This study aims to examine the views about the chemistry laboratory anxiety of first-year science students taking the general chemistry laboratory course. The participants of the study consists of 33 students studying in the 1st year of the Science Education Department of a state university in Ankara, and the study was carried out in the fall semester of the 2018-2019 academic year. Throughout the work, in which the qualitative research approach was adopted and the survey research model was used, an open-ended question form was used as a data collection tool. It has been determined that “adequate” and “partially sufficient” answers are in the majority in terms of using laboratory equipment, chemical substances and materials. The students explained these according to the familiarity to usage and purpose of the material, recognition of equipments and their area of use, accurate informing/lead, unknowingness of usage and harm of the substances, and unawareness about all of the materials. The laboratory work affected the students at various levels in their communication with each other, and they explained this due to the reasons such as communication increase, information exchange, and sharing. Students felt “adequate” and “partially adequate” in collecting data about laboratory experiments, and this is explained according to, diversity of the data from what was expected, experimental errors, and acquiring the accurate data by themselves. As for having the laboratory time, most of the students felt “adequate” before, during and after the studies. They explained this issue with common views like sufficient time and finishing on time. Furthermore, in the context of their general view of chemistry laboratory anxiety, more than half of the students stated that there were factors that relieved their anxiety and enabled them to work comfortably, and they explained this mostly with the help of the lecturer. As a result, it could be conferred that the students explained their concerns about the chemistry laboratory due to various reasons and did not feel anxious in general. According to the results of the study, new studies could be carried out in order to reduce the anxieties of the students towards chemistry laboratory.
Chemistry laboratory Chemistry laboratory anxiety Student opinion
Bu çalışmanın amacı genel kimya laboratuvarı dersini alan fen bilgisi 1. sınıf öğrencilerinin kimya laboratuvarı endişelerine yönelik görüşlerini belirlemektir. 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde gerçekleştirilen çalışmanın katılımcılarını Ankara ilindeki bir devlet üniversitesinin Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı’nın 1. sınıfında öğrenim gören 33 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel araştırma yaklaşımının benimsendiği, tarama araştırma modelinin kullanıldığı çalışmada veri toplama aracı olarak açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; laboratuvar araç gereçleri, kimyasal madde ve malzemeleri kullanma konusunda “yeterli” ve “kısmen yeterli” cevapların çoğunlukta olduğu tespit edilmiştir. Bunları; malzeme kullanım şekli ve amacını bilme, araç gereç isimlerini ve kullanım alanlarını bilme, doğru bilgilendirme/yönlendirme, maddelerin kullanımı ve zararını bilememe, malzemelerin hepsini bilmeme gibi nedenlerle açıkladıkları tespit edilmiştir. Laboratuvar çalışmasının öğrencilerin diğer arkadaşlarıyla olan iletişimini çeşitli düzeylerde etkilediği ve bunu iletişimi arttırma, bilgi alışverişi, paylaşım gibi nedenlerle açıkladıkları belirlenmiştir. Laboratuvar deneyleri ile ilgili veri toplama konusunda öğrenciler kendilerini “yeterli” ve “kısmen yeterli” hissetmişler ve bunu verilerin beklenenden farklı çıkması, deney hataları, verilerin doğru alınması gibi nedenlerle açıklamışlardır. Laboratuvar zamanını kullanmayla ilgili öğrencilerin çoğunluğu çalışmalara başlamadan önce, çalışmalar sırasında ve çalışmalar sonrasında kendilerini “yeterli” hissetmiştir. Bu durumu sürenin yetmesi, zamanında yapma gibi ortak görüşler çerçevesinde açıklamışlardır. Ayrıca, öğrencilerin yarısından fazlası endişelerini gideren ve rahatlıkla çalışabilmelerini sağlayan etmenleri en fazla öğretim görevlilerin yardımı ile açıklamışlardır. Sonuç olarak öğrencilerin kimya laboratuvarına yönelik endişelerini çeşitli nedenlere bağlı olarak açıkladıkları ve genel olarak endişe hissetmedikleri söylenebilir. Çalışma sonuçları doğrultusunda öğrencilerin kimya laboratuvarına yönelik endişelerini gidermeye yönelik çalışmalar yapılabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |