Bu çalışmanın amacı,
Glynn, Brickman, Armstrong and Taasoobshirazi (2011) tarafından geliştirilen
“Fen Bilimleri Motivasyon Ölçeği II (Science Motivation Questionaire II,
SMQ-II)”nin Türkçeye uyarlanması; geçerlik ve güvenirlik analizlerinin
yapılmasıdır. Çalışmaya, 9., 10., 11. ve 12. sınıflara devam eden 752 öğrenci
katılmıştır. Ancak ölçek maddelerinin en az %5’ini boş bırakan öğrenci
verilerinin çalışmadan çıkarılması ile 712 öğrenciden elde edilen veriler ile
çalışma tamamlanmıştır. Ölçeğin dil eşdeğerliği sağlandıktan sonra yapı
geçerliliğini belirlemek amacıyla elde edilen veriler doğrulayıcı faktör
analizi ile incelenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda büyük
örneklemlerde önerilen χ2 /sd= 3.28 değeri başta olmak üzere uyum indeks
değerleri iyi uyum gösterdiğini ortaya koymuştur. Güvenirlik için 5 alt boyut
ve ölçeğin tümü için Cronbachs’ α katsayıları hesaplanmıştır. Ölçeğin tümü için
.93 olarak hesaplanan güvenirlik katsayısı alt boyutlarda .81 ile .89 arasında
değişmektedir. Diğer yandan Pearson analizi ile madde-toplam ve madde-kalan
korelasyonları (.41 ve .71 arasında) ve t testi ile toplam puana göre
belirlenmiş üst ve alt %27’lik grupların madde ortalamaları arasındaki fark
hesaplanmış ve ölçek maddelerinin ve faktörlerin ayırt edici olduğu
saptanmıştır. Ayrıca Pearson analizi ile faktörler arasındaki korelasyonların
anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<.01). Test-tekrar test güvenirliği ölçmek
için nihai ölçek 85 kişilik bir gruba üç hafta arayla iki kez aynı öğrencilere
uygulanmış ve elde edilen korelasyon katsayısı anlamlı bulunmuştur (r=.98;
p<.01). Sonuçlar Fizik Motivasyon Ölçeğinin Türkçe formunun güvenilir ve
geçerli bir ölçme aracı olduğunu ve lise öğrencilerinin fizik motivasyonlarını
ölçmek için kullanılabileceğini göstermektedir.
ölçek uyarlama Motivasyon fizik motivasyonu doğrulayıcı faktör analizi
This
purpose of this study is to adapt Science Motivation Questionaire II scale
developed by Glynn, Brickman, Armstrong and Taasoobshirazi to the Turkish
language. A sample of 712 students (grades 9-12) participated in the study.
After language equivalency, the construct validity of the scale was examined
with confirmatory factor analysis. Goodness of fit indices of confirmatory
factor analysis indicated good fit between the original model and data.
Cronbach’s alpha coefficient was found to be .93 for the scale and between .81
and .89 for sub-scales and item-total correlation coefficients were between .41
and .71. According to t-test results, differences between each item’s means of
upper 27% and lower 27% points were significant. In addition, the correlations
between the factors were found to be significant by Pearson analysis (p
<.01). For the test-retest reliability coefficient, the scale was applied to
a group of 85 students at three-week intervals, and the correlation coefficient
was significant (r = .98; p <.01).The results of this study confirmed that
the Turkish form of the Physics Motivation Scale II is valid and reliable to be
used in assessing high school students’ physics motivation.
confirmatory factor analysis scale adaptation physics motivation motivation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |