Aim: Physicians and patients often seek curbside consultation (CC) to obtain information directly and quickly. The COVID-19 pandemic may have further increased the frequency of CC. However, the lack of any registration for CC may pose medicolegal risks. This study aimed to evaluate the prevalence and content of CC encountered by emergency physicians during the COVID-19 pandemic.
Material and Methods: We surveyed emergency physicians in Turkey to assess CC during the COVID-19 pandemic. Participants were contacted via WhatsApp groups, and digital questionnaires were provided. Results were given as absolute values and percentages.
Results: Of the 1,200 physicians recruited for the study, 262 completed the questionnaire. During the study timeframe, 163 (62.5%) of participants were asked for CC by another physician and 220 (85%) were asked for CC by non-physicians. 49.5% of participants were asked for CC by non-physicians four or more times a week. These non-physicians included family members (86%), close friends (85%), and auxiliary medical personnel (79.6%). 89.2% of participants felt that CC was beneficial. 98% of participants did not experience a CC-related medicolegal problem, and 14.8% felt that the current function of CC was sufficient.
Conclusion: The concept of CC, which is quite common for emergency physicians, may pose a medico legal risk in the coming process. As a result of the creation of the legal framework related to CC and the provision of telemedicine infrastructure in this regard, safer assessments can be made from the point of view of physicians and patients.
Amaç: Curbside konsültasyon (CK), hem hekimlerin hem de hastaların bilgiye kolay yoldan ulaşmak için yıllardır tercih ettikleri bir yoldur. COVID-19 salgını, CK sıklığını daha da artırmış olabilir. Ancak, CK için herhangi bir kaydın bulunmaması medikolegal riskler oluşturabilir. Bu çalışma, COVID-19 pandemisi sırasında acil hekimlerinin karşılaştığı CK prevalansını ve içeriğini değerlendirmeyi amaçlamıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırmamız AS hekimlerinin COVID-19 pandemisinde karşılaştıkları CK’ları değerlendirmeleri için bir anket çalışması olarak planlandı. Araştırma için katılımcılara Türkiye geneli WhatsApp grupları üzerinden ulaşıldı. Google Formlar ile hazırlanan anket formunu doldurarak araştırmaya katılım sağlandı. Sonuçlar mutlak değerler ve yüzde olarak verildi.
Bulgular: Araştırma için ulaşılan 1200 hekimden 256’sı anket formunu doldurarak araştırmaya katıldı. Covid-19 pandemisinde acil servis hekimlerinin 163’üne (%62,5) bir başka hekim tarafından, 220’sine (%85) hekim olmayan kişiler tarafından CK isteminde bulunuldu. Hekimlerin %49,5’ine haftada 4 veya daha fazla kez hekim olmayan kişiler tarafından CK isteminde bulundu. Hekim olmayan kişiler %86 aile bireyleri, %85 yakın arkadaş çevresi ve %79,6 yardımcı sağlık personeliydi. Acil servis hekimlerinin %89,2’si CK sonucunda kişilere faydalı olduğu düşünüyordu. Hekimlerin %98’i CK ile ilgili medikolegal bir problem yaşamamışlardı, %14,8’i CK’ların mevcut şekilde işlerliğinin yeterli olduğunu düşünüyordu.
Sonuç: AS hekimleri için oldukça yaygın olan CK kavramı önümüzdeki süreçte medikolegal açıdan bir risk oluşturabilir. CK’lar ile ilgili yasal çerçevenin oluşturulması ve bu konuda teletıp altyapısının sağlanması ile hekimler ve hastalar açısından daha sağlıklı değerlendirmeler yapılabilir.
Acil Servis COVID-19 illegal consultation curbside consultation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Orijinal Çalışma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |