The purpose of this study is to explore the metaphorical perceptions of
science teacher candidates towards chemistry laboratory. Qualitative research
method was used in the study and “phenomenological approach” was employed as the design of the study.
The participants of the study are comprised of 102 teacher candidates who
pursue science education programs, in the fall term of 2017-2018 academic year,
in the department of mathematics and science education of a middle-sized
faculty of education in Central Anatolia. As data collection tool, a form
consisting of 1 question was used for the identified concepts. The obtained
data were analyzed using content analysis technique, and after the accuracy of
the determined metaphors and created the categories were controlled by two
faculty members having expertise, the final form of metaphor and the categories
were generated. As a result of the analyses, it was found out that teacher
candidates generated 28 metaphors for chemistry laboratory. Given the data
obtained, it has been observed that prospective teachers provided positive and
negative metaphors for the concept of chemistry laboratory.
Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının kimya
laboratuvarına yönelik metaforik algılarının belirlenmesidir. Çalışmada nitel
araştırma yöntemi kullanılmış, “Olgubilim” araştırmanın deseni olarak
seçilmiştir. Çalışmanın katılımcılarını 2017-2018 akademik yılı güz döneminde
İç Anadolu’da orta büyüklükteki bir eğitim fakültesinin matematik ve fen bilimleri
eğitimi bölümü fen bilgisi öğretmenliği programına devam eden 102 öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak belirlenmiş kavramlara yönelik
olarak 1 sorudan oluşan bir form kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik
analizi tekniğiyle çözümlenmiş, belirlenen metaforlar ve oluşturulan
kategorilerin doğruluğu alanında uzman 2 öğretim üyesi tarafından kontrol
edildikten sonra metafor ve kategorilere son şekli verilmiştir. Yapılan
analizler sonucunda öğretmen adaylarının kimya laboratuvarına yönelik 28
metafor ürettikleri belirlenmiştir. Elde edilen veriler ışığında öğretmen
adaylarının kimya laboratuvarına yönelik olumlu ve olumsuz metaforlar
ürettikleri ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |