Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanat Eğitimi Dersi Alan Öğretmen Adaylarının Sanat Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Algıların Metaforlar Aracılığıyla İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 3, 19 - 23, 24.06.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.462012

Öz

Bu
araştırmanın amacı; sınıf öğretmenliği ve okul öncesi öğretmenliği bölümünde
sanat eğitimi dersi alan öğretmen adaylarının “sanat” kavramına yönelik
algılarını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu, 2017-2018 eğitim öğretim
yılı bahar döneminde Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi bünyesinde
sanat eğitimi dersi alan 2. ve 3. sınıflarda öğrenim gören toplam 100 öğretmen
adayından oluşmaktadır. Veri toplamak amacıyla “ Sanat… gibidir; çünkü…”  şeklinde görüşme formu hazırlanmıştır. Bu
doğrultuda toplanan nitel veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz
edilmiştir. Bu analizler sonucunda 7 farklı tema belirlenmiştir. Bu temalar;
özgürlüğün bir simgesi olarak sanat, yaratıcılığın bir ifadesi olarak sanat,
duyguların bir ifade aracı olarak sanat, yönlendirici, eğitici ve öğretici
yönüyle sanat, hazın bir kaynağı olarak sanat, yaşamın bir parçası olarak sanat
ve yansıtıcı bir özellik olarak sanat şeklinde isimlendirilmiştir. Buna bağlı
olarak öğretmen adaylarının oluşturdukları metaforlar temel alındığında, sanat
kavramının birden fazla ve farklı metaforlarla açıklandığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Agyeman, C. A. (2015). Artists' perception of the use of digital media in painting (Doctoral dissertation), Ohio University.
  • Akdeniz, A., & Çarıkcı, E. Konservatuvar öğrencilerinin ‘sanat eğitimi’kavramına ilişkin metaforik algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(40), 59-85.
  • Bilge, G. Ö. K., & Erdogan, T. (2010). Investigation of pre-service teachers' perceptions about concept of technology through metaphor analysis. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(2).
  • Buchanan, J. (2015). Metaphors as two-way mirrors: Illuminating pre-service to in-service teacher identity development. Australian Journal of Teacher Education, 40(10), 3.
  • Bulut Kılıç, İ., & Altıntaş, O. (2016). Çağdaş sanatta metaforik düşünce. İdil Sanat ve Dil Dergisi. 20(5), 185-202.
  • Cameron L (2003). Metaphor in educational discourse. London: Continuum Publishing.
  • Cameron, L., & Maslen, R. (2010). Metaphor analysis. Research practice in applied linguistics, social sciences and the humanities. Oakville, CT: Equinox.
  • Christodoulou, S. P., & Styliaras, G. D. (2008, September). Digital art 2.0: art meets "web 2.0 trend. In Proceedings of the 3rd international conference on Digital Interactive Media in Entertainment and Arts (pp. 158-165). ACM.
  • Ekici, G., Gökmen, A., & Hakan, K. U. R. T. (2014). Öğretmen adaylarının “bilgisayar” kavramı konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3).
  • Eren, A., & Tekinarslan, E. (2012). Prospective teachers' metaphors: teacher, teaching, learning, ınstructional material and evaluation concepts. International Journal of Social Sciences & Education, 3(2).
  • Geçit, Y. ve Gençer, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, (23), 1-19
  • Hamarat, E. (2016). Capturing pre-service social studies teachers' perceptions about the concept of election through metaphor analysis. Educational Research and Reviews, 11(5), 174.
  • Hamilton, E. R. (2016). Picture This: Multimodal representations of prospective teachers' metaphors about teachers and teaching. Teaching and Teacher Education, 55, 33-44.
  • Kalyoncu, R. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının “sanat eğitimi dersi” kavramına ilişkin metaforları. Education Sciences, 8(1), 90-102.
  • Kılcan, B. (2017). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi. Pegem Akademi, Ankara
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. Çev. Ed Sadegül Akbaba Altun ve Ali Ersoy). Pegem Akademi: Ankara.
  • Nartgün, Ş. S., & Özen, R. (2015). Investigating pedagogical formation students’ opinions about ideal teacher, teaching profession, curriculum, responsibility, public personnel selection examination (ppse) and employment: A metaphor study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 2674-2683.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel sanatlar eğitimi: Resim-iş eğitiminin tarihsel ve düşünsel temelleri. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Parsons, M. (2010). Interpreting art through metaphors. International Journal of Art & Design Education, 29(3), 228-235.
  • Seyitoğlu, F., & Çakar, K. (2017). Tourism education and internships: a metaphor analysis. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 17(4), 269-280.
  • Tolstoy, L. (1995). What is art? (R. Pevear and L. Volokhonsky, Trans.). New York, NY: Penguin Books.
  • Yıldırım. A. ve Şimşek. H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F., Göçen, S., & Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1).

Examining, Through Metaphors, The Perceptions Of The Art Term Of The Prospective Teachers Who Take Art Education Course

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 3, 19 - 23, 24.06.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.462012

Öz

The
purpose of this research is to determine the perceptions of the "art"
term of the prospective teachers who take art education course in the
elementary education and early childhood education. The study group consists of
a total of 100 teacher candidates who are studying in the 2nd and 3rd classes
of art education course in Muş Alparslan University Faculty of Education in the
spring semester of 2017-2018 academic year. In order to collect data, an
interview form as "Art is like a/an ..., because ...” was prepared.
Qualitative data collected in this direction were analyzed using content
analysis method. As a result of these analyzes, 7 different themes were
determined. These themes are classified as; art as a symbol of freedom, art as
an expression of creativity, art as a means of expressing emotion, art as a
means of directing, educating and teaching, art as a source of pleasure, art as
a part of life and art as a reflective feature. Accordingly, based on the
metaphors of the prospective teachers, the concept of art has been revealed
with multiple and different metaphors.

Kaynakça

  • Agyeman, C. A. (2015). Artists' perception of the use of digital media in painting (Doctoral dissertation), Ohio University.
  • Akdeniz, A., & Çarıkcı, E. Konservatuvar öğrencilerinin ‘sanat eğitimi’kavramına ilişkin metaforik algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(40), 59-85.
  • Bilge, G. Ö. K., & Erdogan, T. (2010). Investigation of pre-service teachers' perceptions about concept of technology through metaphor analysis. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(2).
  • Buchanan, J. (2015). Metaphors as two-way mirrors: Illuminating pre-service to in-service teacher identity development. Australian Journal of Teacher Education, 40(10), 3.
  • Bulut Kılıç, İ., & Altıntaş, O. (2016). Çağdaş sanatta metaforik düşünce. İdil Sanat ve Dil Dergisi. 20(5), 185-202.
  • Cameron L (2003). Metaphor in educational discourse. London: Continuum Publishing.
  • Cameron, L., & Maslen, R. (2010). Metaphor analysis. Research practice in applied linguistics, social sciences and the humanities. Oakville, CT: Equinox.
  • Christodoulou, S. P., & Styliaras, G. D. (2008, September). Digital art 2.0: art meets "web 2.0 trend. In Proceedings of the 3rd international conference on Digital Interactive Media in Entertainment and Arts (pp. 158-165). ACM.
  • Ekici, G., Gökmen, A., & Hakan, K. U. R. T. (2014). Öğretmen adaylarının “bilgisayar” kavramı konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3).
  • Eren, A., & Tekinarslan, E. (2012). Prospective teachers' metaphors: teacher, teaching, learning, ınstructional material and evaluation concepts. International Journal of Social Sciences & Education, 3(2).
  • Geçit, Y. ve Gençer, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, (23), 1-19
  • Hamarat, E. (2016). Capturing pre-service social studies teachers' perceptions about the concept of election through metaphor analysis. Educational Research and Reviews, 11(5), 174.
  • Hamilton, E. R. (2016). Picture This: Multimodal representations of prospective teachers' metaphors about teachers and teaching. Teaching and Teacher Education, 55, 33-44.
  • Kalyoncu, R. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının “sanat eğitimi dersi” kavramına ilişkin metaforları. Education Sciences, 8(1), 90-102.
  • Kılcan, B. (2017). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi. Pegem Akademi, Ankara
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. Çev. Ed Sadegül Akbaba Altun ve Ali Ersoy). Pegem Akademi: Ankara.
  • Nartgün, Ş. S., & Özen, R. (2015). Investigating pedagogical formation students’ opinions about ideal teacher, teaching profession, curriculum, responsibility, public personnel selection examination (ppse) and employment: A metaphor study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 2674-2683.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel sanatlar eğitimi: Resim-iş eğitiminin tarihsel ve düşünsel temelleri. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Parsons, M. (2010). Interpreting art through metaphors. International Journal of Art & Design Education, 29(3), 228-235.
  • Seyitoğlu, F., & Çakar, K. (2017). Tourism education and internships: a metaphor analysis. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 17(4), 269-280.
  • Tolstoy, L. (1995). What is art? (R. Pevear and L. Volokhonsky, Trans.). New York, NY: Penguin Books.
  • Yıldırım. A. ve Şimşek. H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F., Göçen, S., & Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1).
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yahya Hiçyilmaz 0000-0003-3453-9998

Yahya Adanır Bu kişi benim 0000-0003-2915-2334

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2019
Kabul Tarihi 8 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Hiçyilmaz, Y., & Adanır, Y. (2019). Sanat Eğitimi Dersi Alan Öğretmen Adaylarının Sanat Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Algıların Metaforlar Aracılığıyla İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 19-23. https://doi.org/10.18506/anemon.462012

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.