Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF PISA SCIENCE LITERACY PROFICIENCY LEVELS IN TERMS OF EXPERTS

Yıl 2022, , 18 - 30, 30.06.2022
https://doi.org/10.35346/aod.1096600

Öz

In this research, it was aimed to examine the distribution of the items in the eighth grade science tests selected from various national level exams according to the science literacy proficiency levels defined in PISA. This examination was carried out in line with the opinions of science and measurement and evaluation experts. Document analysis method was used in the research. Expert group consists of 27 persons who carry out measurement and evaluation and 28 persons who work in field of science education participated in the study. In the analysis of the data, the mod value of the assessments made by the experts for each substance was used as the measurement level measure. Experts’ evaluations’ mode was used as measurement of level of competence of every items and chi square testing was carried out for significant level. Experts’ agreement was estimated with intraclass correlation coefficient. As a result of the research, it has been observed that measurement and evaluation experts represented more compatible as relative with the science experts in leveling of items.

Kaynakça

  • American Association for the Advancement of Science (AAAS). (2011). Science literacy and learning, Atlas of Science Literacy. Erişim Tarihi: 15 Ocak 2022, http://www.project2061.org/publications/atlas/default.htm
  • Berberoğlu, G., Kaptan, F. ve Kutlu, Ö. (2002). Türkiye Geneli Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Üst Düzey Zihinsel Becerilerinin İncelenmesi. V. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara: ODTÜ, 6-18 Eylül 2002.
  • Deniz, K. Z. ve Kelecioğlu, H. (2005). İlköğretim Başarı Ölçütleri ile Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı Arasındaki İlişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (38)2, 127-143.
  • Dindar, H. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programına Geçiş Sürecinde Öğretmenlerin Bakış Açılarının Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 185-198.
  • Gökdemir, H. (2020). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının PISA Fen Okuryazarlığı Yeterliklerinin Araştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İncikabı, L. (2012). After the reform in Turkey: A content analysis of SBS and TIMSS assessment in terms of mathematics content, cognitive domains, and item types. Education as Change, 16 (2), 301-312.
  • İncikabı, L., Pektaş, M. ve Süle, C. (2016). Ortaöğretime geçiş sınavlarındaki matematik ve fen sorularının PISA problem çözme çerçevesine göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(2), 649-662.
  • Kömürcü, A. S. (2021). PISA Fen Okuryazarlığı Yeterlik Düzeylerine Göre 5-8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitaplarındaki Soruların İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Antalya.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Komisyon. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıf) Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2017). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=143
  • Overal, J., E. ve Magee, K., N. (1992). Estimating Individual Rater Reliabilities. Applied Psychological Measurement, (16)1, 77-85.
  • PISA (2006). Assessing scientific, reading and mathematical literacy: A Framework for PISA 2006, Paris: OECD Publications.
  • PISA (2009). Take The Test, Sample Questions from OECD’s PISA Assessments, ISBN:978-92-64-05080-8 - OECD 2009.
  • PISA (2012). PISA 2012 Results in Focus. What 15-year-olds know and what they can do with what they know. Paris: OECD Publications.
  • PISA (2015). PISA 2015 Results in Focus. Paris: OECD Publications.
  • Tsabari, A. B. ve Yarden, A. (2005). Text Genre as a Factor in the Formation of Scientific Literacy. Journal of Research in Science Teaching, 42(4), 403 – 428.
  • Ulusal Programlar. (2001). Erişim Tarihi: 10 Mayıs 2022, http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • Winer, B. J. (1971). Statistical principles in experimental desing. McGraw-Hill Book Company, New York: Second Edition.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Sekizinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

PISA FEN OKURYAZARLIĞI YETERLİK DÜZEYLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME VE FEN BİLİMLERİ ALAN UZMANLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2022, , 18 - 30, 30.06.2022
https://doi.org/10.35346/aod.1096600

Öz

Bu araştırmada, çeşitli ulusal düzeydeki sınavlardan seçilen sekizinci sınıf fen bilimleri testlerindeki maddelerin PISA’da tanımlanan fen okuryazarlığı yeterlik düzeylerine göre dağılımlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu inceleme fen bilimleri ile ölçme ve değerlendirme uzmanlarının görüşleri doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya, ölçme ve değerlendirme alanından 27, fen bilimleri alanından 28 uzman katılmıştır. Verilerin toplanmasında uzmanlardan, sekizinci sınıf fen bilimleri testlerindeki her bir maddenin PISA Fen okuryazarlığı yeterliklerine göre düzeylendirilmesi istenmiştir. Verilerin analizinde, uzmanların her bir madde için yapmış olduğu değerlendirmelerin mod değeri ölçme düzeyi ölçüsü olarak kullanılmıştır. Uzmanların uyum değeri, varyans analiziyle güvenirlik kestirimi yollarından biri olan intraclass (grup içi) korelasyon katsayısıyla hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, test maddelerinin PISA fen okuryazarlığına göre düzeylendirilmesinde ölçme ve değerlendirme uzmanlarının fen bilimleri uzmanlarına göre daha yüksek uyum gösterdiği gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • American Association for the Advancement of Science (AAAS). (2011). Science literacy and learning, Atlas of Science Literacy. Erişim Tarihi: 15 Ocak 2022, http://www.project2061.org/publications/atlas/default.htm
  • Berberoğlu, G., Kaptan, F. ve Kutlu, Ö. (2002). Türkiye Geneli Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Üst Düzey Zihinsel Becerilerinin İncelenmesi. V. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara: ODTÜ, 6-18 Eylül 2002.
  • Deniz, K. Z. ve Kelecioğlu, H. (2005). İlköğretim Başarı Ölçütleri ile Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı Arasındaki İlişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (38)2, 127-143.
  • Dindar, H. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programına Geçiş Sürecinde Öğretmenlerin Bakış Açılarının Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 185-198.
  • Gökdemir, H. (2020). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının PISA Fen Okuryazarlığı Yeterliklerinin Araştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İncikabı, L. (2012). After the reform in Turkey: A content analysis of SBS and TIMSS assessment in terms of mathematics content, cognitive domains, and item types. Education as Change, 16 (2), 301-312.
  • İncikabı, L., Pektaş, M. ve Süle, C. (2016). Ortaöğretime geçiş sınavlarındaki matematik ve fen sorularının PISA problem çözme çerçevesine göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(2), 649-662.
  • Kömürcü, A. S. (2021). PISA Fen Okuryazarlığı Yeterlik Düzeylerine Göre 5-8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitaplarındaki Soruların İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Antalya.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Komisyon. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıf) Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2017). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=143
  • Overal, J., E. ve Magee, K., N. (1992). Estimating Individual Rater Reliabilities. Applied Psychological Measurement, (16)1, 77-85.
  • PISA (2006). Assessing scientific, reading and mathematical literacy: A Framework for PISA 2006, Paris: OECD Publications.
  • PISA (2009). Take The Test, Sample Questions from OECD’s PISA Assessments, ISBN:978-92-64-05080-8 - OECD 2009.
  • PISA (2012). PISA 2012 Results in Focus. What 15-year-olds know and what they can do with what they know. Paris: OECD Publications.
  • PISA (2015). PISA 2015 Results in Focus. Paris: OECD Publications.
  • Tsabari, A. B. ve Yarden, A. (2005). Text Genre as a Factor in the Formation of Scientific Literacy. Journal of Research in Science Teaching, 42(4), 403 – 428.
  • Ulusal Programlar. (2001). Erişim Tarihi: 10 Mayıs 2022, http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • Winer, B. J. (1971). Statistical principles in experimental desing. McGraw-Hill Book Company, New York: Second Edition.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Sekizinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Eray Selçuk 0000-0003-4033-4219

Abdullah Ata Tezbaşaran

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Selçuk, E., & Tezbaşaran, A. A. (2022). PISA FEN OKURYAZARLIĞI YETERLİK DÜZEYLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME VE FEN BİLİMLERİ ALAN UZMANLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Anadolu Öğretmen Dergisi, 6(1), 18-30. https://doi.org/10.35346/aod.1096600
AMA Selçuk E, Tezbaşaran AA. PISA FEN OKURYAZARLIĞI YETERLİK DÜZEYLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME VE FEN BİLİMLERİ ALAN UZMANLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. AOD. Haziran 2022;6(1):18-30. doi:10.35346/aod.1096600
Chicago Selçuk, Eray, ve Abdullah Ata Tezbaşaran. “PISA FEN OKURYAZARLIĞI YETERLİK DÜZEYLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME VE FEN BİLİMLERİ ALAN UZMANLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 6, sy. 1 (Haziran 2022): 18-30. https://doi.org/10.35346/aod.1096600.
EndNote Selçuk E, Tezbaşaran AA (01 Haziran 2022) PISA FEN OKURYAZARLIĞI YETERLİK DÜZEYLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME VE FEN BİLİMLERİ ALAN UZMANLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Anadolu Öğretmen Dergisi 6 1 18–30.
IEEE E. Selçuk ve A. A. Tezbaşaran, “PISA FEN OKURYAZARLIĞI YETERLİK DÜZEYLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME VE FEN BİLİMLERİ ALAN UZMANLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”, AOD, c. 6, sy. 1, ss. 18–30, 2022, doi: 10.35346/aod.1096600.
ISNAD Selçuk, Eray - Tezbaşaran, Abdullah Ata. “PISA FEN OKURYAZARLIĞI YETERLİK DÜZEYLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME VE FEN BİLİMLERİ ALAN UZMANLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 6/1 (Haziran 2022), 18-30. https://doi.org/10.35346/aod.1096600.
JAMA Selçuk E, Tezbaşaran AA. PISA FEN OKURYAZARLIĞI YETERLİK DÜZEYLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME VE FEN BİLİMLERİ ALAN UZMANLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. AOD. 2022;6:18–30.
MLA Selçuk, Eray ve Abdullah Ata Tezbaşaran. “PISA FEN OKURYAZARLIĞI YETERLİK DÜZEYLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME VE FEN BİLİMLERİ ALAN UZMANLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi, c. 6, sy. 1, 2022, ss. 18-30, doi:10.35346/aod.1096600.
Vancouver Selçuk E, Tezbaşaran AA. PISA FEN OKURYAZARLIĞI YETERLİK DÜZEYLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME VE FEN BİLİMLERİ ALAN UZMANLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. AOD. 2022;6(1):18-30.