The aim of this study was to determine whether secondary school students' perceptions of their individual values and school culture perceptions differed at a significant level according to their gender, school type, grade level, parental level of education. In this research designed in the relational screening model, students studying in state secondary school, imam hatip secondary school and private secondary school in Üsküdar district, and 8th grade students, 389 people. Personal data form as data collection tools, School Culture Scale developed by Battal Göldağ and Schwartz et al. 2001 developed by Demirutku and Sumer 2010 in the Turkish version of the Portrait Values Questionnaire. As a result of the research, students' perceptions of school culture were significantly different in all dimensions according to their parental education levels, class levels and school types. The value preferences of the students were determined as universalism, orientation, security, arousal, benevolence, hedonism, self-interest, tradition, success and power, universality as the most important value and power as the least importance. According to parents' education level, there was a significant difference in traditionality and self-direction dimensions. According to the variance of school types, there is a difference in the power and achievement values
Organizational Culture School Culture Value Individual / Personal Values
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin bireysel değerleri ile okul kültürüne ilişkin algılarının cinsiyet, okul türü, sınıf seviyesi, anne - baba eğitim seviyelerine göre anlamlı seviyede farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. İlişkisel tarama modelinde desenlenen bu araştırmada Üsküdar ilçesindeki devlet ortaokul, imam hatip ortaokulu ve özel ortaokulda okuyan 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinden, 389 kişi oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, Battal Göldağ tarafından geliştirilen Okul Kültürü Ölçeği ve Schwartz ve vd. 2001 geliştirdiği, Demirutku ve Sümer 2010 tarafından Türkçe uyarlaması yapılan Portre Değerler Anketi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin okul kültürünü algılama düzeyleri anne ve baba eğitim seviyeleri, sınıf düzeyleri ve okul türlerine göre tüm boyutlarda anlamlı bir şekilde farklılaşma tespit edilmiştir. Öğrencilerin değer tercihlerinin evrenselcilik, yönelim, güvenlik, uyarılım, iyilikseverlik, hazcılık, özyönelim, geleneksellik, başarı ve güç şeklinde bulunmuş, en fazla önem verdikleri değerin evrensellik, en az önem verdikleri değerin ise güç değeri olarak tespit edilmiştir. Anne baba eğitim seviyesine göre geleneksellik ve özyönelim değerlerinde anlamlı bir farklılaşma gözlenmiştir. Okul türleri değişkenine göre güç ve başarı değerlerinde anlamlı bir farklılaşma gözlenmiştir
Örgüt Kültürü okul kültürü değer bireysel değerler öğrenci değerleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |