Innovation is basically defined as improvements and changes which provide added value to the enterprises. The impacts of innovation are generally seen as positive by business owners and executives, but in some cases this perception may be negative as well. The aim of this study is to research the effect of the perception that innovation will create a competitive advantage, will increase the product quality and is considered as an escape from a crisis, which are indeed positive perceptions of innovation, on transformational, interactional, charismatic, servant and strategic leadership styles. For this purpose, a survey was conducted on 108 SMEs operating in and around Bursa province. As a result of the related survey and further studies, the effect of the positive perception of innovation on the innovation-oriented leadership styles was determined as follows: on transformational leadership 51.9%, on interactional leadership 14%, on charismatic leadership 79.4%, on servant leadership 46.4% and on strategic leadership 40.2%.
Innovation Positive Perception of Innovation Leadership Styles
İnovasyon, işletmelere katma değer sağlayacak yenilikler ve değişiklikler olarak değerlendirilmektedir. İnovasyonun yaratacağı etkiler işletme sahipleri ve yöneticiler tarafından pozitif olarak algılandığı gibi bazı durumlarda ise olumsuz olarak algılanabilmektedir. Bu çalışmada pozitif inovasyon algısı olan, inovasyonun krizden çıkış olarak algılanması, rekabet avantajı yaratacağı algısı ve ürün kalitesini arttıracağı algısının dönüştürücü, etkileşimci, karizmatik, hizmetkâr ve stratejik liderlik üzerindeki etkisi araştırılmaktadır. Bu amaçla Bursa ili ve çevresinde faaliyet gösteren 108 KOBİ üzerinde anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda pozitif inovasyon algısının; inovasyona yönelik dönüştürücü liderlik üzerinde %51,9; etkileşimci liderlik üzerinde %14; karizmatik liderlik üzerinde %79,4; hizmetkâr liderlik üzerinde %46,4 ve stratejik liderlik üzerinde %40,2 oranında etkisinin olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Nisan 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Kabul Tarihi | 26 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 1 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.