Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 96 - 115, 28.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Alibal, M. (1994). Projektif testlerle kişilik değerlendirmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 193-209.
  • Amundson, N.E. (1979). Using projective assessment techniques in career counselling. Canadian Counsellor, 13(4), 225-228.
  • Batı, D. (2012). (4-12 yaş) Çocuk resimleri ve onların iç dünyalarının resimlerine yansıması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Biasi, V., Bonaiuto, P. & Levin, J. M. (2014). The “colour family drawing test”: A comparison between children of “harmonious” or “very conflictual families”. Psychology, 5, 2099-2108.
  • Burkitt, E., Barret, M. & Davis, A. (2005). Drawings of emotionally characterised figures by children from different educational backgrounds. International Journal of Art and Design Education, 24(1), 71- 83.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cherney, I. D., Seıwert, C. S., Dıckey, T. M. & Flıchtbeıl, J. D. (2006). Children’s drawings: A mirror to their minds. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology. 26(1), 127-142.
  • Çankırılı, A. (2011). Çocuk resimlerinin dili. İstanbul: Zafer Yayınları.
  • Einarsdottir, J. (2007). Research with children: Methodological and ethical challenges. Early Childhood Education Research Journal. 15(2), 198-211.
  • Halmatov, S. (2016). Çocuk resimleri analizi ve psikolojik resim testleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hass-Cohen, N., Chandler-Ziegler, K., Veeman, T., & Fun, S. (2016). Diversity-based characteristics of Mexican children’s drawings: A qualitative analysis of drawings collected in Mexico city. Journal of the American Art Therapy Association, 33(2), 81- 90.
  • Kırışoğlu, O. T. (2005). Sanatta eğitim görmek, öğrenmek, yaratmak. Ankara: Pegem Akademi.
  • Lebedeva, L. D. (2011). Projective drawings as a method of studying a family relationship. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 1(1), 112-118.
  • Lev-Wiesel, R. & Al-Krenawi, A. (1999). Perception of family among Bedouin-Arab children of polygamous families as reflected in their family drawings. American Journal of Art Therapy, (38), 98-107.
  • Metin, Ö. ve Üstün, E. (2010). Reflection of siblings relationships into the kinetic family drawings during the preschool period. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2440-2447.
  • Mukba, G., Kaya, Z. ve Özkan, R.(2018). “Bir kaktüs resmi çiz” testi aracılığıyla psikolojik danışman adaylarının kişilik özelliklerine ve duygu durumlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(4), 389-397.
  • Padilla-Díaz, M. (2015). Phenomenology in educational qualitative research: Philosophy as science or philosophical science? International Journal of Educational Excellence, 1 (2), 101-110.
  • Schapir, E. (1986). The expression of self in flower drawings. Special Education and Rehabilitation, 1(1), 97-106.
  • Yavuzer, H. (2007). Resimleriyle çocuk: resimleriyle çocuğu tanıma. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Genişletilmiş Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, T. (2017). Klinik psikolojide sanat ve sanat uygulamaları. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 2(2), 32-43.

Psikolojik Danışman Adaylarının Duygu Durumlarına, Aile İçindeki Konumlarına ve Aile İçi İlişkilerine İlişkin Görüşlerinin “Çiçek Ailesi Resmi Çiz” Testi Aracılığıyla İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 96 - 115, 28.06.2019

Öz

“Çiçek
Ailesi Resmi Çiz” testi, bireyin ailesiyle ilgili algılarını, aile üyelerine
yönelik yakınlık ya da uzaklıkları ve aile bireyleri arasındaki ilişki
biçimlerinin boyutları hakkında ipuçları elde etmeyi sağlayan yansıtıcı
testlerden biridir. Bu çalışmanın amacı, psikolojik danışman adaylarının duygu
durumları, aile içindeki konumları ve aile ilişkilerine ilişkin görüşlerinin
“Çiçek Ailesi Resmi Çiz” testi aracılığıyla incelenmesidir. Araştırmanın katılımcılarını,
2017-2018 eğitim öğretim yılında Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Rehberlik ve
Psikolojik Danışmanlık Bölümü lisans 1. ve 2. sınıf öğrencilerinden 1 erkek ve
17 kadın olmak üzere toplam 18 gönüllü öğrenci oluşturmuştur.
Nitel araştırma desenine göre tasarlanan bu çalışmanın verileri, yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği aracılığıyla toplanmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, “Çiçek
Ailesi Resmi Çiz” testinin uygulamasına katılan katılımcıların görüşlerine
dayalı olarak “duygu”, “bireyin aile içindeki yeri”, “bulunduğu ailenin
özellikleri” ve “aile içi ilişkiler” olmak üzere dört ana temaya ulaşıldığı ve
aynı zamanda bu ana temalar altında farklı temaların yer aldığı tespit
edilmiştir. Sonuç olarak araştırmaya katılan
psikolojik danışman
adaylarının çizdikleri resimler ve resimlere dair
görüşleri bağlamında “Çiçek Ailesi Resmi Çiz” Testi
aracılığıyla bireylerin duygu durumları, aile içindeki konumları ve aile içi
ilişkileri hakkında ipuçları elde edilebildiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Alibal, M. (1994). Projektif testlerle kişilik değerlendirmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 193-209.
  • Amundson, N.E. (1979). Using projective assessment techniques in career counselling. Canadian Counsellor, 13(4), 225-228.
  • Batı, D. (2012). (4-12 yaş) Çocuk resimleri ve onların iç dünyalarının resimlerine yansıması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Biasi, V., Bonaiuto, P. & Levin, J. M. (2014). The “colour family drawing test”: A comparison between children of “harmonious” or “very conflictual families”. Psychology, 5, 2099-2108.
  • Burkitt, E., Barret, M. & Davis, A. (2005). Drawings of emotionally characterised figures by children from different educational backgrounds. International Journal of Art and Design Education, 24(1), 71- 83.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cherney, I. D., Seıwert, C. S., Dıckey, T. M. & Flıchtbeıl, J. D. (2006). Children’s drawings: A mirror to their minds. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology. 26(1), 127-142.
  • Çankırılı, A. (2011). Çocuk resimlerinin dili. İstanbul: Zafer Yayınları.
  • Einarsdottir, J. (2007). Research with children: Methodological and ethical challenges. Early Childhood Education Research Journal. 15(2), 198-211.
  • Halmatov, S. (2016). Çocuk resimleri analizi ve psikolojik resim testleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Hass-Cohen, N., Chandler-Ziegler, K., Veeman, T., & Fun, S. (2016). Diversity-based characteristics of Mexican children’s drawings: A qualitative analysis of drawings collected in Mexico city. Journal of the American Art Therapy Association, 33(2), 81- 90.
  • Kırışoğlu, O. T. (2005). Sanatta eğitim görmek, öğrenmek, yaratmak. Ankara: Pegem Akademi.
  • Lebedeva, L. D. (2011). Projective drawings as a method of studying a family relationship. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 1(1), 112-118.
  • Lev-Wiesel, R. & Al-Krenawi, A. (1999). Perception of family among Bedouin-Arab children of polygamous families as reflected in their family drawings. American Journal of Art Therapy, (38), 98-107.
  • Metin, Ö. ve Üstün, E. (2010). Reflection of siblings relationships into the kinetic family drawings during the preschool period. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2440-2447.
  • Mukba, G., Kaya, Z. ve Özkan, R.(2018). “Bir kaktüs resmi çiz” testi aracılığıyla psikolojik danışman adaylarının kişilik özelliklerine ve duygu durumlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(4), 389-397.
  • Padilla-Díaz, M. (2015). Phenomenology in educational qualitative research: Philosophy as science or philosophical science? International Journal of Educational Excellence, 1 (2), 101-110.
  • Schapir, E. (1986). The expression of self in flower drawings. Special Education and Rehabilitation, 1(1), 97-106.
  • Yavuzer, H. (2007). Resimleriyle çocuk: resimleriyle çocuğu tanıma. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Genişletilmiş Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, T. (2017). Klinik psikolojide sanat ve sanat uygulamaları. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 2(2), 32-43.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zöhre Kaya 0000-0001-9211-3632

Gamze Mukba Bu kişi benim 0000-0003-2287-4115

Rana Özkan Bu kişi benim 0000-0002-1697-7022

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 25 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaya, Z., Mukba, G., & Özkan, R. (2019). Psikolojik Danışman Adaylarının Duygu Durumlarına, Aile İçindeki Konumlarına ve Aile İçi İlişkilerine İlişkin Görüşlerinin “Çiçek Ailesi Resmi Çiz” Testi Aracılığıyla İncelenmesi. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2(1), 96-115.
AMA Kaya Z, Mukba G, Özkan R. Psikolojik Danışman Adaylarının Duygu Durumlarına, Aile İçindeki Konumlarına ve Aile İçi İlişkilerine İlişkin Görüşlerinin “Çiçek Ailesi Resmi Çiz” Testi Aracılığıyla İncelenmesi. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi. Haziran 2019;2(1):96-115.
Chicago Kaya, Zöhre, Gamze Mukba, ve Rana Özkan. “Psikolojik Danışman Adaylarının Duygu Durumlarına, Aile İçindeki Konumlarına Ve Aile İçi İlişkilerine İlişkin Görüşlerinin ‘Çiçek Ailesi Resmi Çiz’ Testi Aracılığıyla İncelenmesi”. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2019): 96-115.
EndNote Kaya Z, Mukba G, Özkan R (01 Haziran 2019) Psikolojik Danışman Adaylarının Duygu Durumlarına, Aile İçindeki Konumlarına ve Aile İçi İlişkilerine İlişkin Görüşlerinin “Çiçek Ailesi Resmi Çiz” Testi Aracılığıyla İncelenmesi. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 2 1 96–115.
IEEE Z. Kaya, G. Mukba, ve R. Özkan, “Psikolojik Danışman Adaylarının Duygu Durumlarına, Aile İçindeki Konumlarına ve Aile İçi İlişkilerine İlişkin Görüşlerinin ‘Çiçek Ailesi Resmi Çiz’ Testi Aracılığıyla İncelenmesi”, Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, c. 2, sy. 1, ss. 96–115, 2019.
ISNAD Kaya, Zöhre vd. “Psikolojik Danışman Adaylarının Duygu Durumlarına, Aile İçindeki Konumlarına Ve Aile İçi İlişkilerine İlişkin Görüşlerinin ‘Çiçek Ailesi Resmi Çiz’ Testi Aracılığıyla İncelenmesi”. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 2/1 (Haziran 2019), 96-115.
JAMA Kaya Z, Mukba G, Özkan R. Psikolojik Danışman Adaylarının Duygu Durumlarına, Aile İçindeki Konumlarına ve Aile İçi İlişkilerine İlişkin Görüşlerinin “Çiçek Ailesi Resmi Çiz” Testi Aracılığıyla İncelenmesi. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi. 2019;2:96–115.
MLA Kaya, Zöhre vd. “Psikolojik Danışman Adaylarının Duygu Durumlarına, Aile İçindeki Konumlarına Ve Aile İçi İlişkilerine İlişkin Görüşlerinin ‘Çiçek Ailesi Resmi Çiz’ Testi Aracılığıyla İncelenmesi”. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, c. 2, sy. 1, 2019, ss. 96-115.
Vancouver Kaya Z, Mukba G, Özkan R. Psikolojik Danışman Adaylarının Duygu Durumlarına, Aile İçindeki Konumlarına ve Aile İçi İlişkilerine İlişkin Görüşlerinin “Çiçek Ailesi Resmi Çiz” Testi Aracılığıyla İncelenmesi. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi. 2019;2(1):96-115.