Crises are the turning points where all industries are heavily affected, national economies experience significant problems, and only businesses which develop appropriate strategies and methods can survive. Sometimes natural disasters and sometimes terrorist attacks may cause these crisis periods to occur. In such cases, people first give up on their luxury consumption, such as their touristic travels. This situation makes the tourism sector to be one of the most vulnerable sectors. Tourism is a labor-intensive industry and one of the first sectors affected by such negativities. Therefore, tourism workers particularly feel many difficulties in such periods. One of these affected occupational groups is the tour guiding profession. This study aims to reveal the tour guides' experiences during the pandemic, which caused a significant sectoral crisis, and the effect of these experiences on their performance. The research carried out a qualitative research method and phenomenological research design. Professional tour guides were selected with snowball sampling, which is one of the purposive sampling methods. The ethical compliance of the prepared interview form was endorsed by the Iğdır University Ethics Committee Approval, dated 01.04.2021-No. 2021/12. Interviews were conducted with 20 professional tour guides registered at Nevşehir Chamber of Guides. The audio recordings obtained from the interviews were transcripted and identified as the MAXQDA project. In the study, content analysis was used as the analysis method. Three main themes and ten sub-themes were created using the data from the literature and the field. As a result of the coding process, the most repeated principal theme was determined as "Psychological and Behavioral Results." The most repeated sub-theme was "Professional Dissatisfaction." The research results have revealed that professional tour guides were not satisfied with their profession during the pandemic period, and the pandemic process had unfavorable effects on their performance.
Krizler tüm sektörlerin yoğun etkilendiği, ülke ekonomilerinin büyük sorunlar yaşadığı ve uygun stratejiler ve yöntemler bulan işletmelerin ancak ayakta kalabildiği dönüm noktalarıdır. Kimi zaman yaşanan doğal afetler kimi zamansa terör saldırıları bu dönemlerin yaşanmasına neden olmaktadır. Bu durumlarda insanlar ilk olarak seyahat gibi lüks gördükleri tüketimlerinden vazgeçmektedir. Bu da en hassas sektörlerin başında turizm sektörünün gelmesine neden olmaktadır. Emek yoğun bir sektör olan turizm bu tür olumsuzluklardan ilk etkilenen sektör olması nedeniyle turizm çalışanları bu dönemlerde oldukça zorluk yaşamaktadır. Bu meslek gruplarından biri de turist rehberliği mesleğidir. Bu çalışmanın amacı da sektörde önemli bir krize neden olan pandemi sürecinde turist rehberlerinin yaşadıkları deneyimleri ve bu deneyimlerin performansları üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemi ile yürütülmüş ve araştırmada fenomenolojik araştırma deseni kullanılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan kartopu örnekleme ile profesyonel turist rehberlerine ulaşılmıştır. Hazırlanan görüşme formu için Iğdır Üniversitesi Etik Kurulundan 01.04.2021 tarih ve 2021/12 nolu kararı ile etik uygunluk raporu alınmıştır. Nevşehir Rehberler Odası’na bağlı 20 profesyonel turist rehberi ile mülakat gerçekleştirilmiştir. Mülakatlar sonucu elde edilen ses kayıtları deşifre edilerek MAXQDA projesi olarak tanımlanmıştır. Analiz tekniği olarak içerik analizi kullanılmıştır. Literatürden ve sahadan eğelen verilerle üç ana tema on alt tema oluşturulmuştur. Kodlamalar sonucunda en çok tekrarlanan ana temanın “Psikolojik ve Davranışsal Sonuçlar” olduğu tespit edilmiştir. Bu ana tema içerisinde en çok tekrarlanan alt tema ise “Mesleki Memnuniyetsizlik”tir. Araştırma sonucuna göre profesyonel turist rehberlerinin pandemi döneminde mesleklerinden memnun olmadıkları ve pandemi sürecinin performansları üzerinde olumsuz etkiler yarattığı ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 28 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.