Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müfredat Dışı Eğitim Faaliyeti ile İstihdam Edilebilirlik

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 5, 1351 - 1360, 14.10.2020

Öz

İstihdam edilebilirlik 21. yy’de çalışma hayatında meydana gelen değişimler sonucunda ortaya çıkmış olan bir kavramdır. Çalışmanın amacı; müfredat dışı bir eğitim faaliyeti olan Anlaşmazlık Çözümü, Müzakere ve Akran Arabuluculuk eğitim programının istidam edilebilirlik becerilerinden iletişim ve duygusal empati beceri düzeyleri üzerindeki etkisini 151 kişilik orta öğretim meslek lisesi öğrencileri örnekleminde incelemektir. Araştırmada, nicel araştırma yöntemi ve yarı-deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 3 yıldır Anlaşmazlık Çözümü, Müzakere ve Akran Arabuluculuk modelini uygulayan meslek lisesi öğrencileri oluşturmaktadır. Veriler anket aracılığı ile iletişim becerileri envanteri ve duygusal empati ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Analiz tekniği olarak ön test, son test ve farka (kazanç puanlarına) yönelik betimleyici istatistikler ve T-testi karşılaştırmaları kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda erkek öğrencilerin iletişim becerilerinde deney grubu lehine anlamlı bir fark saptanmıştır. Benzer sonuç kız öğrenciler için duygusal empati konusunda gerçekleşmiştir. Hipotezler kabul edilmiştir.

Kaynakça

  • Arensdorf, J. (2009). The perception of employability skills transferred from academic leadership classes to the workplace: A study of the FHSU leadership studies certificate program. Doctoral Dissertation. Manhattan: Kansas State University. Department of Curriculum and Instruction College of Education.
  • Aycan, Z., Kılıç, B., Karataylıoğlu, M. I., Tuncer, A. E., Biricik, D. İkizer, E. G. ve Soylu, N. (2012). Meslek eğitiminde başarılı okul-sanayi işbirlikleri: Ne çalışıyor? Neden çalışıyor?, Meslek Eğitiminde Kalite için İş Birliği Projesi Raporu, Koç Holding ve Eğitim Girişimi Reformu, 1-52.
  • Baker, G., ve Henson, D. (2010). Promoting employability skills development in a Research-Intensive University. Education and Training, 52(1), 62-75.
  • Bhaerman, R. ve Spill, R. (1988). A dialogue on employability skills: How can they be thought. Journal of Career Development, 15(1), 41-52.
  • Bickmore, K. (1993). Winning against violent environments: High school students are good teachers of peace. Thresholds in Education, 19(3), 34-35.
  • Brewer, L. (2013). Enhancing youth employability: What? why and how? Guide to core work skills. Skills and employability department. International Labour Organization. www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/---ifp_skills/documents/ publication/ wcms_ 213452.pdf , (17.06.2019).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carneavale, A. P., Gainer, L. J., Meltzer, A. S. ve Holland, S. L. (1988). Workplace basics: The skills employers want. Training and Development Journal, 42(10), 23-30.
  • Caruso, D. R. ve Mayer, J. D. (1998). A measure of emotional empathy for adolescents and adults. Unpublished Manuscript.
  • Cotton, K. (1993). Developing employability skills. Northwest Regional Educational Laboratory: School improvement research series, VIII. Research Close-Up #15. Portland, OR: NWREL.
  • Cottrell, C. A. (2002). A case study of disputant and mediator perception of a high school peer mediation program. Doctoral Dissertation. Chicago/Illinois: The Faculty of the College of the Education.
  • Crawford, D. L. (2013). A case study of violence prevention in an elementary school. College of Social and Behavioral Sciences of Social Sciences, Doctoral Dissertation. Minnesota.
  • Çetinkaya, Ö. ve Alpaslan, A. M. (2011). Duygusal zekânın iletişim becerileri üzerine etkisi: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 363-377.
  • Day, R. C., Malarkey, J. M., Farhood, L. ve Abdennur, A. (1985). Toward conflict management in a civil war setting: a communication workshop for students at the American University of Beirut. Journal of Counselling and Development, 63(5), 306-307.
  • Devegogd, K., Lane-Garon, P. ve Kralowec, C. A. (2016). Direct instruction and guided practice matter in conflict resolution and social emotional learning. Conflict Resolution Quarterly, 33(3), 279-296.
  • Doğan, H. (1997). Mesleki teknik eğitimin yeniden yapılandırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 30(1), 1-26.
  • Enslen, P. O. (2008). Developing the employability skills of medical assisting students in a vocational high school. Doctoral Dissertation. North Carolina: Wilmington University. Education in Innovation and Leadership.
  • Ersanlı, K. ve Balcı, S. (1998). İletişim becerileri envanterinin geçerlilik güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik ve Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(10), 7-12.
  • Gregson, J. A. (1992). Effective pedagogical strategies for work attitudes instruction. Journal of Industrial Teacher Education, 29(3), 60-79.
  • Jayaram, S. ve Engman, M. (2014). Developing skills for employablity at the secondary level: Effective models For Asia. Prospects, 44(2), 221-233.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kocabaş, S. (2008). AB’de mesleki eğitimin geleceği: yakın gelecek için hedefler politikalar ve stratejiler. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koruklu, N. Ö. (2006). Eğitimde arabuluculuk ve okulda arabuluculuk sürecinin işleyişine ilişkin bir model. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 11-20.
  • Koruklu, N. Ö. ve Aysan, F. (2004). Arabuluculuk eğitiminin empatik eğilim, iletişim ve çatışma çözme becerisine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 1-7.
  • Koruklu, N. Ö. (2003). Arabuluculuk eğitiminin iletişim ve çatışma çözme becerisine etkisi: Bir grup üniversite öğrencisi üzerinde çalışma. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Koşan, A. (2003). Eğitimde okul-endüstri işbirliği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1-2), 107-130.
  • Kurtis, K. (2000). The employability skills profile, seven years on. 31(2), 12-15. Ebscohost.http:// search. proquest.com/ docview/ 213739441/AC142D50F 24D4BA4PQ/1?accountid=10527, (05.06.2017).
  • McQuaid, R. W., Green, A. ve Donson, M. (2005). Introducing employability. Urban Studies, 42(2), 191-195.
  • MEB İlköğretim Genel Müdürlüğü (2006). İlköğretim 1-5. Sınıf Programları Tanıtım Kitapçığı. Ankara.
  • Muhamad, S. (2012). Graduate employability and transferable skills: A review. advances in Natural and Applied Science, 6(6), 882-885.
  • NCVER National Center for Vocational Eduation Research (2008). Vet glossary. http://www.ncver.edu.au/ publications/ 2029.html, (31.08.2015).
  • Odabaşı, H. (2009). 360 derece iletişim. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılık.
  • Palmer, C. ve Roessler, R. T. (2001). Requesting classroom accommodations: self-advocacy and conflict resolution training. Journal of Rehabilition, 66(3), 38-43.
  • Poole, V. A., ve Zahn, D. K. (1993). Define and teach employability skills to guarantee student success. Clearing House, 67(1), 55-60.
  • Rao, M. S. (2014). Enhancing employability in engineering and management students through soft skills. Industrial and Commercial Training, 46(1), 42-48.
  • Robbinson, J. P. (2000). What are employability skills. The Workplace, 1(3), 1-3.
  • Rothman, S. ve Joubert, J. H. M. (2007). Job demands and job resources, burnout and work engagement of managers at a Platinum Mine in the Norhtwest Province. South African Journal of Business Management, 38(3), 49-61.
  • Sağkal, A. S. (2011). Barış eğitimi programının ilköğretim 6.sınıf öğrencilerinin saldırganlık eğilimleri, empati düzeyleri ve barışa ilişkin görüşleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • SCANS (1991). What works requires of school. Report. USA.
  • Schrumpf, F., Crawford, K. D. ve Bodine, J. R. (2007). Okullarda çatışma çözme ve akran arabuluculuk rehberi. F. Gül Akbalık ve B. Dilek Karaduman (Çev). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Shaw, S. (1998). Ortak ülkelerde temel beceri eğitiminin geliştirilmesi. Avrupa Eğitim Vakfı Alt Grup D. Nihai Rapor.
  • Stasz, C., Ramsey, K., Eden, R., DaVanzo, J., Farris, H. ve Lewis, M. (1993). Classrooms that work: Teaching generic skills in academic and vocational settings. (MDS-263). Berkeley, CA: National Center for Research in Vocational Education.
  • Stevahn, L., Johnson, D. W., Johnson, R. T. ve Schultz, R. (2002). Effects of conflict resolution training integrated into a high school social studies curriculum. Journal of Social Psychology, 142(3), 305-331.
  • Student Qualification Authority (2004). HN Unit (DE3R 34): Personal development planning. Higher national unit specification general information for centres, 1-14.
  • The Mayer Commitee Report (1992). Key competencies: Report of the committee to advise the Australian Education Council And Ministers of Vocational Education, employment and training on employment-related key competencies for postcompulsory education and training. September.
  • Totan, T. ve Şahin, R. (2012). The stepwise effect of emotional self-efficacy process and emotional empathy on young people’s satisfaction with life. Europeaan Scientific Journal, 11(4), 442-456.
  • Türk, F. (2008). Müzakere (Problem Çözme) ve arabuluculuk eğitim programının ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin çatışma çözüm becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türnüklü, A., Kaçmaz, T., Gürler, S., Kalender, A., Zengin, F. ve Şevkin, B. (2009). Çatışma çözümü ve akran arabuluculuk eğitiminin öğrencilerin empati becerileri üzerindeki etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(153), 15-24.
  • Ünal, F. (2001), İstihdam edilebilirlik becerileri ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik eğitsel bir model önerisi. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Waldon, C. (2015). Impact of an urban high school conflict resolution program on peer mediators: A single case study. Minnesota: College of Education of Walden University, Doctoral Dissertation.
  • Yılmaz, G. (2009). İstihdam edilebilirlik: Değişim kıskacında birey. Bursa: Ekin Yayınevi.

Employability Through Extra-Curricular Education Activity

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 5, 1351 - 1360, 14.10.2020

Öz

"Employability” is a notion that emerged as a result of changes in the working life in the 21st century. The aim of the study is to discuss the effect of Conflict Resolution, Negotiation and Peer Mediation training program, which is an extra-curricular educational activity, on communication and emotional empathy skill levels, which are among the employability skills, in the sample of 151 secondary school vocational high school students. In the research, quantitative research method and quasi experimental design were used. The universe of the research is a vocational high school students who have been using the Conflict Resolution, Negotiation and Peer Mediation model for 3 years. The data were obtained through the questionnaire using communication skills inventory and emotional empathy scale. Pretest and posttest were applied. descriptive statistics and T-test comparisons for pretest, posttest and difference (earnings points) were used as the analysis technique. As a result of the analysis, a significant difference was found in communication skills of male students in favor of the experimental group. A similar result was became the fact for female students’ emotional empathy skills. Hypotheses were accepted

Kaynakça

  • Arensdorf, J. (2009). The perception of employability skills transferred from academic leadership classes to the workplace: A study of the FHSU leadership studies certificate program. Doctoral Dissertation. Manhattan: Kansas State University. Department of Curriculum and Instruction College of Education.
  • Aycan, Z., Kılıç, B., Karataylıoğlu, M. I., Tuncer, A. E., Biricik, D. İkizer, E. G. ve Soylu, N. (2012). Meslek eğitiminde başarılı okul-sanayi işbirlikleri: Ne çalışıyor? Neden çalışıyor?, Meslek Eğitiminde Kalite için İş Birliği Projesi Raporu, Koç Holding ve Eğitim Girişimi Reformu, 1-52.
  • Baker, G., ve Henson, D. (2010). Promoting employability skills development in a Research-Intensive University. Education and Training, 52(1), 62-75.
  • Bhaerman, R. ve Spill, R. (1988). A dialogue on employability skills: How can they be thought. Journal of Career Development, 15(1), 41-52.
  • Bickmore, K. (1993). Winning against violent environments: High school students are good teachers of peace. Thresholds in Education, 19(3), 34-35.
  • Brewer, L. (2013). Enhancing youth employability: What? why and how? Guide to core work skills. Skills and employability department. International Labour Organization. www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/---ifp_skills/documents/ publication/ wcms_ 213452.pdf , (17.06.2019).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carneavale, A. P., Gainer, L. J., Meltzer, A. S. ve Holland, S. L. (1988). Workplace basics: The skills employers want. Training and Development Journal, 42(10), 23-30.
  • Caruso, D. R. ve Mayer, J. D. (1998). A measure of emotional empathy for adolescents and adults. Unpublished Manuscript.
  • Cotton, K. (1993). Developing employability skills. Northwest Regional Educational Laboratory: School improvement research series, VIII. Research Close-Up #15. Portland, OR: NWREL.
  • Cottrell, C. A. (2002). A case study of disputant and mediator perception of a high school peer mediation program. Doctoral Dissertation. Chicago/Illinois: The Faculty of the College of the Education.
  • Crawford, D. L. (2013). A case study of violence prevention in an elementary school. College of Social and Behavioral Sciences of Social Sciences, Doctoral Dissertation. Minnesota.
  • Çetinkaya, Ö. ve Alpaslan, A. M. (2011). Duygusal zekânın iletişim becerileri üzerine etkisi: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 363-377.
  • Day, R. C., Malarkey, J. M., Farhood, L. ve Abdennur, A. (1985). Toward conflict management in a civil war setting: a communication workshop for students at the American University of Beirut. Journal of Counselling and Development, 63(5), 306-307.
  • Devegogd, K., Lane-Garon, P. ve Kralowec, C. A. (2016). Direct instruction and guided practice matter in conflict resolution and social emotional learning. Conflict Resolution Quarterly, 33(3), 279-296.
  • Doğan, H. (1997). Mesleki teknik eğitimin yeniden yapılandırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 30(1), 1-26.
  • Enslen, P. O. (2008). Developing the employability skills of medical assisting students in a vocational high school. Doctoral Dissertation. North Carolina: Wilmington University. Education in Innovation and Leadership.
  • Ersanlı, K. ve Balcı, S. (1998). İletişim becerileri envanterinin geçerlilik güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik ve Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(10), 7-12.
  • Gregson, J. A. (1992). Effective pedagogical strategies for work attitudes instruction. Journal of Industrial Teacher Education, 29(3), 60-79.
  • Jayaram, S. ve Engman, M. (2014). Developing skills for employablity at the secondary level: Effective models For Asia. Prospects, 44(2), 221-233.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kocabaş, S. (2008). AB’de mesleki eğitimin geleceği: yakın gelecek için hedefler politikalar ve stratejiler. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koruklu, N. Ö. (2006). Eğitimde arabuluculuk ve okulda arabuluculuk sürecinin işleyişine ilişkin bir model. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 11-20.
  • Koruklu, N. Ö. ve Aysan, F. (2004). Arabuluculuk eğitiminin empatik eğilim, iletişim ve çatışma çözme becerisine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 1-7.
  • Koruklu, N. Ö. (2003). Arabuluculuk eğitiminin iletişim ve çatışma çözme becerisine etkisi: Bir grup üniversite öğrencisi üzerinde çalışma. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Koşan, A. (2003). Eğitimde okul-endüstri işbirliği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1-2), 107-130.
  • Kurtis, K. (2000). The employability skills profile, seven years on. 31(2), 12-15. Ebscohost.http:// search. proquest.com/ docview/ 213739441/AC142D50F 24D4BA4PQ/1?accountid=10527, (05.06.2017).
  • McQuaid, R. W., Green, A. ve Donson, M. (2005). Introducing employability. Urban Studies, 42(2), 191-195.
  • MEB İlköğretim Genel Müdürlüğü (2006). İlköğretim 1-5. Sınıf Programları Tanıtım Kitapçığı. Ankara.
  • Muhamad, S. (2012). Graduate employability and transferable skills: A review. advances in Natural and Applied Science, 6(6), 882-885.
  • NCVER National Center for Vocational Eduation Research (2008). Vet glossary. http://www.ncver.edu.au/ publications/ 2029.html, (31.08.2015).
  • Odabaşı, H. (2009). 360 derece iletişim. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılık.
  • Palmer, C. ve Roessler, R. T. (2001). Requesting classroom accommodations: self-advocacy and conflict resolution training. Journal of Rehabilition, 66(3), 38-43.
  • Poole, V. A., ve Zahn, D. K. (1993). Define and teach employability skills to guarantee student success. Clearing House, 67(1), 55-60.
  • Rao, M. S. (2014). Enhancing employability in engineering and management students through soft skills. Industrial and Commercial Training, 46(1), 42-48.
  • Robbinson, J. P. (2000). What are employability skills. The Workplace, 1(3), 1-3.
  • Rothman, S. ve Joubert, J. H. M. (2007). Job demands and job resources, burnout and work engagement of managers at a Platinum Mine in the Norhtwest Province. South African Journal of Business Management, 38(3), 49-61.
  • Sağkal, A. S. (2011). Barış eğitimi programının ilköğretim 6.sınıf öğrencilerinin saldırganlık eğilimleri, empati düzeyleri ve barışa ilişkin görüşleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • SCANS (1991). What works requires of school. Report. USA.
  • Schrumpf, F., Crawford, K. D. ve Bodine, J. R. (2007). Okullarda çatışma çözme ve akran arabuluculuk rehberi. F. Gül Akbalık ve B. Dilek Karaduman (Çev). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Shaw, S. (1998). Ortak ülkelerde temel beceri eğitiminin geliştirilmesi. Avrupa Eğitim Vakfı Alt Grup D. Nihai Rapor.
  • Stasz, C., Ramsey, K., Eden, R., DaVanzo, J., Farris, H. ve Lewis, M. (1993). Classrooms that work: Teaching generic skills in academic and vocational settings. (MDS-263). Berkeley, CA: National Center for Research in Vocational Education.
  • Stevahn, L., Johnson, D. W., Johnson, R. T. ve Schultz, R. (2002). Effects of conflict resolution training integrated into a high school social studies curriculum. Journal of Social Psychology, 142(3), 305-331.
  • Student Qualification Authority (2004). HN Unit (DE3R 34): Personal development planning. Higher national unit specification general information for centres, 1-14.
  • The Mayer Commitee Report (1992). Key competencies: Report of the committee to advise the Australian Education Council And Ministers of Vocational Education, employment and training on employment-related key competencies for postcompulsory education and training. September.
  • Totan, T. ve Şahin, R. (2012). The stepwise effect of emotional self-efficacy process and emotional empathy on young people’s satisfaction with life. Europeaan Scientific Journal, 11(4), 442-456.
  • Türk, F. (2008). Müzakere (Problem Çözme) ve arabuluculuk eğitim programının ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin çatışma çözüm becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türnüklü, A., Kaçmaz, T., Gürler, S., Kalender, A., Zengin, F. ve Şevkin, B. (2009). Çatışma çözümü ve akran arabuluculuk eğitiminin öğrencilerin empati becerileri üzerindeki etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(153), 15-24.
  • Ünal, F. (2001), İstihdam edilebilirlik becerileri ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik eğitsel bir model önerisi. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Waldon, C. (2015). Impact of an urban high school conflict resolution program on peer mediators: A single case study. Minnesota: College of Education of Walden University, Doctoral Dissertation.
  • Yılmaz, G. (2009). İstihdam edilebilirlik: Değişim kıskacında birey. Bursa: Ekin Yayınevi.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Pelin Çalışkan Bu kişi benim 0000-0003-0456-4244

Cemile Çetin 0000-0002-6659-4855

Yayımlanma Tarihi 14 Ekim 2020
Kabul Tarihi 23 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Çalışkan, P., & Çetin, C. (2020). Müfredat Dışı Eğitim Faaliyeti ile İstihdam Edilebilirlik. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(5), 1351-1360.

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.