Objective: The aim of this study is to
evaluate the knowledge and behavior of Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri
Üniversitesi’s (AFSU) Medical Faculty students about complementary and
traditional medical practices.
Material
and Method: This
cross-sectional study was conducted in March 2019 in AFSU Medical Faculty
students. The questionnaire included 28 questions, 3 questions related to
demographic information, 24 questions questioning TCM applications and 1
question about requesting TCM courses in medical faculties.
Results: When the knowledge and use of TCM
methods of the students of AFSU Faculty of Medicine were examined, it was seen
that the most known TCM methods were hot spring (96.8%) and massage (96.8%),
and the least known method was karyopractic (19.1 %). According to TCM usage,
the most commonly used methods were prayer (69.9%) and massage (58.5%), and the
least used method was ozone therapy (2.1%).
Conclusion: It is considered that medical
students are an important finding in terms of knowing and using TCM methods, asking
TCM related courses in the medical curriculum and demonstrating awareness of
future physicians about TCM issues.
Traditional medicine complementary medicine medical education
Amaç: Bu çalışmanın amacı;
Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi (AFSÜ) Tıp Fakültesi
öğrencilerinin tamamlayıcı ve geleneksel tıp uygulamaları hakkındaki bilgi ve
davranışlarının değerlendirilmesidir.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel
tipteki bu araştırma 2019 yılı Mart ayı içinde Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri
Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde gerçekleştirilmiştir. Kullanılan
ankette demografik bilgilerle ilgili 3 soru, geleneksel ve tamamlayıcı tıp
(GETAT) uygulamalarını bilme ve kullanmalarını sorgulayan 24 soru ve tıp
fakültesinde GETAT dersi isteme durumlarına yönelik 1 soru olmak üzere toplam
28 soruya yer verilmiştir.
Bulgular: AFSÜ Tıp
Fakültesi öğrencilerinin GETAT yöntemlerini bilme ve kullanma durumları
incelendiğinde, en yüksek oranda bilinen GETAT yöntemlerinin, kaplıca (%96,8)
ve masaj (%96,8) olduğu, en az bilinen yöntemin ise karyopraktik (19,1) olduğu
görülmüştür. GETAT kullanımlarına bakıldığında, en çok kullanılan yöntemlerin
dua (%69,9) ve masaj (58,5) olduğu, en az kullanılan yöntem ise ozon terapisi
(%2,1) olduğu görülmüştür.
Sonuç: Tıp fakültesi öğrencilerinin GETAT yöntemlerini bilme
ve kullanma durumları, GETAT ile ilgili dersleri tıp fakültesi müfredatında
istemeleri, geleceğin hekimlerinin GETAT konularına karşı farkındalıklarını
göstermesi yönünden önemli bir bulgu olduğu değerlendirilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Interuniversity Board (UAK) Equivalency: 1b [Original research article published in journals scanned by international field indexes (included in indices other than the ones mentioned in 1a) - 10 POINTS].
The Directories (indexes) and Platforms we are included in are at the bottom of the page.
Journal is indexed in;
Crossref (DOI), Google Scholar, EuroPub, Directory of Research Journal İndexing (DRJI), Worldcat (OCLC), General Impact Factor, OpenAIRE, ASOS Index, ROAD, Turkiye Citation Index, Turk Medline.
Ulakbim-TR Dizin, Index Copernicus, EBSCO, DOAJ is under evaluation.
Journal articles are evaluated as "Double-Blind Peer Review"
.
There is no charge for sending articles, submitting, evaluating and publishing.
Assoc Prof Dr Muhammed KIZILGÜL was qualified as an Associated Editor in ACMJ on 15/02/2020,
Assoc. Prof. Dr. Ercan YUVANÇ leaved, Assoc. Prof. Dr. Alpaslan TANOĞLU became the Editör in Chief in ACMJ on 13/05/2020.