Social media platforms continue to grow by attracting different users of the society with new applications. One of these new platforms is TikTok, a 15 to 60 second short video sharing application based on music and entertainment, mostly preferred by young users. While new social media platforms attract people, it is wondered what needs these uses meet. The approach of Elihu Kazt and his friends who state that the audience uses the media to meet their various needs maintains their validity today even if the quality of the mass media changes. In this study, it was tried to be understood the reasons of the TikTok use of university students and the gratification obtained by using the in-depth interview technique which is a qualitative research method. Ethics Committee Report of the Research; It has been taken from the Sciences Research and Publication Ethics Committee of Muş Alparslan University, with the Meeting Number 4 and Decision 10, dated 25.02.2021. Which needs TikTok use meet was imvestigated by asking thirteen associate degree students studying at Muş Alparslan University open-ended questions about the reasons of the TikTok usage, the contents of sharing, the effect of number of followers and frequency of use .As a result of the study, it has been determined that the Uses and Gratification categories that were seen to be effective are ease of use and production, communication and surveillance, fun, relaxation, being appreciated, self-expression, and spending time.
Sosyal medya platformları yeni uygulamalarla toplumun farklı kullanıcılarını kendine çekerek büyümesini sürdürüyor. Bu yeni platformlardan birisi de çoğunlukla genç kullanıcılar tarafından tercih edilen, müzik ve eğlenceye dayalı 15 ila 60 saniyelik kısa video paylaşım uygulaması olan TikTok’tur. Yeni sosyal medya platformları insanlar tarafından ilgi görürken bu kullanımların hangi ihtiyaçları karşıladığı merak edilmektedir. İzleyicinin çeşitli ihtiyaçlarını gidermek için medyayı kullandığını belirten Elihu Kazt ve arkadaşlarının yaklaşımı günümüzde kitle iletişim araçlarının niteliği değişse bile geçerliliğini korumaktadır. Bu çalışma için bir nitel araştırma yöntemi olan derinlemesine görüşme tekniği kullanılarak üniversite öğrencilerinin TikTok kullanımının nedenleri ve elde edilen doyumlar anlaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın Etik Kurul Raporu; Muş Alparslan Üniversitesi, Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’ndan 25.02.2021 tarih ve 4 Toplantı Sayısı ve 10 nolu kararıyla alınmıştır. Muş Alparslan Üniversitesinde öğrenim gören on üç Ön Lisans öğrencisine TikTok kullanma nedenleri, paylaşım içerikleri, takipçi sayısının etkisi ve kullanım sıklığı hakkında açık uçlu sorular yöneltilerek TikTok kullanımının hangi ihtiyaçları karşıladığı araştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda etkin olduğu görülen kullanım ve doyum kategorilerinin kullanım ve üretim kolaylığı, iletişim kurma ve gözetim, eğlenme, rahatlama, takdir edilme, kendini ifade etme, zaman geçirme olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 25 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.