Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PRIMARY SCIENCE TEACHERS' ATTITUDES AND OPINIONS ABOUT THE NEW SCIENCE TEACHING PROGRAM

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 57 - 70, 30.12.2018

Öz

In this study, it is aimed to
determine the opinions of elementary school science teachers about the science
curriculum. The study group was selected by random sampling 100 science
teachers who worked in the provincial center, district center and villages of
Turkey. "Attitude scale towards science course" which is content 24
items measured with a five-point Likert-type scale by Tüysüz ve Aydın, was used
for data gathering tool. Data were collected with analiz Google Form and
analyzed with SPSS ver 22.0 package program. The t-test and ANOVA analyzes were
used to analyze the data. The answers of the teachers to the items in the scale
were examined according to the characteristics of the research group (gender,
year of occupation, location of the school where he worked and in-service
training). There was no significant difference between the opinions of the
teachers according to their gender, seniority year, the place where they work
and their in-service training.

Kaynakça

  • Akdeniz, A. R., Kurt, Ş. & Yiğit, N. (2002). Yeni fen bilgisi öğretim programı ile ilgili öğretmenlerin düşünceleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuş bildiri, ODTÜ, Ankara.
  • Akpınar, D. (2002). 1992 ve 2001 Öğretim Yıllarındaki İlköğretim Fen Bilgisi Programlarına İlişkin Öğretmen Görüşleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Ayas, A. (1995). Fen bilimlerinde program geliştirme ve uygulama teknikleri üzerine bir çalışma: İki çağdaş yaklaşımın değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149-155.
  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 46-73.
  • Bybee, R. W. & E. Marathe (1993). Science and Technology Related Global Problems and Education: An İnternational Survey, Journal Of Research İn Science Teaching, 24 (2), 137-142.
  • Çepni, S. & Çil, E. (2016). Fen bilimleri dersi öğretim programı ilkokul ve ortaokul öğretmen el kitabı. Ankara: PEGEM Akademi Yayıncılık
  • Demirel, Ö. (2005). Öğretimde planlama ve değerlendirme öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Demirel, Ö. (2013). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Dindar, H. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim Fen Bilimleri dersi öğretim programına geçiş sürecinde öğretmenlerin bakış açılarının değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 185-198
  • Duruhan, K. (1994). İlköğretim ikinci devresinde (ortaokullarda) öğrencilerin kendilerini gerçekleştirmelerinde eğitim programlarının etkililiği, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 64-70.
  • Ekiz, D. (2008). Öğretimle ilgili temel kavramlar ve Program Geliştirme. Trabzon: Celepler Matbaacılık
  • Ercan, F. & Altun, S.A. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 4. Ve 5. Sınıflar Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı (s. 311-319) Ankara: Sim Matbaası.
  • Erden, M. (1993). Eğitimde program değerlendirme, Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Hançer, A.H., Şensoy, Ö. & Yıldırım H. İ. (2003). İlköğretimde çağdaş fen bilgisi öğretiminin önemi ve nasıl olması gerektiği üzerine bir değerlendirme, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 80-88.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi, öğretmen kitapları dizisi, İstanbul:Milli Eğitim Basımevi
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2001). İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı modül 7 ilköğretimde fen bilgisi öğretimi. Ankara: MEB Yayınları
  • Kaptan, F. & Kuşakçı, F. (2002). Fen öğretiminde beyin fırtınası tekniğinin öğrenci yaratıcılığına etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı (s. 197- 202). ODTÜ, Ankara.
  • Karaer, H. (2006). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin İlköğretim Iı. Kademedeki Fen Bilgisi Öğretimi Hakkındaki Görüşleri (Amasya Örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 8-2.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kyle, W. K. (1994). What Become of the Curriculum Development Projects of the 1960’s? In D. Holdzkom And P. Lutz, Eds., Research Within Reach: Science Education.Charleston, WV: Appalachia Educational Laboratory, Inc,.
  • Milli Eğitim Bakanlığı TTKB. (2005). İlköğretim Fen Bilimleri dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara
  • Milli Eğitim Bakanlığı TTKB. (2017). İlköğretim Fen Bilimleri dersi öğretim programı. Ankara.
  • Toraman, S, Alcı, B., (2013). Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına İlişkin Görüşleri, Ekev Akademi Dergisi, 1(1).
  • Tüysüz, C., & Aydın, H. (2009). İlköğretim Fen Bilimleri dersi öğretmenlerinin yeni fen ve teknoloji programına yönelik görüşleri, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 37- 54.
  • Ünal S., Çoştu B, Karataş, F. Ö, (2004). Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 2:183-202.
  • Ünal, S. (2003). Lise 1 ve 3 öğrencilerinin kimyasal bağlar konusundaki kavramları anlama seviyelerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ünal, S., Coştu, B. & Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanındaki program geliştirme çalışmalarına genel bir bakış, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 183-202.
  • Varış, F. (1997). Eğitimde program geliştirme “Teoriler ve teknikler”. Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık
  • Varış, F. (1998). Eğitim bilimlerinde yenilikler. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkan, B., Yıldız, N. & Girmen, P. (2005). Yeni İlköğretim Programlarının Uygulanmasına ilişkin Sınıf Öğretmenlerinin Hazır bulunuşluk Düzeylerinin ve Öğretim Gereksinimlerinin Belirlenmesi, Eğitimde Yansımalar VIII: Buluş Kırıkkaya / TÜFED-TUSED/ 6(1) 2009 148 Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı (s. 51- 63). Ankara:Sim Matbaası.

İLKÖĞRETİM FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN YENİ FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI HAKKINDAKİ TUTUM VE GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 57 - 70, 30.12.2018

Öz

Bu çalışmada, ilköğretim fen
bilimleri dersi öğretmenlerinin fen bilimleri dersi öğretim programına dair
görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu Türkiye’de görev yapan
rastgele örnekleme yöntemiyle seçilmiş il merkezi, ilçe merkezi ve köylerde
görev yapan 100 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı
olarak Tüysüz ve Aydın tarafından 2009 yılında hazırlanan geçerliliği ve
güvenirliği hesaplanmış 5’li likert tipi 24 maddeden oluşan “İlköğretim Fen
Bilimleri Programına Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler “Google
Form” ile toplanmış ve SPSS 22.0 paket programı ile analiz edilmiştir.
Verilerin yorumlanması için t-testi ve ANOVA analizleri kullanılmıştır.
Öğretmenlerin ölçekte yer alan maddelere verdikleri cevaplar, araştırma
grubunun özelliklerine (cinsiyet, meslekteki yılı, çalıştığı okulun bulunduğu
yer ve hizmet içi eğitim alma durumu) göre incelenmiştir. Öğretmenlerin
görüşleri arasında cinsiyet, kıdem yılı, görev yaptıkları okulun bulunduğu yer ve
hizmet içi eğitim alma durumlarına göre anlamlı farklılık bulunamamıştır.

Kaynakça

  • Akdeniz, A. R., Kurt, Ş. & Yiğit, N. (2002). Yeni fen bilgisi öğretim programı ile ilgili öğretmenlerin düşünceleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuş bildiri, ODTÜ, Ankara.
  • Akpınar, D. (2002). 1992 ve 2001 Öğretim Yıllarındaki İlköğretim Fen Bilgisi Programlarına İlişkin Öğretmen Görüşleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Ayas, A. (1995). Fen bilimlerinde program geliştirme ve uygulama teknikleri üzerine bir çalışma: İki çağdaş yaklaşımın değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149-155.
  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 46-73.
  • Bybee, R. W. & E. Marathe (1993). Science and Technology Related Global Problems and Education: An İnternational Survey, Journal Of Research İn Science Teaching, 24 (2), 137-142.
  • Çepni, S. & Çil, E. (2016). Fen bilimleri dersi öğretim programı ilkokul ve ortaokul öğretmen el kitabı. Ankara: PEGEM Akademi Yayıncılık
  • Demirel, Ö. (2005). Öğretimde planlama ve değerlendirme öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Demirel, Ö. (2013). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Dindar, H. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim Fen Bilimleri dersi öğretim programına geçiş sürecinde öğretmenlerin bakış açılarının değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 185-198
  • Duruhan, K. (1994). İlköğretim ikinci devresinde (ortaokullarda) öğrencilerin kendilerini gerçekleştirmelerinde eğitim programlarının etkililiği, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 64-70.
  • Ekiz, D. (2008). Öğretimle ilgili temel kavramlar ve Program Geliştirme. Trabzon: Celepler Matbaacılık
  • Ercan, F. & Altun, S.A. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 4. Ve 5. Sınıflar Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı (s. 311-319) Ankara: Sim Matbaası.
  • Erden, M. (1993). Eğitimde program değerlendirme, Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Hançer, A.H., Şensoy, Ö. & Yıldırım H. İ. (2003). İlköğretimde çağdaş fen bilgisi öğretiminin önemi ve nasıl olması gerektiği üzerine bir değerlendirme, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 80-88.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi, öğretmen kitapları dizisi, İstanbul:Milli Eğitim Basımevi
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2001). İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı modül 7 ilköğretimde fen bilgisi öğretimi. Ankara: MEB Yayınları
  • Kaptan, F. & Kuşakçı, F. (2002). Fen öğretiminde beyin fırtınası tekniğinin öğrenci yaratıcılığına etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı (s. 197- 202). ODTÜ, Ankara.
  • Karaer, H. (2006). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin İlköğretim Iı. Kademedeki Fen Bilgisi Öğretimi Hakkındaki Görüşleri (Amasya Örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 8-2.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kyle, W. K. (1994). What Become of the Curriculum Development Projects of the 1960’s? In D. Holdzkom And P. Lutz, Eds., Research Within Reach: Science Education.Charleston, WV: Appalachia Educational Laboratory, Inc,.
  • Milli Eğitim Bakanlığı TTKB. (2005). İlköğretim Fen Bilimleri dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara
  • Milli Eğitim Bakanlığı TTKB. (2017). İlköğretim Fen Bilimleri dersi öğretim programı. Ankara.
  • Toraman, S, Alcı, B., (2013). Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına İlişkin Görüşleri, Ekev Akademi Dergisi, 1(1).
  • Tüysüz, C., & Aydın, H. (2009). İlköğretim Fen Bilimleri dersi öğretmenlerinin yeni fen ve teknoloji programına yönelik görüşleri, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 37- 54.
  • Ünal S., Çoştu B, Karataş, F. Ö, (2004). Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 2:183-202.
  • Ünal, S. (2003). Lise 1 ve 3 öğrencilerinin kimyasal bağlar konusundaki kavramları anlama seviyelerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ünal, S., Coştu, B. & Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanındaki program geliştirme çalışmalarına genel bir bakış, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 183-202.
  • Varış, F. (1997). Eğitimde program geliştirme “Teoriler ve teknikler”. Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık
  • Varış, F. (1998). Eğitim bilimlerinde yenilikler. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkan, B., Yıldız, N. & Girmen, P. (2005). Yeni İlköğretim Programlarının Uygulanmasına ilişkin Sınıf Öğretmenlerinin Hazır bulunuşluk Düzeylerinin ve Öğretim Gereksinimlerinin Belirlenmesi, Eğitimde Yansımalar VIII: Buluş Kırıkkaya / TÜFED-TUSED/ 6(1) 2009 148 Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı (s. 51- 63). Ankara:Sim Matbaası.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ramazan Yüksel Bu kişi benim 0000-0002-9569-6631

Aykut Ergen Bu kişi benim 0000-0003-2213-1522

Semra Benzer 0000-0002-8548-8994

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yüksel, R., Ergen, A., & Benzer, S. (2018). İLKÖĞRETİM FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN YENİ FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI HAKKINDAKİ TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(2), 57-70.
AMA Yüksel R, Ergen A, Benzer S. İLKÖĞRETİM FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN YENİ FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI HAKKINDAKİ TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. AOD. Aralık 2018;2(2):57-70.
Chicago Yüksel, Ramazan, Aykut Ergen, ve Semra Benzer. “İLKÖĞRETİM FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN YENİ FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI HAKKINDAKİ TUTUM VE GÖRÜŞLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2018): 57-70.
EndNote Yüksel R, Ergen A, Benzer S (01 Aralık 2018) İLKÖĞRETİM FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN YENİ FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI HAKKINDAKİ TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. Anadolu Öğretmen Dergisi 2 2 57–70.
IEEE R. Yüksel, A. Ergen, ve S. Benzer, “İLKÖĞRETİM FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN YENİ FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI HAKKINDAKİ TUTUM VE GÖRÜŞLERİ”, AOD, c. 2, sy. 2, ss. 57–70, 2018.
ISNAD Yüksel, Ramazan vd. “İLKÖĞRETİM FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN YENİ FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI HAKKINDAKİ TUTUM VE GÖRÜŞLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 2/2 (Aralık 2018), 57-70.
JAMA Yüksel R, Ergen A, Benzer S. İLKÖĞRETİM FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN YENİ FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI HAKKINDAKİ TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. AOD. 2018;2:57–70.
MLA Yüksel, Ramazan vd. “İLKÖĞRETİM FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN YENİ FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI HAKKINDAKİ TUTUM VE GÖRÜŞLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi, c. 2, sy. 2, 2018, ss. 57-70.
Vancouver Yüksel R, Ergen A, Benzer S. İLKÖĞRETİM FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETMENLERİNİN YENİ FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI HAKKINDAKİ TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. AOD. 2018;2(2):57-70.