidemia. Among the 800 videos screened, 132 fulfilled the inclusion criteria and were examined. The reliability and quality of videos were assessed by two five-point scales (modified Quality Criteria for Consumer Health Information (DISCERN) and Global Quality Scale (GQS), respectively).
Results: Of the 132 analyzed videos, 98 (74.2%) were identified as useful, while 34 (25.8%) videos with higher viewership were identified as misleading videos. The reliability (2,68±1,18 vs. 0,94±0,91, p<0.001) and quality points (2,10±1,12 vs. 0,51±0,61, p=0,002) were significantly higher in the useful group. Also, useful videos had higher content on epidemiology (27.5% vs. 11.7%, p=0,006), pathogenesis (34.6% vs. 14.7%, p=0,002), risk assessment and complications (78.5% vs. 23.5%, p<0,001), and pharmacologic treatment (64.2% vs. 11.7%, p<0,001) compared to misleading videos.
Conclusion: The vast majority of YouTube videos on hypercholesterolemia provide useful information with the least viewership. Physicians and healthcare organizations could upload less complex, and patient-specific videos, as YouTube videos affect patient learning, motivation, and behavioral changes.
yok
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | ORJİNAL MAKALE |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 28 Sayı: 3 |
This Journal licensed under a CC BY-NC (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0) International License.