In this study, it was aimed to understand the financial tendencies of individuals investing in financial investment instruments according to their financial attitudes and behaviors, and to determine whether there are differences in financial attitudes and behaviors according to demographic characteristics, and semi-structured interview method was preferred as the primary data collection tool in the research. The data were analyzed with the MAXQDA 2020 program by applying the content analysis method, which is a qualitative research method. When the results were evaluated, it was seen that the financial attitudes of the participants differed according to gender, and the duration of investment differed according to education level and age. When the analysis is examined, it is seen that male participants think that financial education is necessary to earn more money from investments and they do not prefer credit as a borrowing instrument, while female participants think that there is no need for education. In addition, the perspective on money differs according to the education level; In this direction, it has been determined that investors with graduate education see money as a means of happiness, but individuals with lower education levels do not see money as a means of happiness. When the investment period of the participants is evaluated; It was observed that participants over 40 years old and participants with undergraduate and below education level made long-term investments, while participants under 40 years old and participants with graduate education level preferred short-term investments. In addition, it was observed that the participants under the age of 40 preferred the use of credit cards as a debt instrument, while the participants over the age of 40 did not use credit cards as a debt instrument. Finally, all of the participants stated that they make their payments regularly, regardless of their income group.
Financial attitude financial behavior investment trends qualitative analysis
Bu çalışmada finansal yatırım araçlarına yatırım yapan bireylerin finansal tutum ve davranışlarına göre finansal eğilimlerinin anlaşılması ile finansal tutum ve davranışların demografik özelliklere göre farklılaşmaların olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmış olup, araştırmada birincil veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi tercih edilmiştir. Veriler, nitel araştırma yöntemi olan içerik analiz yöntemi uygulanarak MAXQDA 2020 programı ile analiz edilmiştir. Sonuçlar değerlendirildiğinde, katılımcıların finansal tutumlarının cinsiyete göre, yatırım yapma sürelerinin ise eğitim durumuna ve yaşa göre farklılaştığı görülmüştür. Yapılan analiz incelendiğinde, erkek katılımcıların yatırımlardan daha fazla para kazanmak için finans eğitiminin gerekli olduğu ve borçlanma aracı olarak kredi tercih etmedikleri, kadın katılımcıların ise eğitime gerek olmadığı düşüncesinin varlığı görülmüştür. Ayrıca, paraya bakış açısının eğitim durumuna göre farklılaştığı; bu doğrultuda lisansüstü eğitime sahip yatırımcıların parayı mutluluk aracı olarak gördüğü fakat daha düşük eğitim seviyesine sahip bireylerin parayı mutluluk aracı olarak görmedikleri tespit edilmiştir. Katılımcıların yatırım yapma süresi değerlendirildiğinde ise; 40 yaş üzeri katılımcılar ile lisans ve altı eğitim seviyesine sahip katılımcıların uzun vadeli yatırımlar yaptıkları gözlemlenirken, 40 yaş altı katılımcıların ve lisansüstü eğitim seviyesine sahip katılımcıların kısa vadeli yatırımları tercih ettikleri belirlenmiştir. Ayrıca, 40 yaş altı katılımcıların borçlanma aracı olarak kredi kartı kullanımını tercih ettikleri, 40 yaş üzeri katılımcıların ise kredi kartını borçlanma aracı olarak kullanmadıkları görülmüştür. Son olarak katılımcıların tamamı hangi gelir grubunda oldukları fark etmeksizin ödemelerini düzenli olarak yaptıklarını ifade etmiştir.
Finansal tutum finansal davranış yatırım eğilimleri nitel analiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1 |