Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kitle İletişim Araçlarının Hedonizm Ekseninde Günlük Yaşam İçerisindeki Kullanım Alanları

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 5, 1465 - 1476, 14.10.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.669628

Öz

Kitle iletişim araçları bireylerin günlük yaşamını etkileyen ve belirli bir forma sokan olgulardır. Bireyin işe giderken arabasında açtığı radyo, evinde dinlenirken izlediği televizyon ya da her an çeşitli mobil araçlarla kullandığı internet ağları bireyin günlük yaşamını çepeçevre sarmaktadır. Söz konusu etkiler sayesinde kişi içinde yaşadığı toplumda var olan siyasal ya da bireyin ekonomik karar alma süreçlerine tesir eden mesajlara maruz kalabilir. Siyasal ve ekonomik tercihleri kontrol altında tutmak amacıyla hazırlanan bu mesajların en önemli ileticisi ve taşıyıcısı ise kitle iletişim araçlarıdır. Bu perspektiften bakıldığından bu çalışmada kitle iletişim araçlarının bireyin günlük yaşam düzeni içerisinde hangi amaçlarla kullanıldığı ve kişinin hedonizm odaklı oluşturduğu ekonomik ve siyasal tercihleri nasıl gerçekleştirdiği kitle iletişim araçları ve hedonizmin kısa bir tarihçesinden bahsedilerek açıklanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akkaş, İbrahim. (2019). İzlenim Yönetimi ve Beden. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Anık, C. (2014). İletişim Sosyolojisi Kuramsal Temeller. İstanbul: Der Kitapevi Yayınevi.
  • Anık, C. (2016). Siyasal İkna. İstanbul: Der Kitapevi Yayınevi.
  • Anıl, B., & Köksal, E. (2016). Türkiye’de İnterneti Kimler, Ne İçin Kullanıyor?. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 38(1), 1 – 13.
  • Aziz, A. (2013). Televizyon ve Radyo Yayıncılığı (Giriş). İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Aziz, A. (2016). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Bektaş, A. (2000). Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Biagi, S. (2007). Media/Impact: An Introduction to Mass Media. United States of America: Thomson Wadsworth.
  • Ceylan, Y. (2012). Toplumsal Değerler ve Medya Etiği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 45-58.
  • Çakır, H., & Topçu, H. (2005). Bir iletişim Dili Olarak İnternet. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 71-96.
  • Erdem, H. H. (2014). Kitle İletişimi, Etik ve Eğitim. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(3), 63-77.
  • Fishbein, M., & Ajzen, I. (2010). Predicting And Changing Behavior. New York: Psychology Press Taylor & Francis Group.
  • Fiske, J. (2011). İletişim Çalışmalarına Giriş. S. Çiftçi ve Ü. H. Yolsal (Çev.). Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Fromm, E. (1996). Özgürlükten Kaçış. Şemsa Yeğin (Çev.). İstanbul: Payel Yayınevi
  • Güngör, N. (2015). İletişime Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Hilmes, M., & Loviglio, J. (Ed.). (2002). Radio reader: Essays in The Cultural History of Radio. New York: Routledge.
  • Hirschman, E. C., & Holbrook, M. B. (1982). Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions. Journal of Marketing, 46(3), 92-101.
  • Işık, M. (2012). Kitle İletişim Teorilerine Giriş. Konya: Eğitim Kitapevi Yayınları.
  • Işık, Metin. (Ed.). (2019). İletişim ve Etik. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Jones, M. A., Reynolds, K. E., & Arnold, M. J. (2006). Hedonic and Utilitarian Shopping Value: Investigating Differential Effects on Retail Outcomes. Journal of Business Research, 59(9), 974-981.
  • Kaya Deniz, A. (2019). Dijital Çağın Hedonist Çalışanları: Dijital Göçebeler. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 101-113.
  • Kaypakoğlu, S. (2004). Küresel Medya ve Kültürel Değişim. İstanbul: Naos Yayıncılık.
  • Kocadaş, B. (2004). Kültür ve Medya. İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-8.
  • Kurtbaş, İ. (2015). Seçmen Psikolojisine Dair Psiko-Politik Bir Tahlil “Politik Psikloji Ekseninde Deneysel Bir Çalışma”. Journal of Administrative Sciences and Policy Studies, 3(2), 91 – 11.
  • Mattelart, A. (2016). İletişimin Dünyasallaşması. Halime Yücel (Çev). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mattelart, A. ve M. Mattelart (2016). İletişim Kuramları Tarihi. Merih Zıllıoğlu (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özgül, G. (2012). Bir Görme Biçimi Olarak Yeni Medya: Kamusal Bir Alan İmkanının Araştırılması. Journal of Yaşar University, 7(26), 4526-4547.
  • Öztürk Fidan, İnci. (2017). Hedonizmden Püritanizme: Eğitim Felsefesine İlişkin Bir Değerlendirme. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 579 – 621.
  • Postman, N. (2014). Televizyon: Öldüren Eğlence. Osman Akınhay (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayımları. Sorlin, P. (1997). Mass Media. Second Edition. London: Routledge.
  • TDK. (2006). Güncel Türkçe Sözlük. (Erişim: 11.02.2019), www.tdk.gov.tr
  • Turan, S., & Esenoğlu, C. (2006). Bir Meşrulaştırma Aracı Olarak Bilişim ve Kitle İletişim Teknolojileri: Eleştirel Bir Bakış. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 1(2), 71-86.
  • Van Dijck, J. (2013). The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media. New York: Oxford University Press.
  • Walker, N. A. (1998). Women's Magazines, 1940-1960: Gender Roles and the Popular Press. Boston: Palgrave Macmillan
  • Williams, K. (2010). Read All about İt! A History of the British Newspaper. New York: Routledge.
  • Williams, R. (2004). Television: Technology and Cultural Form. New York and London: Routledge.
  • Yaylagül, L. (2016). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Zıllıoğlu, M. (2014). İletişim Nedir?. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • (Erişim: 01.01.2020), http://www.hurriyet.com.tr/galeri-iste-ak-partinin-secim-kampanyasinda-kullanacagi-sloganlar-40845707/2
  • (Erişim: 20.12.2019), https://www.bbc.com/turkce/haberler/2015/05/150528_vert_fut_secmen_tercihi
  • (Erişim: 20.12.2019), https://www.cnnturk.com/fotogaleri/yasam/diger/en-unutulmaz-secim-vaatleri?page=5
  • (Erişim: 21.12.2019), http://www.hurriyet.com.tr/gundem/chp-gorsel-iletisim-kilavuzu-yayinladi-41064728

Uses of Mass Media in Daily Life on the Axis of Hedonism

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 5, 1465 - 1476, 14.10.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.669628

Öz

Mass media are phenomena that affect the daily life of individuals and put them in a certain form. The radio that the individual opens in his car while he is going to work, the television he watches while he is resting at home, or the internet networks he uses with various mobile devices at any time surround the daily life of the individual. Thanks to these effects, the individual may be exposed to messages that affect the political or economic decision-making processes of the individual in the society he / she lives in. The most important transmitter and carrier of these messages, which are prepared to keep political and economic preferences under control, are the mass media. From this perspective, this study attempts to explain the purposes for which the mass media are used in the daily life of the individual and how the individual makes economic and political choices focused on hedonism by mentioning a brief history of mass media and hedonism.

Kaynakça

  • Akkaş, İbrahim. (2019). İzlenim Yönetimi ve Beden. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Anık, C. (2014). İletişim Sosyolojisi Kuramsal Temeller. İstanbul: Der Kitapevi Yayınevi.
  • Anık, C. (2016). Siyasal İkna. İstanbul: Der Kitapevi Yayınevi.
  • Anıl, B., & Köksal, E. (2016). Türkiye’de İnterneti Kimler, Ne İçin Kullanıyor?. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 38(1), 1 – 13.
  • Aziz, A. (2013). Televizyon ve Radyo Yayıncılığı (Giriş). İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Aziz, A. (2016). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Bektaş, A. (2000). Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Biagi, S. (2007). Media/Impact: An Introduction to Mass Media. United States of America: Thomson Wadsworth.
  • Ceylan, Y. (2012). Toplumsal Değerler ve Medya Etiği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 45-58.
  • Çakır, H., & Topçu, H. (2005). Bir iletişim Dili Olarak İnternet. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 71-96.
  • Erdem, H. H. (2014). Kitle İletişimi, Etik ve Eğitim. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(3), 63-77.
  • Fishbein, M., & Ajzen, I. (2010). Predicting And Changing Behavior. New York: Psychology Press Taylor & Francis Group.
  • Fiske, J. (2011). İletişim Çalışmalarına Giriş. S. Çiftçi ve Ü. H. Yolsal (Çev.). Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Fromm, E. (1996). Özgürlükten Kaçış. Şemsa Yeğin (Çev.). İstanbul: Payel Yayınevi
  • Güngör, N. (2015). İletişime Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Hilmes, M., & Loviglio, J. (Ed.). (2002). Radio reader: Essays in The Cultural History of Radio. New York: Routledge.
  • Hirschman, E. C., & Holbrook, M. B. (1982). Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions. Journal of Marketing, 46(3), 92-101.
  • Işık, M. (2012). Kitle İletişim Teorilerine Giriş. Konya: Eğitim Kitapevi Yayınları.
  • Işık, Metin. (Ed.). (2019). İletişim ve Etik. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Jones, M. A., Reynolds, K. E., & Arnold, M. J. (2006). Hedonic and Utilitarian Shopping Value: Investigating Differential Effects on Retail Outcomes. Journal of Business Research, 59(9), 974-981.
  • Kaya Deniz, A. (2019). Dijital Çağın Hedonist Çalışanları: Dijital Göçebeler. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 101-113.
  • Kaypakoğlu, S. (2004). Küresel Medya ve Kültürel Değişim. İstanbul: Naos Yayıncılık.
  • Kocadaş, B. (2004). Kültür ve Medya. İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-8.
  • Kurtbaş, İ. (2015). Seçmen Psikolojisine Dair Psiko-Politik Bir Tahlil “Politik Psikloji Ekseninde Deneysel Bir Çalışma”. Journal of Administrative Sciences and Policy Studies, 3(2), 91 – 11.
  • Mattelart, A. (2016). İletişimin Dünyasallaşması. Halime Yücel (Çev). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mattelart, A. ve M. Mattelart (2016). İletişim Kuramları Tarihi. Merih Zıllıoğlu (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özgül, G. (2012). Bir Görme Biçimi Olarak Yeni Medya: Kamusal Bir Alan İmkanının Araştırılması. Journal of Yaşar University, 7(26), 4526-4547.
  • Öztürk Fidan, İnci. (2017). Hedonizmden Püritanizme: Eğitim Felsefesine İlişkin Bir Değerlendirme. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 579 – 621.
  • Postman, N. (2014). Televizyon: Öldüren Eğlence. Osman Akınhay (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayımları. Sorlin, P. (1997). Mass Media. Second Edition. London: Routledge.
  • TDK. (2006). Güncel Türkçe Sözlük. (Erişim: 11.02.2019), www.tdk.gov.tr
  • Turan, S., & Esenoğlu, C. (2006). Bir Meşrulaştırma Aracı Olarak Bilişim ve Kitle İletişim Teknolojileri: Eleştirel Bir Bakış. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 1(2), 71-86.
  • Van Dijck, J. (2013). The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media. New York: Oxford University Press.
  • Walker, N. A. (1998). Women's Magazines, 1940-1960: Gender Roles and the Popular Press. Boston: Palgrave Macmillan
  • Williams, K. (2010). Read All about İt! A History of the British Newspaper. New York: Routledge.
  • Williams, R. (2004). Television: Technology and Cultural Form. New York and London: Routledge.
  • Yaylagül, L. (2016). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Zıllıoğlu, M. (2014). İletişim Nedir?. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • (Erişim: 01.01.2020), http://www.hurriyet.com.tr/galeri-iste-ak-partinin-secim-kampanyasinda-kullanacagi-sloganlar-40845707/2
  • (Erişim: 20.12.2019), https://www.bbc.com/turkce/haberler/2015/05/150528_vert_fut_secmen_tercihi
  • (Erişim: 20.12.2019), https://www.cnnturk.com/fotogaleri/yasam/diger/en-unutulmaz-secim-vaatleri?page=5
  • (Erişim: 21.12.2019), http://www.hurriyet.com.tr/gundem/chp-gorsel-iletisim-kilavuzu-yayinladi-41064728
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hacer Filiz 0000-0001-5591-7092

Yayımlanma Tarihi 14 Ekim 2020
Kabul Tarihi 4 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Filiz, H. (2020). Kitle İletişim Araçlarının Hedonizm Ekseninde Günlük Yaşam İçerisindeki Kullanım Alanları. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(5), 1465-1476. https://doi.org/10.18506/anemon.669628

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.