Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEACHERS’ VIEWS REGARDING THE NEW 5th GRADE SCIENCE CURRICULUM

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 29 - 56, 30.12.2018

Öz

In this study, it was
aimed to reveal the teachers
’ views on 5th grade science curriculum which was implemented in the 2017-2018
academic year. Phenomenology as
a qualitative research design was used in the study. The study group was
determined by using criterion sampling method. The research was carried out with six science teachers who taught 5th
graders in the 2017-2018 academic year. The semi-structured interview form was
used as a data collection tool in the study. The form that was prepared by the
researchers was rearranged in accordance with the views of an academician in
science education, a science curriculum development expert and two science
teachers. The data obtained as a result of interviews were analyzed using
content analysis. In the study, various strategies were used to increase
validity and reliability. As a result of the study, it was seen that the most
important reason for updating the science education program is the
technological developments and international examination results; in this
direction, astronomy subjects were taken to the first unit and this situation
was welcomed by the teachers. Moreover, it was determined that the engineering
applications which were added to the last unit were also welcomed by the
teachers, but they were worried about these applications may cause inequality
of
opportunity in some
regions. In addition, it was concluded that it would be appropriate to continue
the renewed curriculum implementation by overcoming its deficiencies in terms
of learning outcomes, classroom activities, experiments and evaluation
questions.

Kaynakça

  • Akbaş, H. Ş. (2011). Fen eğitiminde problem çözme stratejisi olarak drama uygulamalarının başarı, tutum, kavramsal anlama ve hatırlamaya etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Anıl, D. (2010). Uluslararası öğrenci başarılarını değerlendirme programı (PISA)’nda Türkiye’deki öğrencilerin fen bilimleri başarılarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 34(152), 87-100.
  • Aydın, S. & Çakıroğlu, J. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri: Ankara örneği. İlköğretim Online, 9(1), 301-315.
  • Bybee, R. W. & McCrae, B. J. (2011). Scientific literacy and student attitudes: Perspectives from PISA 2006 science. International Journal of Science Education, 33(1), 7-26.
  • Çıray, F., Küçükyılmaz, E. A., & Güven, M. (2015). Ortaokullar için güncellenen fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(31), 31-56.
  • Dindar, H. & Yangın, S. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına geçiş sürecinde öğretmenlerin bakış açılarının değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 185-198.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8. Edition). New York: McGraw-Hill.
  • Gömleksiz, M. N. & Bulut, İ. (2006). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 173- 192.Grix, J. (2010). The foundations of research. London: Palgrave Macmillan.
  • Karacaoğlu, Ö. C. & Acar, E. (2010). Yenilenen programların uygulanmasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-58.
  • Karatay, R., Timur, S., & Timur, B. (2013). 2005 ve 2013 yılı fen dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 233-264.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. New York: Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Ortaokul fen bilimleri dersi 5, 6, 7, 8. ögretim programı. Ankara.
  • Özata Yücel, E. & Özkan, M. (2013). Fen bilimleri programının 2005 fen ve teknoloji programıyla çevre konularının işlenişi açısından karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 237-265.
  • Özcan, H. & Düzgünoğlu, H. (2017). Fen bilimleri dersi 2017 taslak öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of Active Learning, 2(2), 28-47.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Saban, Y., Aydoğdu, B., & Elmas, R. (2014). 2005 ve 2013 fen bilgisi öğretim programlarının 4. ve 5. sınıf düzeylerinin bilimsel süreç becerileri açısından karşılaştırılması. ICEMST 2014, 16-18 Mayıs, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Şerefoğlu Henkoğlu, H., Keser, H., & Mahiroğlu, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin internette bilgi arama stratejileri ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Millî Eğitim Dergisi, 46(215), 145-166.
  • Şimşek, C. L. (2009). Fen ve teknoloji dersi öğretim programları ve kitapları bilim tarihinden ne kadar ve nasıl yararlanıyor? İlköğretim Online, 8(1), 129-145.
  • Taşdemir, A. & Demirbaş, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde gördükleri konulardaki kavramları günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeyleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 124-148.
  • Tekbıyık A. & Akdeniz A. R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(2), 23-37.
  • Tekbıyık A. & Akdeniz A. R. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programındaki astronomiyle ilişkili içeriklerin incelenmesi ve formatör fen bilimleri öğretmenlerinin bu içerikler hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. X. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Nevşehir.
  • Toraman, S. & Alcı, B. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, 17(56), 11-22.Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Tüysüz, C. & Aydın, H. (2009). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin yeni fen ve teknoloji programına yönelik görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 37-54.
  • Ünal, S., Çoştu, B. & Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanındaki program geliştirme çalışmalarına genel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 183-202.
  • Yaman, S. & Öner, F. (2006). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine bakış açılarını belirlemeye yönelik bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 339-346.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

5. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ YENİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 29 - 56, 30.12.2018

Öz

Bu çalışmada
2017-2018 öğretim yılında uygulanmaya başlanan 5. sınıf fen bilimleri öğretim
programına ilişkin öğretmen görüşlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır.
Çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomonoloji)
kullanılmıştır. Çalışma grubu
ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırma, 2017-2018 öğretim
yılında 5. sınıf fen bilimleri dersine giren altı öğretmen ile yürütülmüştür.
Çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan form, fen bilimleri
eğitimi alanından bir öğretim üyesi, bir fen bilimleri program geliştirme
uzmanı ve iki fen bilimleri öğretmeninin görüşleri doğrultusunda yeniden
düzenlenmiştir. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler içerik analizi ile
analiz edilmiştir. Çalışmada, geçerlik ve güvenirliği artıracak çeşitli
stratejilerden yararlanılmıştır. Bu çalışma sonucunda, fen bilimleri öğretim
programının güncellenme nedenlerinden en önemlisinin teknolojik gelişmeler ve
uluslararası sınav sonuçları olduğu, bu doğrultuda astronomi konularının ilk
üniteye alındığı ve bu durumun öğretmenler tarafından da olumlu karşılandığı
görülmüştür. Aynı zamanda son üniteye eklenen mühendislik uygulamalarının da
öğretmenler tarafından olumlu karşılandığı, ancak öğretmenlerin bu
uygulamaların bazı bölgelerde fırsat eşitsizliğine neden olabileceği endişesini
taşıdıkları belirlenmiştir. Ayrıca yenilenen programın kazanım, etkinlik, deney
ve değerlendirme soruları açısından eksiklerinin giderilerek uygulanmaya devam
etmesinin uygun olacağı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaş, H. Ş. (2011). Fen eğitiminde problem çözme stratejisi olarak drama uygulamalarının başarı, tutum, kavramsal anlama ve hatırlamaya etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Anıl, D. (2010). Uluslararası öğrenci başarılarını değerlendirme programı (PISA)’nda Türkiye’deki öğrencilerin fen bilimleri başarılarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 34(152), 87-100.
  • Aydın, S. & Çakıroğlu, J. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri: Ankara örneği. İlköğretim Online, 9(1), 301-315.
  • Bybee, R. W. & McCrae, B. J. (2011). Scientific literacy and student attitudes: Perspectives from PISA 2006 science. International Journal of Science Education, 33(1), 7-26.
  • Çıray, F., Küçükyılmaz, E. A., & Güven, M. (2015). Ortaokullar için güncellenen fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(31), 31-56.
  • Dindar, H. & Yangın, S. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına geçiş sürecinde öğretmenlerin bakış açılarının değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 185-198.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8. Edition). New York: McGraw-Hill.
  • Gömleksiz, M. N. & Bulut, İ. (2006). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 173- 192.Grix, J. (2010). The foundations of research. London: Palgrave Macmillan.
  • Karacaoğlu, Ö. C. & Acar, E. (2010). Yenilenen programların uygulanmasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-58.
  • Karatay, R., Timur, S., & Timur, B. (2013). 2005 ve 2013 yılı fen dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 233-264.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. New York: Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Ortaokul fen bilimleri dersi 5, 6, 7, 8. ögretim programı. Ankara.
  • Özata Yücel, E. & Özkan, M. (2013). Fen bilimleri programının 2005 fen ve teknoloji programıyla çevre konularının işlenişi açısından karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 237-265.
  • Özcan, H. & Düzgünoğlu, H. (2017). Fen bilimleri dersi 2017 taslak öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of Active Learning, 2(2), 28-47.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Saban, Y., Aydoğdu, B., & Elmas, R. (2014). 2005 ve 2013 fen bilgisi öğretim programlarının 4. ve 5. sınıf düzeylerinin bilimsel süreç becerileri açısından karşılaştırılması. ICEMST 2014, 16-18 Mayıs, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Şerefoğlu Henkoğlu, H., Keser, H., & Mahiroğlu, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin internette bilgi arama stratejileri ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Millî Eğitim Dergisi, 46(215), 145-166.
  • Şimşek, C. L. (2009). Fen ve teknoloji dersi öğretim programları ve kitapları bilim tarihinden ne kadar ve nasıl yararlanıyor? İlköğretim Online, 8(1), 129-145.
  • Taşdemir, A. & Demirbaş, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde gördükleri konulardaki kavramları günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeyleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 124-148.
  • Tekbıyık A. & Akdeniz A. R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(2), 23-37.
  • Tekbıyık A. & Akdeniz A. R. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programındaki astronomiyle ilişkili içeriklerin incelenmesi ve formatör fen bilimleri öğretmenlerinin bu içerikler hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. X. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Nevşehir.
  • Toraman, S. & Alcı, B. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, 17(56), 11-22.Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Tüysüz, C. & Aydın, H. (2009). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin yeni fen ve teknoloji programına yönelik görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 37-54.
  • Ünal, S., Çoştu, B. & Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanındaki program geliştirme çalışmalarına genel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 183-202.
  • Yaman, S. & Öner, F. (2006). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine bakış açılarını belirlemeye yönelik bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 339-346.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aynur Çevik Bu kişi benim

Ebru Ezberci Çevik

Aslı Saylan Kırmızıgül

Hasan Kaya

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çevik, A., Ezberci Çevik, E., Saylan Kırmızıgül, A., Kaya, H. (2018). 5. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ YENİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(2), 29-56.
AMA Çevik A, Ezberci Çevik E, Saylan Kırmızıgül A, Kaya H. 5. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ YENİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. AOD. Aralık 2018;2(2):29-56.
Chicago Çevik, Aynur, Ebru Ezberci Çevik, Aslı Saylan Kırmızıgül, ve Hasan Kaya. “5. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ YENİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2018): 29-56.
EndNote Çevik A, Ezberci Çevik E, Saylan Kırmızıgül A, Kaya H (01 Aralık 2018) 5. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ YENİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Anadolu Öğretmen Dergisi 2 2 29–56.
IEEE A. Çevik, E. Ezberci Çevik, A. Saylan Kırmızıgül, ve H. Kaya, “5. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ YENİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”, AOD, c. 2, sy. 2, ss. 29–56, 2018.
ISNAD Çevik, Aynur vd. “5. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ YENİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 2/2 (Aralık 2018), 29-56.
JAMA Çevik A, Ezberci Çevik E, Saylan Kırmızıgül A, Kaya H. 5. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ YENİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. AOD. 2018;2:29–56.
MLA Çevik, Aynur vd. “5. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ YENİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi, c. 2, sy. 2, 2018, ss. 29-56.
Vancouver Çevik A, Ezberci Çevik E, Saylan Kırmızıgül A, Kaya H. 5. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ YENİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. AOD. 2018;2(2):29-56.