Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yüksek Öğretimde Bir İngilizce Hazırlık Okulu Programının Bağlam Analizi: Bir Durum Çalışması

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 24, 30.06.2024
https://doi.org/10.55150/apjec.1360220

Öz

İngilizce eğitimi ve bu eğitimin verildiği ortam, doğası gereği dinamik bir yapıya sahiptir. Dolayısıyla, bir İngilizce öğretim programının bu dinamizme uyum sağlayabilmesi gerekir. Bu da bir İngilizce programının içinde yer aldığı ortamın düzenli olarak analiz edilmesi gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Bu nedenle, bu araştırma, böyle bir bağlamı temsil eden bir yükseköğretim İngilizce hazırlık okulunun müfredatının bağlamsal analizini yapmayı amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda Stufflebeam'in (1971) CIPP (bağlam, girdi, süreç ve ürün) modeline dayalı program değerlendirme yaklaşımı uygulanmıştır. Uygun örnekleme yöntemi kullanılarak yapılan bu araştırmanın evrenini, araştırmanın yapıldığı dönemde İngilizce hazırlık programına kayıtlı 672 öğrenci oluşturmuştur. Yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin yükseköğretim İngilizce hazırlık okulu bağlamına ilişkin görüşleri, araştırmacı tarafından ilgili literatüre dayalı olarak geliştirilen bir anket ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılarak incelenmiştir. Araştırmanın bulguları, öğrencilerin İngilizce hazırlık okulu programı bağlamından genel olarak memnun olmalarına rağmen iyileştirilmesini istedikleri bazı konuların olduğunu gösterdi. Dolayısıyla araştırmanın sonuçları, yükseköğretimde İngilizce hazırlık müfredatının iyileştirilmesine yönelik bazı çıkarımlar tespit etti.

Kaynakça

  • Aizawa, I., Rose, H., Thompson, G., & Curle, S. (2020). Beyond the threshold: Exploring English language proficiency, linguistic challenges, and academic language skills of Japanese students in an English medium instruction programme. Language Teaching Research, 1– 25. https://doi.org/10.1177/1362168820965510
  • Aksoy, M. (2017). Investigation of the relationship between secondary school students' school burnout and school belonging in terms of various variables (Master's thesis, İstanbul University). Unpublished.
  • Akdoğan, S. (2010). Teachers and instructors’ views about the problems experienced in foreign language teaching in Turkey and foreign language schools as a proposal (Unpublished doctoral dissertation). Fırat University. https://openaccess.firat.edu.tr/xmlui/handle/11508/16573
  • Akkuş, O. (2009). Problems in English learning and teaching in Turkey: Sample of Sivas (Unpublished doctoral thesis). Sivas Cumhuriyet University. Thesis No. 239712. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Al-Darwish, S. (2006). An investigation of teachers' perceptions of the English language curriculum in Kuwaiti elementary schools (Unpublished doctoral dissertation). University of Denver, USA.

Context Analysis of an English Preparatory School Program in Higher Education: A Case Study

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 24, 30.06.2024
https://doi.org/10.55150/apjec.1360220

Öz

English education and the environment in which this education is given have a dynamic structure by nature. Therefore, an English teaching program must be able to adapt to this dynamism. This reveals the need to regularly analyze the environment in which an English program operates. Therefore, this research aimed to conduct a contextual analysis of the curriculum of a higher education English preparatory school that represents such a context. For this purpose, a program evaluation approach based on Stufflebeam's (1971) CIPP (context, input, process and product) model was applied. The population of this research, which was conducted using the appropriate sampling method, consisted of 672 students enrolled in the English preparatory program at the time the research was conducted. The views of students learning English as a foreign language regarding the higher education English preparatory school context were examined using a survey and semi-structured interviews developed by the researcher based on relevant literature. The findings of the research showed that although the students were generally satisfied with the context of the English preparatory school program, there were some issues they would like to see improved. Therefore, the results of the study identified some implications for improving the English preparatory curriculum in higher education.

Kaynakça

  • Aizawa, I., Rose, H., Thompson, G., & Curle, S. (2020). Beyond the threshold: Exploring English language proficiency, linguistic challenges, and academic language skills of Japanese students in an English medium instruction programme. Language Teaching Research, 1– 25. https://doi.org/10.1177/1362168820965510
  • Aksoy, M. (2017). Investigation of the relationship between secondary school students' school burnout and school belonging in terms of various variables (Master's thesis, İstanbul University). Unpublished.
  • Akdoğan, S. (2010). Teachers and instructors’ views about the problems experienced in foreign language teaching in Turkey and foreign language schools as a proposal (Unpublished doctoral dissertation). Fırat University. https://openaccess.firat.edu.tr/xmlui/handle/11508/16573
  • Akkuş, O. (2009). Problems in English learning and teaching in Turkey: Sample of Sivas (Unpublished doctoral thesis). Sivas Cumhuriyet University. Thesis No. 239712. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Al-Darwish, S. (2006). An investigation of teachers' perceptions of the English language curriculum in Kuwaiti elementary schools (Unpublished doctoral dissertation). University of Denver, USA.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fikri Geçkinli 0000-0002-3572-5939

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 14 Eylül 2023
Kabul Tarihi 23 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Geçkinli, F. (2024). Context Analysis of an English Preparatory School Program in Higher Education: A Case Study. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 7(1), 1-24. https://doi.org/10.55150/apjec.1360220

asos-index.png