With the spread of social networks and their use by a wide segment of society, branding and building image and reputation in the online environment has become important. With the opportunities they provide, social networks allow their users to idealize themselves, their institutions, their goals and activities, and to influence their target audiences in the direction they want. Although the concept of image is mostly integrated with people and institutions, it is observed that countries, cities and even villages are trying to create an image today. In this regard, local governments also actively take part in social networks and try to announce their presence and activities online to their target audiences. This research aims to determine the content of the posts of metropolitan municipalities that appeal to a wide range of followers, their communication styles and whether the digital content they create is in line with the city brand image. In order to determine the attitude of the metropolitan municipalities towards the image management of their cities in the digital environment, the Instagram accounts of the 5 metropolitan municipalities with the highest interaction on social networks in 2023 were examined with the descriptive analysis method and evaluated in terms of creating a city image. As a result of the analysis, Kocaeli, Gaziantep and Diyarbakır metropolitan municipalities, use social networks in a way that will contribute positively to the city brand image, while Ankara and Istanbul metropolitan municipalities use social networks mostly for the purpose of announcing municipal services and use social networks for the formation of city brand image. It has been determined that it does not benefit from networks.
City image Social networks Instagram Image on social networks
Sosyal ağlar sağladığı imkanlar ile kullanıcılarına kendilerini, kurumlarını, amaç ve faaliyetlerini idealize ederek tanıtmalarına ve hedef kitlelerini istedikleri yönde etkilemelerine olanak sunmaktadır. Sosyal ağların yaygınlaşması ve toplumun geniş bir kesimi tarafından kullanılmaya başlamasıyla çevrimiçi ortamda markalaşmak, imaj ve itibar oluşturmak önemli hale gelmiştir. İmaj kavramı çoğunlukla kişi ve kurumlarla bütünleşmiş bir kavram olsa da günümüzde ülkelerin, şehirlerin ve köylerin dahi bir imaj oluşturmaya çalıştıkları gözlemlenmektedir. Bu doğrultuda yerel yönetimler de sosyal ağlarda aktif olarak yer almakta, çevrimiçi ortamda varlıklarını ve faaliyetlerini hedef kitlelerine duyurmaya çalışmaktadır. Bu araştırmada geniş bir takipçi kitlesine hitap eden büyükşehir belediyelerinin paylaşımlarının hangi içeriklerden oluştuğunun, iletişim biçimlerinin ve oluşturdukları dijital içeriklerin şehir marka imajı ekseninde olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Büyükşehir belediyelerinin, şehirlerinin dijital ortamdaki imaj yönetimi için nasıl bir tutum içinde olduğunu belirlemek amacıyla, sosyal medya analiz araştırmalarında 2023 yılında sosyal ağlarda en yüksek etkileşime sahip olan 5 Büyükşehir Belediyesinin Instagram hesapları betimsel analiz yöntemiyle incelenmiş ve şehir imajı oluşturulması açısından değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda Kocaeli, Gaziantep ve Diyarbakır Büyükşehir Belediyelerinin, sosyal ağları şehir marka imajına olumlu katkı sağlayacak şekilde kullandığı, Ankara ve İstanbul büyükşehir belediyelerinin ise sosyal ağları daha çok belediye hizmetlerinin duyurulması amacıyla kullandığı, şehir marka imajı oluşumu için sosyal ağlardan faydalanmadığı tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Politikası |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |
ANADOLU STRATEJİ DERGİSİ / JOURNAL OF ANATOLIAN STRATEGY e-ISSN: 2687-5721