Kolektif
yeterlik algısı, öğretmenlerin iş birliği ve dayanışma içerisinde başarılı
olacaklarına inanmalarını sağlayan psikolojik bir etkide bulunmaktadır. Bu
çalışmanın amacı kolektif yeterlik algısı ve alt boyutlarının, öğretmenlerin çalıştıkları
okuldan ayrılma niyetleri ile ilişkisini ortaya koymaktır. Bu araştırmada
ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Araştırma verileri, 2018–2019
eğitim-öğretim yılında Hatay ilindeki devlet okullarında görevli n=214
öğretmenden toplanmıştır. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu”, “Kolektif Öğretmen
Yeterliği Ölçeği” ve “Okuldan Ayrılma Niyeti Ölçeği” aracılığıyla elde
edilmiştir. Veri toplama araçları, araştırmacı tarafından öğretmenlere dağıtılmış
ve doldurulmuş formlar birkaç gün sonra araştırmacı tarafından alınmıştır. Regresyon
analizi sonuçlarına göre kolektif öğretmen yeterliğinin öğretmenlerin okuldan
ayrılma niyetini yordadığı bulunmuştur. Ayrıca kolektif öğretmen yeterliğinin
alt boyutu olan öğretim stratejilerinin, okuldan ayrılma niyetini yordadığı
ancak öğrenci disiplini alt boyutunun ise okuldan ayrılma niyetini yordamadığı
tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin bireysel
üretkenliklerini arttırmalarından ziyade okul ortamında kolektif güç algısını
oluşturmaları önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 5 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.