The purpose of this study is to determine the
level of perceptions related to the teaching profession and pedagogical
formation education of the students who took pedagogical formation to become
accounting and finance teachers. The study universe covers 101 students who
receive pedagogical training at the Faculty of Education of Kilis 7 Aralık
University during the 2016-2017 academic year. Survey data were obtained
through questionnaires. The SPSS statistical program was used in the evaluation
of the research results. The collected data were analyzed by applying
percentage, frequency, arithmetic mean, and chi-square tests. According to the
results of the research, it was found that the students who had pedagogical
formation training to become accounting and finance instructors had a positive
perception about teaching profession and formation education. In addition, it
was determined that there was a meaningful difference in perception level of
students about formation education and teaching profession according to gender,
age and department variables.
Formation Education Accounting and Finance Teaching Profession
Bu çalışmanın amacı, muhasebe ve finansman
öğretmeni olmak için pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin öğretmenlik
mesleğine ve pedagojik formasyon eğitimine ilişkin algı düzeylerini
belirlemektir. Çalışma evrenini, 2016-2017 eğitim - öğretim yılında Kilis 7
Aralık Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde pedagojik formasyon eğitimi alan 101
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarının değerlendirilmesinde SPSS
istatistik programından yararlanılmıştır. Toplanan veriler; yüzde, frekans,
aritmetik ortalama ve ki-kare testlerine tabi tutularak analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre, muhasebe ve finansman öğretmenliği için pedagojik
formasyon eğitimi alan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ve formasyon
eğitimine ilişkin pozitif algıya sahip oldukları tespit edilmiştir. Bunun
yanında öğrencilerin formasyon eğitimi ve öğretmenlik mesleğine ilişkin algı
düzeylerinde cinsiyet, yaş ve bölüm değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık
gösterdiği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 21 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.