Nowadays, researchers
are interested in multidisciplinary fields to find answers to various questions
in the scientific field. In this context, it has been stated that
neuromarketing techniques, which combine marketing and neuroscience and provide
the opportunity to find answers to many questions in different areas of
marketing, are one of the most effective ways of determining the real feelings
and thoughts of consumers. In this study; brand personality features of Red
Airlines and Yellow Airlines operating in Turkey are determined using the
survey and EEG Analysis Method, one of the neuromarketing techniques and then,
both methods are compared. In the first phase of the study; the features of
brand personality for both airlines are shown to 32 volunteer participants and
their reactions to these attributes are measured. In the second phase of the
study; the brand personality scale, which was developed by Aaker and composed
of 42 brand personality, is asked to the voluntary participants for both
airlines. Consequently, it is found that the findings of both methods differ significantly.
Günümüzde araştırmacılar bilimsel alandaki çeşitli sorulara
cevap bulabilmek için disiplinler arası alanlara ilgi duymaya başlamıştır. Bu
kapsamda pazarlama ile nörobilimi bir araya getiren, nöropazarlama tekniklerinin,
tüketicilerin gerçek duygularını ve düşüncelerini belirlemenin en etkin
yollarından biri olduğu ifade edilmektedir. Bu çalışmada; Türkiye’de faaliyet
gösteren Kırmızı Havayolları ile Sarı Havayolları’nın marka kişilik özellikleri
anket ve nöropazarlama tekniklerinden EEG Analiz Yöntemi kullanılarak
belirlenmiş ve her iki yöntem karşılaştırılmıştır. Çalışmanın ilk aşamasında;
32 gönüllü katılımcıya her iki havayoluna ilişkin marka kişiliği sıfatları
gösterilmiş ve bu sıfatlara ilişkin tepkileri ölçümlenmiştir. Çalışmanın ikinci
aşamasında ise; Aaker tarafından geliştirilen ve 42 marka kişiliği sıfatından
oluşan marka kişiliği skalasını gönüllü katılımcıların her iki havayoluna göre
cevaplandırmaları istenmiştir. Çalışmanın sonucunda her iki yöntemden elde
edilen bulguların büyük oranda farklılık gösterdiği saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 21 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 4 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.