In this research, it is aimed to evaluate the Third Grade Science Curriculum, which was put into practice for the first time in the 2014-2015 academic year, in terms of classroom teachers. Another aim is to determine the level of learning the concepts in the science lesson that the third year students encounter for the first time and to get the views of these students' parents about the implementation of the science lesson. For these aims, the participants of the research are 25 classroom teachers, 586 third grade students and 15 parents of students from randomly selected five schools located in two districts of Istanbul Province in Turkey in the 2016-2017 academic year.
In the study, a 47-items Classroom Teachers Questionnaire (CTQ) was given to the classroom teachers, a 26-items Science Concepts Information Form (SCIF) containing the concepts they had seen in the science lesson for the third grade students, and the parents were asked five questions the Written View Taking Form (WVTF) about the application of the science lesson that their children encountered for the first time that using these both quantitative and qualitative data were collected. Descriptive statistics were used in the analysis of quantitative data, and content analysis was used in the analysis of qualitative data. According to the results of the study, teachers stated the opinion that “agree” on average regarding the dimensions of acquisitions, subject area-content and measurement and assessment, in other words, they stated their views that it is appropriate, whereas they stated, “neutral” on average regarding the dimension of learning-teaching process in the questionnaire. In other words, they stated that they did not have any positive or negative views on this dimension of the curriculum. According to the findings obtained from the information form that applied to students, about 95% of students were found to be interested in science lessons. According to the findings obtained from parents, the majority of the parents stated that the introduction of the science lesson in the third grades is suitable for their children. In addition, they mentioned that the importance of using laboratories in the teaching of science subject. As a result of the research, it is recommended to conduct studies with large samples, involving different participants such as school principals, field experts, science teachers, in order to implement the program effectively.
Third grade science curriculum science lesson teacher student parent
Bu araştırmada, öncelikle 2014-2015 eğitim-öğretim yılında ilk defa uygulamaya konulan Üçüncü Sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın sınıf öğretmenleri açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Diğer bir amaç ise, üçüncü sınıf öğrencilerinin ilk defa karşılaştıkları fen bilimleri dersindeki kavramları öğrenme düzeylerinin tespit edilmesi ve bu öğrenci velilerinin dersin uygulanması hakkındaki görüşlerinin alınmasıdır. Bu amaçlar doğrultusunda araştırmanın katılımcılarını; 2016-2017 eğitim-öğretim yılı, İstanbul İlinin iki ilçesinde bulunan ve rastgele seçilmiş beş devlet okulunda görev yapan 25 sınıf öğretmeni, 586 üçüncü sınıf öğrencisi ve 15 öğrenci velisi oluşturmaktadır. Araştırmada, sınıf öğretmenlerine 47 maddelik Sınıf Öğretmenleri Anket Formu (SÖAF), üçüncü sınıf öğrencileri için fen bilimleri dersinde görmüş oldukları kavramları içeren 26 maddelik Fen Kavramları Bilgi Formu (FKBF) ve velilere ise çocuklarının ilk defa karşılaştıkları fen bilimleri dersinin uygulanışı ile ilgili olarak beş sorudan oluşan Yazılı Görüş Alma Formu (YGAF) uygulanarak, hem nicel hem de nitel veriler toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistik, nitel verilerin analizinde ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; öğretmenler kendilerine uygulanan anketin program kazanımı, konu alanı-içerik ve ölçme ve değerlendirme boyutlarına ilişkin ortalama olarak “katılıyorum” başka bir deyişle, bu boyutların uygun olduğu yönünde görüş belirtirken, anketteki öğrenme-öğretme süreci boyutuna ilişkin ise ortalama olarak “kararsızım” başka bir deyişle, programın bu boyutuna yönelik olumlu ya da olumsuz her hangi bir görüşlerinin olmadığını belirtmişlerdir. Öğrencilere uygulanan bilgi formundan elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin %95’inin üçüncü sınıfta gördükleri fen bilimleri dersine karşı ilgili oldukları tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrenci velilerinden elde edilen bulgulara göre ise, velilerin çoğunluğu üçüncü sınıflarda fen bilimleri dersinin konulmasının çocukları için uygun olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca, fen bilimleri konularının öğretiminde laboratuvar kullanılmasının öneminden bahsetmişlerdir. Araştırmanın sonucunda, programın etkin uygulanabilmesi için okul müdürleri, alan uzmanları, fen bilimleri öğretmenleri gibi farklı katılımcıların yer aldığı ve geniş örneklemli araştırmaların yapılması önerilmektedir.
Üçüncü sınıf fen bilimleri dersi öğretim programı fen bilimleri dersi öğretmen öğrenci veli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |