Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerin Tıpta Uzmanlık Sınavında Tercihlerini Etkileyen Faktörler ve Acil Tıp Uzmanlığı Dalı Hakkında Tutumları

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 6 - 11, 31.03.2021

Öz

Amaç: Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerin uzmanlık alanı seçimini etkileyen faktörlerin araştırılması önemlidir. Bu seçimde etkili olan faktörlerin belirlenmesi öğrencilerin dikkate aldıkları öncelikleri ortaya koymaktadır. Stratejik bir konumda olan acil tıp ve bazı cerrahi branşların tercih edilmeme konusunda ki önyargıların neler olduğunun araştırılması önemlidir. Bu konuda çözüm odaklı stratejiler geliştirilmelidir.

Gereç ve Yöntemler: Çalışamaya tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinden 86’sı dahil edilerek 01.07.2019-31.08.2019 tarihleri arasında yapılmıştır. Ankete katılma oranı % 80.4 olmuş ve tüm katılımcıların onayları alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Anket 40 sorudan oluşuyordu. Soruların 10’u sosyo-demografik bilgilere yönelik, 30’u ise tıp fakültesini tercih etme, tıpta uzmanlık sınavına girme sebepleri, yazılmak istenen ve istenmeyen uzmanlık dallarını içeren sorulardı. Bunların 27’si Likert tipi sorulardı.

Bulgular: Katılımcıların 46’sı kadın (%53.3), 40’ı erkekti (%46.5). Öğrencilerimiz arasında tıp fakültesi tercihinin en büyük nedeni ‘’insanlara yardım etme isteği’’ (%75.6) ve ‘’gelecek vaat eden bir meslek’’ (%69.8) olduğu görülmektedir. Ayrıca bu tercihte aile etkisi %55.8 oranında bulunmuştur. ‘’Acil tıp Uzmanlığını birinci sıra tercihiniz olarak düşünür müsünüz?’’ sorumuz %72 oranında olumsuz cevaplanmıştır. Seçmeyi düşünenlerin en çok tercih sebebi; acil tıpta nöbet usulü çalışmanın getirdiği avantajlardı. Acil tıp hakkındaki en büyük olumsuz düşünce bedensel ve ruhsal açıdan çok ağır gelmesi ve nöbet sayılarının fazlalığı ve şiddete maruz kalma korkusu olmuştur. Uzmanlık branşları arasında dermatoloji ve kardiyoloji en istenen bölümler iken kadın hastalıkları ve doğum, genel cerrahi ve çocuk hastalıkları istenilmeyen bölümler arasındaydı.

Sonuç: Acil tıp tercihlerinin önündeki en büyük engel nöbetlerin yorucu geçeceği ve şiddete maruz kalma korkusuydu. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin geleceğe yönelik planları sadece kendilerini değil tercih edilmeyen bölümlerin geleceğini de ilgilendirmektedir. Öğrencilerin cerrahi branşlar ve acil tıp tercihlerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi gerekmektedir. Bu şekilde olumsuz olarak algılanan etkenlere yönelik çalışmalar yapılmalı ve geleceğimiz için önemli stratejik uzmanlık dallarının desteklenmesi gerekmektedir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Genç G, Kaya A, Genç M. İnönü üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. inönü üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007;8(14):49–63
  • Tengiz FI, Babaoğlu AB. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kariyer tercihleri ve bu tercihleri etkileyen faktörler. SDÜ Tıp Fak Derg. 2020:27(1):67-78
  • Türkiye Cumhuriyeti ölçme, seçme ve yerleştirme merkezi başkanlığı. Web site. Available at: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/TUSDONEM1/MinMax03042020.pdf. Accessed January 6, 2021.
  • Kaya A, Aktürk Z, Çayır Y ve ark. 2007-2013 arası Tıpta uzmanlık sınavları: bir trend analizi. Ankara Med J. 2014;14(2):53-8
  • Satar S, Cander B, Avcı A ve ark. Why specialty in emergency medicine is not preferred? Eurasian J Emerg Med. 2013;12:234–6.
  • Kara IH, Çelik S, Keyif MF ve ark. Düzce Üniversitesi tıp fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin branş tercihleri ve tıpta uzmanlık sınavı’na bakışlarının incelenmesi. Konuralp Tıp Dergisi. 2014;6(2):11-8.
  • Taycan O, Erdoğan Taycan S, Çelik Ç. Doğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir ilde devlet hizmet yükümlülüğü’nün hekimler üzerindeki etkileri ve tükenmişlik. Türk Psikiyatri Dergisi. 2013;24:182-91
  • Dikici MF, Yaris F, Topsever P ve ark. Factors affecting choice of speciality among first-year medical students of four universities in different regions of Turkey. Croatian Medical Journal. 2008;49:415-20.
  • Gokce N, Yıldız A. Illiterate women in turkey and their reasons for non-participation in literacy courses: “what would ı do with reading, will my life change?” Kastamonu Education Journal. 2018;26(6), 2151-61.
  • Yıldız AN, Kurt M, Öktem MF ve ark. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi dönem vı öğrencilerinin tıpta uzmanlık sınavı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Tıp Dergisi. 2008;39:60-7.
  • Ergin A, Dikbaş E. Tıp fakültesi öğrencilerin mezuniyet sonrası kariyer seçimi ve etkileyen faktörler. Tıp Eğitimi Dünyası. 2011;32:9-17
  • Kut, A, Salgür, F. Socio-economic status evaluation in medicine: Are we doing the right thing in medical research? Turkish Journal of Family Practice. 2015;19(1),4–13
  • Jafrani S, Zehra N, Zehra M, at al. Assessment of personality type and medical specialty choice among medical students from Karachi; using Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) tool. J Pak Med Assoc. 2017;67(4):520-6.
  • Dörtyol BG. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin mezuniyet sonrası ile ilgili düşünceleri, kariyer seçimleri ve etkileyen faktörler. Tıp Eğitimi Dünyası. 2017;16(50):12-21.
  • Sayan IO, Küçük A, “Türkiye’de kamu personeli istihdamında dönüşüm: Sağlık Bakanlığı örneği”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 2012;67:171-03
  • Açıkgöz B, Ekemen A, Zorlu İ ve ark. Tıp öğrencilerinde uzmanlaşma eğilimi, uzmanlık alan seçimi ve etkileyen faktörler. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 2019;12(1):113-25

Factors Affecting Medical Faculty Senior Students' Preferences in Medical Specialty Examination and Their Attitudes About the Department of Emergency Medicine

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 6 - 11, 31.03.2021

Öz

Aim: It is important to investigate the factors affecting the choice of the specialty area of medical students. Determining the factors that affect this selection reveals the priorities that students take into account. It is important to investigate the prejudices about not choosing emergency medicine and some surgical branches which are in a strategic position. Solution-oriented strategies should be developed in this regard.

Material and Methods: This study includes 86 of the final year students of the Faculty of Medicine. The participation rate in the survey was 80.4% and all participants' approvals were received. The questionnaire developed by the researchers was used as a data collection tool in the study. The survey consisted of 40 questions. 10 of the questions were for socio-demographic information, 30 of them included the reasons for choosing the medical school, the reasons for taking the specialty examination in medicine, the desired and unwanted specialties. 27 of these were Likert type questions.

Results: 46 of the participants were female (53.3%), 40 of them were male (46.5%). Among our students, it is seen that the main reason for choosing Medical Faculty is "willingness to help people" (75.6%) and "a promising profession" (69.8%). In addition, the family influence in this preference was found to be 55.8%. Our question "Would you consider Emergency Medicine Specialist as your first choice?" Was answered negatively at a rate of 72%. The most preferred reason for those who think to choose; were the advantages of working on a seizure in emergency medicine. The biggest negative thought about emergency medicine has been its physical and psychological severity, the high number of seizures, and the fear of being exposed to violence. Dermatology and cardiology were the most desired departments among the specialty branches, while gynecology and obstetrics, General surgery, and pediatry were among the undesirable departments.

Conclusion: The biggest obstacle to emergency medicine choices was the exhausting seizures and the fear of exposure to violence. The future plans of the final year students of the Faculty of Medicine do not only concern themselves but also the future of the departments that are not preferred. It is necessary to determine the factors that affect the surgical branches and emergency medicine preferences of the students. In this way, studies should be carried out for factors that are perceived negatively and important strategic expertise branches for our future should be supported.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Genç G, Kaya A, Genç M. İnönü üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. inönü üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007;8(14):49–63
  • Tengiz FI, Babaoğlu AB. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kariyer tercihleri ve bu tercihleri etkileyen faktörler. SDÜ Tıp Fak Derg. 2020:27(1):67-78
  • Türkiye Cumhuriyeti ölçme, seçme ve yerleştirme merkezi başkanlığı. Web site. Available at: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/TUSDONEM1/MinMax03042020.pdf. Accessed January 6, 2021.
  • Kaya A, Aktürk Z, Çayır Y ve ark. 2007-2013 arası Tıpta uzmanlık sınavları: bir trend analizi. Ankara Med J. 2014;14(2):53-8
  • Satar S, Cander B, Avcı A ve ark. Why specialty in emergency medicine is not preferred? Eurasian J Emerg Med. 2013;12:234–6.
  • Kara IH, Çelik S, Keyif MF ve ark. Düzce Üniversitesi tıp fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin branş tercihleri ve tıpta uzmanlık sınavı’na bakışlarının incelenmesi. Konuralp Tıp Dergisi. 2014;6(2):11-8.
  • Taycan O, Erdoğan Taycan S, Çelik Ç. Doğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir ilde devlet hizmet yükümlülüğü’nün hekimler üzerindeki etkileri ve tükenmişlik. Türk Psikiyatri Dergisi. 2013;24:182-91
  • Dikici MF, Yaris F, Topsever P ve ark. Factors affecting choice of speciality among first-year medical students of four universities in different regions of Turkey. Croatian Medical Journal. 2008;49:415-20.
  • Gokce N, Yıldız A. Illiterate women in turkey and their reasons for non-participation in literacy courses: “what would ı do with reading, will my life change?” Kastamonu Education Journal. 2018;26(6), 2151-61.
  • Yıldız AN, Kurt M, Öktem MF ve ark. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi dönem vı öğrencilerinin tıpta uzmanlık sınavı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Tıp Dergisi. 2008;39:60-7.
  • Ergin A, Dikbaş E. Tıp fakültesi öğrencilerin mezuniyet sonrası kariyer seçimi ve etkileyen faktörler. Tıp Eğitimi Dünyası. 2011;32:9-17
  • Kut, A, Salgür, F. Socio-economic status evaluation in medicine: Are we doing the right thing in medical research? Turkish Journal of Family Practice. 2015;19(1),4–13
  • Jafrani S, Zehra N, Zehra M, at al. Assessment of personality type and medical specialty choice among medical students from Karachi; using Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) tool. J Pak Med Assoc. 2017;67(4):520-6.
  • Dörtyol BG. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin mezuniyet sonrası ile ilgili düşünceleri, kariyer seçimleri ve etkileyen faktörler. Tıp Eğitimi Dünyası. 2017;16(50):12-21.
  • Sayan IO, Küçük A, “Türkiye’de kamu personeli istihdamında dönüşüm: Sağlık Bakanlığı örneği”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 2012;67:171-03
  • Açıkgöz B, Ekemen A, Zorlu İ ve ark. Tıp öğrencilerinde uzmanlaşma eğilimi, uzmanlık alan seçimi ve etkileyen faktörler. Mersin Univ Saglık Bilim Derg 2019;12(1):113-25
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Orijinal Çalışma
Yazarlar

Muhammed Mert Göksu 0000-0002-2479-4664

Bahadir Taslidere 0000-0002-5920-8127

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

AMA Göksu MM, Taslidere B. Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerin Tıpta Uzmanlık Sınavında Tercihlerini Etkileyen Faktörler ve Acil Tıp Uzmanlığı Dalı Hakkında Tutumları. Anatolian J Emerg Med. Mart 2021;4(1):6-11.