Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 Sürecinde Ziyaretçilerin Gastronomi Destinasyonlarına Yönelik Risk Algısının Yiyecek Deneyimine Etkisi: Adana Örneği

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 3, 1013 - 1036, 30.12.2022
https://doi.org/10.18506/anemon.1130876

Öz

COVID-19 salgınının insanlar üzerinde oluşturduğu risk algısı, turistik faaliyetleri olumsuz yönde etkilemektedir. Özellikle sağlık krizleri sırasında turist davranışı ve seyahat niyetleri bu durumdan önemli ölçüde etkilenmektedir. Bu durumdan hareketle çalışmada COVID-19 sürecinde ziyaretçilerin gastronomi destinasyonlarına yönelik risk algılarının yiyecek içecek deneyimlerine etkisini belirlemek amaçlanmaktadır. Ayrıca ziyaretçilerin destinasyona geliş ve dönüşlerindeki risk algıları ile yiyecek deneyimleri arasındaki farklılıkların belirlenmesi çalışmanın diğer amacını oluşturmaktadır. Deneyim ve risk algılarının sağlıklı bir şekilde ölçülebilmesi adına Adana Şakir Paşa havalimanı gidiş ve dönüş kısımlarında katılımcılarla yüz yüze görüşülerek 01.03.2021-15.04.2021 tarihleri arasında anket tekniği ile veriler toplanmıştır. Analizler sonucunda destinasyona yönelik risk algısı boyutları ile yiyecek deneyimi boyutları arasında negatif yönlü, anlamlı ve yüksek düzeyde ilişkinin olduğu görülmektedir. Dolayısıyla destinasyona yönelik risk algısının artması durumunda yiyecek deneyiminin olumsuz ve güçlü bir şekilde etkileneceğini söylemek mümkündür. Ayrıca Adana’ya gelen turistlerin fiziksel, psikolojik ve sosyal risk algılarına ilişkin ortalama değerlerinin Adana’dan dönüşlerinde daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca özellikle fiziksel risk algısının diğer boyutlara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ab Karim, S., & Chi, C. G. Q. (2010). Culinary tourism as a destination attraction: An Empirical examination of destinations' food image. Journal Of Hospitality Marketing & Management, 19(6), 531-555.
  • Acar, Y. (2020). Yeni Koronavirüs (Covid-19) salgını ve turizm faaliyetlerine etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 7-21.
  • Addo, P. C., Jiaming, F., Kulbo, N. B., & Liangqiang, L. (2020). COVID-19: Fear appeal favoring purchase behavior towards personal protective equipment. The Service Industries Journal, 40(7–8), 471–490. doi:10.1080/02642069.2020.1751823.
  • Akkuş, G. (2017). Kış turizmi destinasyonunda yaşanan unutulmaz turizm deneyimleri: Kültürlerarası karşılaştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), 223-236.
  • Akkuş, G., & Temel, B. (2021). Covid-19 sürecinde Türkiye'deki gastronomi destinasyonlarının dijitalleşme açısından rekabetçiliklerinin değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(2), 855-877.
  • Aksoy, M., & Akbulut, B. A. (2017). Restoranlardaki Teknolojik Yeniliklerin Deneyim Pazarlaması Açısından Değerlendirilmesi. In International Congress on Cultural Herigate And Tourism (ICCHT) (pp. 19-21).
  • Akturan, U. (2007). Satın alma Karar Sürecinde Markaya Yönelik Algılanan Riskin Algılanan Değer Üzerindeki Etkisi. (Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi, İstanbul. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (01.06.2021).
  • Akyıldız, M. (2010). Boş Zaman Pazarlamasında Deneyimsel Boyutlar: 2009 Rock’n Cok Festivali Katılımcılarına Yönelik Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (28.05.2021).
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı. Geliştirilmiş 7. Baskı, Sakarya Yayıncılık.
  • An, M., Lee, C. & Noh, Y. (2010). Risk factors at the travel destination: Their impact on air travel satisfaction and repurchase intention. Service Business, 4, 155-166.
  • Andersson, T. D., Mossberg, L., & Therkelsen, A. (2017). Food and tourism synergies: Perspectives on consumption, production and destination development. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 17(1), 1-8.
  • Ateşoşlu, İ., & Türker, A. (2014). Tatil yeri seçiminde ülke imajının turistin risk algısı üzerine etkisi. Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(2).
  • Aydın, B. ve Doğan, M. (2020). Yeni Koronavirüs (COVID-19) Pandemisinin turistik tüketici davranışları ve türkiye turizmi üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi, Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 6 (1), 93-115.
  • Bae, S. Y., & Chang, P. J. (2021). The effect of coronavirus disease-19 (COVID-19) risk perception on behavioural intention towards ‘untact’tourism in South Korea during the first wave of the pandemic (March 2020). Current Issues in Tourism, 24(7), 1017-1035.
  • Bahar, O., & İlal, N. Ç. (2020). Coronavirüsün (Covid-19) turizm sektörü üzerindeki ekonomik etkileri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(1), 125-139.
  • Bakar, N. A., & Rosbi, S. (2020). Effect of Coronavirus disease (COVID-19) to tourism industry. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 7(4), 189-193.
  • Ballı, E. (2016). Gastronomi turizmi açısından Adana sokak lezzetleri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(Special issue 1), 3-17.
  • Baştuğ, Ö. G. M. (2018). Deneyimsel pazarlama ile hizmet kalitesi arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 20-49.
  • Baykal, M., & Ayyıldız, A. Y. (2020). Veri tabanlı pazarlama faaliyetlerinin müşteri sadakatine etkisi: Kuşadası’ndaki 4 ve 5 yıldızlı otel yöneticileri üzerine bir uygulama. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 1247-1268.
  • Bhukya, R., & Singh, S. (2015). The effect of perceived risk dimensions on purchase intention. American Journal of Business. 30(4), 218-230.
  • Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2017). A destination’s gastronomy as a means for holiday well-being. British Food Journal, 119(7), 1578-1591.
  • Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2019). Destination foodscape: A stage for travelers' food experience. Tourism Management, 71, 466-475.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32: 473-474.
  • Chew, E. Y. T., & Jahari, S. A. (2014). Destination image as a mediator between perceived risks and revisit intention: A case of post-disaster Japan. Tourism Management, 40, 382-393.
  • Cho, S. H., Ali, F., & Manhas, P. S. (2018). Examining the impact of risk perceptions on intentions to travel by air: A comparison of full-service carriers and low-cost carriers. Journal of Air Transport Management, 71, 20-27.
  • Compton, N. B. (2020, October). Hawaii is open to tourists. Here’s what locals want you to know before you go. The Washington Post. Erişim Adresi: https://www.washingtonpost.com/travel/tips/hawaii-travel-covid-restrictions/ (24.03.2022)
  • Çakar, Ü., & Polat, C. A. N. (2019). Risk boyutlarının genel algılanan risk üzerine etkisi: e-ticaret sitelerine yönelik bir araştırma. Atatürk İletişim Dergisi, (17), 39-68.
  • Çavuşoğlu, S. (2019). Müşteri Deneyimi, Deneyimsel Değer Ve Yeşil Davranışlara Karşı Tutumun Tekrar Ziyaret Niyetine Etkisinin Belirlenmesi: Yeşil İmajın Düzenleyicilik Ve Aracılık Rolü. (Doktora Tezi), Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (22.05.2021).
  • Çelik, O. (2017). Mobil telefon satın alımlarında hedonik tüketim: Adana örneği. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(1), 21-27.
  • Çetinsöz, B. C. (2011). Uluslararası Seyahatlerde Turistlerin Çekim Yerinde Algıladıkları Risklerin Tekrar Ziyaret Etme Niyetlerine Etkileri: Alanya İlçesine Yönelik Bir Araştırma. (Doktora Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (16.05.2021).
  • Çetinsöz, B.C., Ege Z. (2012). Turistlerin demografik özelliklerine göre risk azaltma stratejileri: Alanya örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(2),159-172.
  • Çıtak, N., & Çalış, Y. E. (2020). Covid-19 salgının turizm sektörü üzerine olan finansal etkileri. Ida Academia Muhasebe ve Maliye Dergisi, 3(2), 110-132.
  • Dalahmetoğlu, K. B., & Avcı, M. (2021). Covid-19 salgınının gastronomi turizm üzerine etkisi: Kastamonu örneği. Journal of Humanities and Tourism Research, 11(4), 645-668.
  • Deligöz, K., & Ünal, S. (2017). Deneyimsel pazarlama uygulamalarının marka tercihi üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma (Kahve Dünyası ve Starbucks örneği). Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 31(1), 135-156.
  • Demir, M. Ö., (2011), Risk algısının marka sadakatine etkisi: Cep telefonları kategorisinde bir uygulama. Ege Akademik Bakış Dergisi, 11(2), 267 – 276.
  • Demir, M., Günaydın, Y., & Demir, Ş. Ş. (2020). Koronavirüs (Covid-19) salgınının Türkiye'de turizm üzerindeki öncülleri, etkileri ve sonuçlarının değerlendirilmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(1), 80-107.
  • Dirsehan, T. (2010). Temel deneyimsel pazarlama ve örnekler. İstanbul: İkinci Adam Yayınları.
  • Dowling, G. R., & Staelin, R. (1994). A model of perceived risk and intended risk-handling activity. Journal of Consumer Research, 21, 119-134.
  • Egan, T. (1998). The Swoon of the Swoosh. The New York Times, 13 September, p. 66.
  • Ekici, N. (2012). Deneyimsel Pazarlama ve Seyahat Deneyimi: Türk Havayolları Örneği, (Yüksek Lisans Tezi), Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Karaman, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (21.05.2021).
  • Ercan, E. (2018). Deneyimsel Pazarlamanın Hedonik Tüketim Üzerindeki Etkisi: Tekstil Sektörü (Yüksek Lisans Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (21.05.2021).
  • Featherman, M. S., & Pavlou, P. A. (2003). Predicting e-services adoption: a perceived risk facets perspective. Int. J. Human-Computer Studies (59), 451-474.
  • Fields, K., Hjalager, A. M., & Richards, G. (2002). Tourism and Gastronomy. (ed) Anne Mette Hjalager-Greg Richards, Demand for the Gastronomy Tourism Product: Motivational Factors, Routledge, London,(36-50).
  • Floyd, M. F., Gibson, H., Pennington-Gray, L., & Thapa, B. (2004). The effect of risk perceptions on intentions to travel in the aftermath of September 11, 2001. Journal of Travel & Tourism Marketing, 15(2-3), 19-38.
  • Foo, L. P., Chin, M. Y., Tan, K. L., & Phuah, K. T. (2021). The impact of COVID-19 on tourism industry in Malaysia. Current Issues in Tourism, 24(19), 2735-2739.
  • Fuchs, G., & Reichel, A. (2006). Tourist destination risk perception: The case of Israel. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 14(2), 83-108.
  • Gentile, C., Spiller, N., & Noci, G. (2007). How to sustain the customer experience: An overview of experience components that co-create value with the customer. European Management Journal, 25(5), 395-410.
  • Gilmore, J.H. & Pine, J.B. (2002). Differentiating hospitality operations via experiences: Why selling services is not enough, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 43(3):87-96.
  • Golets, A., Farias, J., Pilati, R., & Costa, H. (2020). COVID-19 pandemic and tourism: The impact of health risk perception and intolerance of uncertainty on travel intentions. Current Psychology. Gray, P. L., Schroeder, A. & Kaplanidou, K. (2011). Examining the ınfluence of past travel experience, general web searching behaviors, and risk perceptions on future travel ıntentions. International Journal of Safety and Security in Tourism/Hospitality, 1 (1), 64-89.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., & Cambourne, B. (2003). Food tourism around the world: Development. management and markets. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Han, JY (2005). The Relationships of Perceived Risk to Personal Factors, Knowledge of Destination, and Travel Purchase Decisions in İnternational Leisure Travel (Doktora Tezi). Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Hendijani, R. B. (2016). Effect of food experience on tourist satisfaction: the case of Indonesia. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 10(3), 272-282.
  • Higgins-Desbiolles, F. (2020). Socialising tourism for social and ecological justice after COVID-19. Tourism Geographies, 22(3), 610-623.
  • Holbrook, M. B., & Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings, and fun. Journal Of Consumer Research, 9(2), 132-140.
  • Hsu, F. C., & Scott, N. (2020). Food experience, place attachment, destination image and the role of food-related personality traits. Journal of Hospitality and Tourism Management, 44, 79-87.
  • Jacoby, J. & Kaplan, B (1972). The Components of Perceived Risk. In Proceedings of theThird Annual Conference of the ACR (382–393). Association for Consumer Research.
  • Jaipuria, S., Parida, R., & Ray, P. (2021). The impact of COVID-19 on tourism sector in India. Tourism Recreation Research, 46(2), 245-260.
  • Joo, D., Xu, W., Lee, J., Lee, C. K., & Woosnam, K. M. (2021). Residents’ perceived risk, emotional solidarity, and support for tourism amidst the COVID-19 pandemic. Journal of Destination Marketing & Management, 19, 100553.
  • Kara, M., & Çiçek, B. (2015). Deneyimsel pazarlama ve satın alma karar sürecine etkisi: Termal turizm sektöründe bir uygulama. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 6(13).
  • Karakadılar, İ. S., & Güney, H. (2015) Starbucks firmasının deneyimsel pazarlama uygulamalarının incelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, 26(79), 131-155.
  • Kıvılcım, B. (2020). Covıd-19 (Yeni Koronavirüs) salgınının turizm sektörüne muhtemel etkileri. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 17-27.
  • Kim, J. H., Ritchie, J. R. B. & McCormick, B. (2012). Development of a scale to measure memorable tourism experiences. Journal of Travel Research, 51(1), 12-25. Doi: 10.1177/0047287510385467
  • Kim, S., & Ellis, A. (2015). Noodle production and consumption: From agriculture to food tourism in Japan. Tourism Geographies, 17(1), 151-167.
  • Kim, Y. G., & Eves, A. (2012). Construction and validation of a scale to measure tourist motivation to consume local food. Tourism Management, 33(6), 1458-1467.
  • Kivela, J., & Crotts, J. C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy's influence on how tourists experience a destination. Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • Kozak M., Crotts J.C., Law R. (2007). The impact of the perception of risk on international travellers, International Journal of Tourism Research, 9 (1): 233-242.
  • Köse, B. Ç. (2015). Turizm perspektifinde deneyimsel pazarlamanın davranışsal niyetler ve tatmin üzerindeki etkisi: Üçüncü yaş grubu turistler üzerinde bir araştırma. (Doktora Tezi), Trakya Üniversitesi, Edirne, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (21.05.2021).
  • Kumar, S., & Nafi, S. M. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on tourism: perceptions from Bangladesh. Available at SSRN 3632798.
  • Lin, K. M., Chang, C. M., Lin, Z. P., Tseng, M. L. ve Lan, L. (2006). An examination of the relationship between experiential marketing strategy and guests’ leisure behavior ın taiwan hotspring hotels, WSEAS Transactions on Business and Economics. 5(6), 229-240.
  • Long, L.M. (Ed.) (2004). Culinary tourism: food, eating and otherness. Lexington, KY: University of Kentucky Press.
  • Mitchell V..,Vassos V. (1998). Perceived risk and risk reduction in holiday purchases:A cross-cultural and gender analysis. Journal of Euromarketing, S. 6 (3), s. 47-79.
  • Mitchell, V.W., (1999), Consumer perceived risk: Conceptualisations and models, European Journal of Marketing, 33(1/2), 163-195.
  • Mohamed, M. E., Hewedi, M. M., Lehto, X., & Maayouf, M. (2020). Egyptian food experience of international visitors: A multidimensional approach. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(8), 2593-2611.
  • Odabaşı, Y. & Barış, G., (2003), Tüketici davranışı, İstanbul: Kapital Medya A. Ş.
  • Özer, L., & Gülpınar, S. (2005). Hizmet sektöründe tüketicilerin algıladıkları riskler: hava yolları sektöründe bir araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 49-65.
  • Park, K., & Reisinger, Y. (2010). Differences in the perceived influence of natural disasters and travel risk on international travel. Tourism Geographies, 12(1), 1-24.
  • Peter, J. P. & Olson, J. (2010). Consumer behaviour an marketing strategy, 9. Edition, McGraw-Hill, London
  • Peter, P. J. & L. X. Tarpey, Sr., (1975), A comparative analysis of three consumer decision strategies, Journal of Consumer Research, 2(1), 29-37.
  • Pine II,B.Joseph and Gilmore, James H., 'Welcome to the Experience Economy," Harvard Business Review,July/August 1998, pp. 97-105.
  • Qi, C. X., Gibson, H. J., & Zhang, J. J. (2009). Perceptions of risk and travel intentions: The case of China and the Beijing Olympic Games. Journal of Sport & Tourism, 14(1), 43-67.
  • Qiu, R. T., Park, J., Li, S., & Song, H. (2020). Social costs of tourism during the COVID-19 pandemic. Annals of Tourism Research, 84, 102994.
  • Quan, S., & Wang, N. (2004). Towards a structural model of the tourist experience: An illustration from food experiences in tourism. Tourism Management, 25(3), 297-305.
  • Rittichainuwat, B. N., & Chakraborty, G. (2009). Perceived travel risks regarding terrorism and disease: The case of Thailand. Tourism Management, 30(3), 410-418.
  • Rogerson, C. M., & Rogerson, J. M. (2020). COVID-19 tourism impacts in South Africa: Government and industry responses. Geo Journal of Tourism and Geosites, 31(3), 1083-1091.
  • Roselius, T. (1971). Consumer rankings of risk reduction methods. Journal of Marketing, (35), 56-61.
  • Ross, I. (1975). Perceived risk and consumer behavior: A critical review. Advances in Consumer Research, 2, 1-20.
  • Rousta, A., & Jamshidi, D. (2020). Food tourism value: Investigating the factors that influence tourists to revisit. Journal of Vacation Marketing, 26(1), 73-95.
  • Ruiz-Mafe, C., Sanz-Blas, S., & Aldás-Manzano, J. (2009). Drivers and barriers to online airline ticket purchasing. Journal of Air Transport Management, 15(6), 294-298.
  • Sánchez-Cañizares, S. M., & López-Guzmán, T. (2012). Gastronomy as a tourism resource: Profile of the culinary tourist. Current İssues In Tourism, 15(3), 229-245.
  • Sánchez-Cañizares, S. M., Cabeza-Ramírez, L. J., Muñoz-Fernández, G., & Fuentes-García, F. J. (2021). Impact of the perceived risk from Covid-19 on intention to travel. Current Issues in Tourism, 24(7), 970-984.
  • Schiffman, L. & L. L. Kanuk, (2000), Consumer behaviour, (Seventh Edition), New Jersey: Prentice Hall.
  • Schmitt, B., (1999). Experiential marketing. Journal of Marketing Management, 15, 53-67.
  • Schusterschitz, C., Schütz, H., & Wiedemann, P. M. (2010). Looking for a safe haven after fancy thrills: a psychometric analysis of risk perception in alpine tourist destinations. Journal of Risk Research, 13(3), 379-398.
  • Sheu, J.-J., Su, Y.-H. & Chu, K.-T. (2009). Segmenting online game customersthe perspective of experiential marketing, Expert Systems with Applications, 36(4), May:8487-8495.
  • Sigala, M. (2020). Tourism and COVID-19: Impacts and implications for advancing and resetting industry and research. Journal of Business Research, 117, 312-321.
  • Škare, M., Soriano, D. R., & Porada-Rochoń, M. (2021). Impact of COVID-19 on the travel and tourism industry. Technological Forecasting and Social Change, 163, 1-14.
  • Smith, S. L., & Xiao, H. (2008). Culinary tourism supply chains: A preliminary examination. Journal of Travel Research, 46(3), 289-299.
  • Smith, S., Costello, C., & Muenchen, R. A. (2010). Influence of push and pull motivations on satisfaction and behavioral intentions within a culinary tourism event. Journal Of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 11(1), 17-35.
  • Soltani, M., Nejad, N. S., Azad, F. T., Taheri, B., & Gannon, M. J. (2020). Food consumption experiences: a framework for understanding food tourists’ behavioral intentions. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 33(1), 75-100.
  • Sönmez, S. F., & Graefe, A. R. (1998). Influence of terrorism risk on foreign tourism decisions. Annals of Tourism Research, 25(1), 112-144.
  • Stone, R.N., Gronhaug, K., (1993), Perceived risk: Further considerations for the marketing discipline, European Journal of Marketing, 27(3), 39-50.
  • Şahin, D. (2015). Restoranlarda deneyimsel pazarlama müşteri memnuniyeti üzerinde gıda hizmet endüstrilerinin etkisi (Yüksek Lisans Tezi), Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (18.05.2021).
  • Tabachnick, B. ve Fidell, L. (2013). Using multivariate statistics (Sixth edition). United States: Pearson Education.
  • Temeloğlu, E. (2016). Turistlerin tatil satın alma sürecinde algıladıkları risklerin demografik özelliklere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 99-119.
  • Türk Dil Kurumu, (2021). https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 01.04.2021.
  • Türker, G. Ö. (2020). Covid-19 salgını turizm sektörünü nasıl etkiler? Turizm akademisyenleri perspektifinden bir değerlendirme. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 207-224.
  • Türkmen, E., & İlban, M. O. (2018). Yurt dışına çıkma niyeti olan Türk turistlerin algıladıkları risklerin destinasyon seçimine ve satın alma niyetine olan etkisinin belirlenmesi. Journal of International Social Research, 11(60), 1153-1171.
  • UNWTO (2012). Global report on food tourism. İçinde P. Jordan (Ed.), 4, Madrid: World Tourism Organization Press.
  • UNWTO (2020, Nisan). Covid- 19 related travel restrictions a global review for tourism, https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-04/TravelRestrictions_0.pdf, (Erişim Tarihi: 7.05.2021).
  • Wanjala, K. (2020). Economic impact assessment of the novel coronavirus on tourism and trade in kenya: Lessons from preceding epidemics. Finance ve Economics Review, 2(1), 1-10.
  • World Health Organization. (2020), Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public, Erişim adresi: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/needextra-precautions/people-at-higher-risk.html adresinden alınmıştır.) Erişim tarihi: 10.05.2021.
  • Yeşilot, F., & Dal, N. E. (2019). Müşteri deneyimi oluşturma ve deneyimsel pazarlama: Iyaşpark Alışveriş Merkezi (AVM) müşterileri ile bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi, 3(2), 263-296.

The Effect of Visitors' Risk Perceptions on Gastronomy Destinations on Food Experience in the COVID-19 Process: The Case of Adana

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 3, 1013 - 1036, 30.12.2022
https://doi.org/10.18506/anemon.1130876

Öz

The risk perception created by the COVID-19 pandemic on people has negatively affected touristic activities. Especially during health crises, tourist behavior and travel intentions are significantly affected by perceived risk. Based on this situation, it is aimed to determine the effect of the risk perceptions of visitors towards gastronomic destinations on their food and beverage experiences during the COVID-19 process. In addition, determining the differences between the risk perception of visitors when they come to destination and when they return, and their food experiences, expresses the other purpose of the study. In order to measure experience and risk perceptions in a healthy way, data were collected by questionnaire technique between 01.03.2021 and 15.04.2021 by interviewing the participants face to face at the departure and return sections of Adana Şakir Paşa airport. As a result of the analysis, it is seen that there is a negative, significant and high level relationship between the dimensions of risk perception towards the destination and the dimensions of food experience. Therefore, it is possible to say that if the risk perception towards the destination increases, the food experience will be negatively and strongly affected. In addition, it has been determined that the average values of the physical, psychological and social risk perceptions of the tourists coming to Adana are higher when they return from Adana. In addition, it was determined that the perception of physical risk was higher than the other dimensions.

Kaynakça

  • Ab Karim, S., & Chi, C. G. Q. (2010). Culinary tourism as a destination attraction: An Empirical examination of destinations' food image. Journal Of Hospitality Marketing & Management, 19(6), 531-555.
  • Acar, Y. (2020). Yeni Koronavirüs (Covid-19) salgını ve turizm faaliyetlerine etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 7-21.
  • Addo, P. C., Jiaming, F., Kulbo, N. B., & Liangqiang, L. (2020). COVID-19: Fear appeal favoring purchase behavior towards personal protective equipment. The Service Industries Journal, 40(7–8), 471–490. doi:10.1080/02642069.2020.1751823.
  • Akkuş, G. (2017). Kış turizmi destinasyonunda yaşanan unutulmaz turizm deneyimleri: Kültürlerarası karşılaştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), 223-236.
  • Akkuş, G., & Temel, B. (2021). Covid-19 sürecinde Türkiye'deki gastronomi destinasyonlarının dijitalleşme açısından rekabetçiliklerinin değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(2), 855-877.
  • Aksoy, M., & Akbulut, B. A. (2017). Restoranlardaki Teknolojik Yeniliklerin Deneyim Pazarlaması Açısından Değerlendirilmesi. In International Congress on Cultural Herigate And Tourism (ICCHT) (pp. 19-21).
  • Akturan, U. (2007). Satın alma Karar Sürecinde Markaya Yönelik Algılanan Riskin Algılanan Değer Üzerindeki Etkisi. (Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi, İstanbul. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (01.06.2021).
  • Akyıldız, M. (2010). Boş Zaman Pazarlamasında Deneyimsel Boyutlar: 2009 Rock’n Cok Festivali Katılımcılarına Yönelik Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (28.05.2021).
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı. Geliştirilmiş 7. Baskı, Sakarya Yayıncılık.
  • An, M., Lee, C. & Noh, Y. (2010). Risk factors at the travel destination: Their impact on air travel satisfaction and repurchase intention. Service Business, 4, 155-166.
  • Andersson, T. D., Mossberg, L., & Therkelsen, A. (2017). Food and tourism synergies: Perspectives on consumption, production and destination development. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 17(1), 1-8.
  • Ateşoşlu, İ., & Türker, A. (2014). Tatil yeri seçiminde ülke imajının turistin risk algısı üzerine etkisi. Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(2).
  • Aydın, B. ve Doğan, M. (2020). Yeni Koronavirüs (COVID-19) Pandemisinin turistik tüketici davranışları ve türkiye turizmi üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi, Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 6 (1), 93-115.
  • Bae, S. Y., & Chang, P. J. (2021). The effect of coronavirus disease-19 (COVID-19) risk perception on behavioural intention towards ‘untact’tourism in South Korea during the first wave of the pandemic (March 2020). Current Issues in Tourism, 24(7), 1017-1035.
  • Bahar, O., & İlal, N. Ç. (2020). Coronavirüsün (Covid-19) turizm sektörü üzerindeki ekonomik etkileri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(1), 125-139.
  • Bakar, N. A., & Rosbi, S. (2020). Effect of Coronavirus disease (COVID-19) to tourism industry. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 7(4), 189-193.
  • Ballı, E. (2016). Gastronomi turizmi açısından Adana sokak lezzetleri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(Special issue 1), 3-17.
  • Baştuğ, Ö. G. M. (2018). Deneyimsel pazarlama ile hizmet kalitesi arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 20-49.
  • Baykal, M., & Ayyıldız, A. Y. (2020). Veri tabanlı pazarlama faaliyetlerinin müşteri sadakatine etkisi: Kuşadası’ndaki 4 ve 5 yıldızlı otel yöneticileri üzerine bir uygulama. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 1247-1268.
  • Bhukya, R., & Singh, S. (2015). The effect of perceived risk dimensions on purchase intention. American Journal of Business. 30(4), 218-230.
  • Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2017). A destination’s gastronomy as a means for holiday well-being. British Food Journal, 119(7), 1578-1591.
  • Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2019). Destination foodscape: A stage for travelers' food experience. Tourism Management, 71, 466-475.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32: 473-474.
  • Chew, E. Y. T., & Jahari, S. A. (2014). Destination image as a mediator between perceived risks and revisit intention: A case of post-disaster Japan. Tourism Management, 40, 382-393.
  • Cho, S. H., Ali, F., & Manhas, P. S. (2018). Examining the impact of risk perceptions on intentions to travel by air: A comparison of full-service carriers and low-cost carriers. Journal of Air Transport Management, 71, 20-27.
  • Compton, N. B. (2020, October). Hawaii is open to tourists. Here’s what locals want you to know before you go. The Washington Post. Erişim Adresi: https://www.washingtonpost.com/travel/tips/hawaii-travel-covid-restrictions/ (24.03.2022)
  • Çakar, Ü., & Polat, C. A. N. (2019). Risk boyutlarının genel algılanan risk üzerine etkisi: e-ticaret sitelerine yönelik bir araştırma. Atatürk İletişim Dergisi, (17), 39-68.
  • Çavuşoğlu, S. (2019). Müşteri Deneyimi, Deneyimsel Değer Ve Yeşil Davranışlara Karşı Tutumun Tekrar Ziyaret Niyetine Etkisinin Belirlenmesi: Yeşil İmajın Düzenleyicilik Ve Aracılık Rolü. (Doktora Tezi), Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (22.05.2021).
  • Çelik, O. (2017). Mobil telefon satın alımlarında hedonik tüketim: Adana örneği. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(1), 21-27.
  • Çetinsöz, B. C. (2011). Uluslararası Seyahatlerde Turistlerin Çekim Yerinde Algıladıkları Risklerin Tekrar Ziyaret Etme Niyetlerine Etkileri: Alanya İlçesine Yönelik Bir Araştırma. (Doktora Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (16.05.2021).
  • Çetinsöz, B.C., Ege Z. (2012). Turistlerin demografik özelliklerine göre risk azaltma stratejileri: Alanya örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(2),159-172.
  • Çıtak, N., & Çalış, Y. E. (2020). Covid-19 salgının turizm sektörü üzerine olan finansal etkileri. Ida Academia Muhasebe ve Maliye Dergisi, 3(2), 110-132.
  • Dalahmetoğlu, K. B., & Avcı, M. (2021). Covid-19 salgınının gastronomi turizm üzerine etkisi: Kastamonu örneği. Journal of Humanities and Tourism Research, 11(4), 645-668.
  • Deligöz, K., & Ünal, S. (2017). Deneyimsel pazarlama uygulamalarının marka tercihi üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma (Kahve Dünyası ve Starbucks örneği). Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 31(1), 135-156.
  • Demir, M. Ö., (2011), Risk algısının marka sadakatine etkisi: Cep telefonları kategorisinde bir uygulama. Ege Akademik Bakış Dergisi, 11(2), 267 – 276.
  • Demir, M., Günaydın, Y., & Demir, Ş. Ş. (2020). Koronavirüs (Covid-19) salgınının Türkiye'de turizm üzerindeki öncülleri, etkileri ve sonuçlarının değerlendirilmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(1), 80-107.
  • Dirsehan, T. (2010). Temel deneyimsel pazarlama ve örnekler. İstanbul: İkinci Adam Yayınları.
  • Dowling, G. R., & Staelin, R. (1994). A model of perceived risk and intended risk-handling activity. Journal of Consumer Research, 21, 119-134.
  • Egan, T. (1998). The Swoon of the Swoosh. The New York Times, 13 September, p. 66.
  • Ekici, N. (2012). Deneyimsel Pazarlama ve Seyahat Deneyimi: Türk Havayolları Örneği, (Yüksek Lisans Tezi), Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Karaman, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (21.05.2021).
  • Ercan, E. (2018). Deneyimsel Pazarlamanın Hedonik Tüketim Üzerindeki Etkisi: Tekstil Sektörü (Yüksek Lisans Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (21.05.2021).
  • Featherman, M. S., & Pavlou, P. A. (2003). Predicting e-services adoption: a perceived risk facets perspective. Int. J. Human-Computer Studies (59), 451-474.
  • Fields, K., Hjalager, A. M., & Richards, G. (2002). Tourism and Gastronomy. (ed) Anne Mette Hjalager-Greg Richards, Demand for the Gastronomy Tourism Product: Motivational Factors, Routledge, London,(36-50).
  • Floyd, M. F., Gibson, H., Pennington-Gray, L., & Thapa, B. (2004). The effect of risk perceptions on intentions to travel in the aftermath of September 11, 2001. Journal of Travel & Tourism Marketing, 15(2-3), 19-38.
  • Foo, L. P., Chin, M. Y., Tan, K. L., & Phuah, K. T. (2021). The impact of COVID-19 on tourism industry in Malaysia. Current Issues in Tourism, 24(19), 2735-2739.
  • Fuchs, G., & Reichel, A. (2006). Tourist destination risk perception: The case of Israel. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 14(2), 83-108.
  • Gentile, C., Spiller, N., & Noci, G. (2007). How to sustain the customer experience: An overview of experience components that co-create value with the customer. European Management Journal, 25(5), 395-410.
  • Gilmore, J.H. & Pine, J.B. (2002). Differentiating hospitality operations via experiences: Why selling services is not enough, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 43(3):87-96.
  • Golets, A., Farias, J., Pilati, R., & Costa, H. (2020). COVID-19 pandemic and tourism: The impact of health risk perception and intolerance of uncertainty on travel intentions. Current Psychology. Gray, P. L., Schroeder, A. & Kaplanidou, K. (2011). Examining the ınfluence of past travel experience, general web searching behaviors, and risk perceptions on future travel ıntentions. International Journal of Safety and Security in Tourism/Hospitality, 1 (1), 64-89.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., & Cambourne, B. (2003). Food tourism around the world: Development. management and markets. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Han, JY (2005). The Relationships of Perceived Risk to Personal Factors, Knowledge of Destination, and Travel Purchase Decisions in İnternational Leisure Travel (Doktora Tezi). Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Hendijani, R. B. (2016). Effect of food experience on tourist satisfaction: the case of Indonesia. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 10(3), 272-282.
  • Higgins-Desbiolles, F. (2020). Socialising tourism for social and ecological justice after COVID-19. Tourism Geographies, 22(3), 610-623.
  • Holbrook, M. B., & Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings, and fun. Journal Of Consumer Research, 9(2), 132-140.
  • Hsu, F. C., & Scott, N. (2020). Food experience, place attachment, destination image and the role of food-related personality traits. Journal of Hospitality and Tourism Management, 44, 79-87.
  • Jacoby, J. & Kaplan, B (1972). The Components of Perceived Risk. In Proceedings of theThird Annual Conference of the ACR (382–393). Association for Consumer Research.
  • Jaipuria, S., Parida, R., & Ray, P. (2021). The impact of COVID-19 on tourism sector in India. Tourism Recreation Research, 46(2), 245-260.
  • Joo, D., Xu, W., Lee, J., Lee, C. K., & Woosnam, K. M. (2021). Residents’ perceived risk, emotional solidarity, and support for tourism amidst the COVID-19 pandemic. Journal of Destination Marketing & Management, 19, 100553.
  • Kara, M., & Çiçek, B. (2015). Deneyimsel pazarlama ve satın alma karar sürecine etkisi: Termal turizm sektöründe bir uygulama. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 6(13).
  • Karakadılar, İ. S., & Güney, H. (2015) Starbucks firmasının deneyimsel pazarlama uygulamalarının incelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, 26(79), 131-155.
  • Kıvılcım, B. (2020). Covıd-19 (Yeni Koronavirüs) salgınının turizm sektörüne muhtemel etkileri. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 17-27.
  • Kim, J. H., Ritchie, J. R. B. & McCormick, B. (2012). Development of a scale to measure memorable tourism experiences. Journal of Travel Research, 51(1), 12-25. Doi: 10.1177/0047287510385467
  • Kim, S., & Ellis, A. (2015). Noodle production and consumption: From agriculture to food tourism in Japan. Tourism Geographies, 17(1), 151-167.
  • Kim, Y. G., & Eves, A. (2012). Construction and validation of a scale to measure tourist motivation to consume local food. Tourism Management, 33(6), 1458-1467.
  • Kivela, J., & Crotts, J. C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy's influence on how tourists experience a destination. Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • Kozak M., Crotts J.C., Law R. (2007). The impact of the perception of risk on international travellers, International Journal of Tourism Research, 9 (1): 233-242.
  • Köse, B. Ç. (2015). Turizm perspektifinde deneyimsel pazarlamanın davranışsal niyetler ve tatmin üzerindeki etkisi: Üçüncü yaş grubu turistler üzerinde bir araştırma. (Doktora Tezi), Trakya Üniversitesi, Edirne, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (21.05.2021).
  • Kumar, S., & Nafi, S. M. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on tourism: perceptions from Bangladesh. Available at SSRN 3632798.
  • Lin, K. M., Chang, C. M., Lin, Z. P., Tseng, M. L. ve Lan, L. (2006). An examination of the relationship between experiential marketing strategy and guests’ leisure behavior ın taiwan hotspring hotels, WSEAS Transactions on Business and Economics. 5(6), 229-240.
  • Long, L.M. (Ed.) (2004). Culinary tourism: food, eating and otherness. Lexington, KY: University of Kentucky Press.
  • Mitchell V..,Vassos V. (1998). Perceived risk and risk reduction in holiday purchases:A cross-cultural and gender analysis. Journal of Euromarketing, S. 6 (3), s. 47-79.
  • Mitchell, V.W., (1999), Consumer perceived risk: Conceptualisations and models, European Journal of Marketing, 33(1/2), 163-195.
  • Mohamed, M. E., Hewedi, M. M., Lehto, X., & Maayouf, M. (2020). Egyptian food experience of international visitors: A multidimensional approach. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(8), 2593-2611.
  • Odabaşı, Y. & Barış, G., (2003), Tüketici davranışı, İstanbul: Kapital Medya A. Ş.
  • Özer, L., & Gülpınar, S. (2005). Hizmet sektöründe tüketicilerin algıladıkları riskler: hava yolları sektöründe bir araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 49-65.
  • Park, K., & Reisinger, Y. (2010). Differences in the perceived influence of natural disasters and travel risk on international travel. Tourism Geographies, 12(1), 1-24.
  • Peter, J. P. & Olson, J. (2010). Consumer behaviour an marketing strategy, 9. Edition, McGraw-Hill, London
  • Peter, P. J. & L. X. Tarpey, Sr., (1975), A comparative analysis of three consumer decision strategies, Journal of Consumer Research, 2(1), 29-37.
  • Pine II,B.Joseph and Gilmore, James H., 'Welcome to the Experience Economy," Harvard Business Review,July/August 1998, pp. 97-105.
  • Qi, C. X., Gibson, H. J., & Zhang, J. J. (2009). Perceptions of risk and travel intentions: The case of China and the Beijing Olympic Games. Journal of Sport & Tourism, 14(1), 43-67.
  • Qiu, R. T., Park, J., Li, S., & Song, H. (2020). Social costs of tourism during the COVID-19 pandemic. Annals of Tourism Research, 84, 102994.
  • Quan, S., & Wang, N. (2004). Towards a structural model of the tourist experience: An illustration from food experiences in tourism. Tourism Management, 25(3), 297-305.
  • Rittichainuwat, B. N., & Chakraborty, G. (2009). Perceived travel risks regarding terrorism and disease: The case of Thailand. Tourism Management, 30(3), 410-418.
  • Rogerson, C. M., & Rogerson, J. M. (2020). COVID-19 tourism impacts in South Africa: Government and industry responses. Geo Journal of Tourism and Geosites, 31(3), 1083-1091.
  • Roselius, T. (1971). Consumer rankings of risk reduction methods. Journal of Marketing, (35), 56-61.
  • Ross, I. (1975). Perceived risk and consumer behavior: A critical review. Advances in Consumer Research, 2, 1-20.
  • Rousta, A., & Jamshidi, D. (2020). Food tourism value: Investigating the factors that influence tourists to revisit. Journal of Vacation Marketing, 26(1), 73-95.
  • Ruiz-Mafe, C., Sanz-Blas, S., & Aldás-Manzano, J. (2009). Drivers and barriers to online airline ticket purchasing. Journal of Air Transport Management, 15(6), 294-298.
  • Sánchez-Cañizares, S. M., & López-Guzmán, T. (2012). Gastronomy as a tourism resource: Profile of the culinary tourist. Current İssues In Tourism, 15(3), 229-245.
  • Sánchez-Cañizares, S. M., Cabeza-Ramírez, L. J., Muñoz-Fernández, G., & Fuentes-García, F. J. (2021). Impact of the perceived risk from Covid-19 on intention to travel. Current Issues in Tourism, 24(7), 970-984.
  • Schiffman, L. & L. L. Kanuk, (2000), Consumer behaviour, (Seventh Edition), New Jersey: Prentice Hall.
  • Schmitt, B., (1999). Experiential marketing. Journal of Marketing Management, 15, 53-67.
  • Schusterschitz, C., Schütz, H., & Wiedemann, P. M. (2010). Looking for a safe haven after fancy thrills: a psychometric analysis of risk perception in alpine tourist destinations. Journal of Risk Research, 13(3), 379-398.
  • Sheu, J.-J., Su, Y.-H. & Chu, K.-T. (2009). Segmenting online game customersthe perspective of experiential marketing, Expert Systems with Applications, 36(4), May:8487-8495.
  • Sigala, M. (2020). Tourism and COVID-19: Impacts and implications for advancing and resetting industry and research. Journal of Business Research, 117, 312-321.
  • Škare, M., Soriano, D. R., & Porada-Rochoń, M. (2021). Impact of COVID-19 on the travel and tourism industry. Technological Forecasting and Social Change, 163, 1-14.
  • Smith, S. L., & Xiao, H. (2008). Culinary tourism supply chains: A preliminary examination. Journal of Travel Research, 46(3), 289-299.
  • Smith, S., Costello, C., & Muenchen, R. A. (2010). Influence of push and pull motivations on satisfaction and behavioral intentions within a culinary tourism event. Journal Of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 11(1), 17-35.
  • Soltani, M., Nejad, N. S., Azad, F. T., Taheri, B., & Gannon, M. J. (2020). Food consumption experiences: a framework for understanding food tourists’ behavioral intentions. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 33(1), 75-100.
  • Sönmez, S. F., & Graefe, A. R. (1998). Influence of terrorism risk on foreign tourism decisions. Annals of Tourism Research, 25(1), 112-144.
  • Stone, R.N., Gronhaug, K., (1993), Perceived risk: Further considerations for the marketing discipline, European Journal of Marketing, 27(3), 39-50.
  • Şahin, D. (2015). Restoranlarda deneyimsel pazarlama müşteri memnuniyeti üzerinde gıda hizmet endüstrilerinin etkisi (Yüksek Lisans Tezi), Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp Veri tabanından erişildi (18.05.2021).
  • Tabachnick, B. ve Fidell, L. (2013). Using multivariate statistics (Sixth edition). United States: Pearson Education.
  • Temeloğlu, E. (2016). Turistlerin tatil satın alma sürecinde algıladıkları risklerin demografik özelliklere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 99-119.
  • Türk Dil Kurumu, (2021). https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 01.04.2021.
  • Türker, G. Ö. (2020). Covid-19 salgını turizm sektörünü nasıl etkiler? Turizm akademisyenleri perspektifinden bir değerlendirme. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 207-224.
  • Türkmen, E., & İlban, M. O. (2018). Yurt dışına çıkma niyeti olan Türk turistlerin algıladıkları risklerin destinasyon seçimine ve satın alma niyetine olan etkisinin belirlenmesi. Journal of International Social Research, 11(60), 1153-1171.
  • UNWTO (2012). Global report on food tourism. İçinde P. Jordan (Ed.), 4, Madrid: World Tourism Organization Press.
  • UNWTO (2020, Nisan). Covid- 19 related travel restrictions a global review for tourism, https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-04/TravelRestrictions_0.pdf, (Erişim Tarihi: 7.05.2021).
  • Wanjala, K. (2020). Economic impact assessment of the novel coronavirus on tourism and trade in kenya: Lessons from preceding epidemics. Finance ve Economics Review, 2(1), 1-10.
  • World Health Organization. (2020), Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public, Erişim adresi: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/needextra-precautions/people-at-higher-risk.html adresinden alınmıştır.) Erişim tarihi: 10.05.2021.
  • Yeşilot, F., & Dal, N. E. (2019). Müşteri deneyimi oluşturma ve deneyimsel pazarlama: Iyaşpark Alışveriş Merkezi (AVM) müşterileri ile bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi, 3(2), 263-296.
Toplam 113 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aykut Şimşek 0000-0002-3317-2330

Çetin Akkuş 0000-0002-6539-726X

Bıçkın Temel 0000-0002-9334-9361

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Kabul Tarihi 5 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şimşek, A., Akkuş, Ç., & Temel, B. (2022). COVID-19 Sürecinde Ziyaretçilerin Gastronomi Destinasyonlarına Yönelik Risk Algısının Yiyecek Deneyimine Etkisi: Adana Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1013-1036. https://doi.org/10.18506/anemon.1130876

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.