Buji ateşlemeli motorlara göre daha
yüksek sıkıştırma oranlarında çalıştırılabilen dizel motorlarının termik verimleri
oldukça yüksektir. Aynı zamanda çok daha fakir karışım ile çalıştıklarından
özgül yakıt sarfiyatları ve kısmi eksik yanma ürünü olan CO ve HC emisyonları
da çok düşük seviyededir. Ancak bu parametreler yukarıda sayılan üstünlüklerin
sağlamasının yanında NOx emisyonlarının oluşumunu olumsuz yönde etkilediğinden
dizel motorlar için en büyük problem NOx emisyonlarının yüksek olmasıdır
ve bu emsiyonların azaltılması için
silindir içi sıcaklığın düşürülmesi gerekmektedir. NOx emisyonlarının kontrolü
için günümüze kadar birçok yöntem kullanılmıştır. Ancak, kontrol için kullanılan
yöntemlerin birçoğu motor performansını olumsuz etkilemekte veya taşıt
maliyetlerini aşırı derecede yükseltmektedir. Bu günlerde stabilize emülsife
yakıt kullanımı NOx emisyonlarının azaltılmasında kullanılan etkili
yöntemlerden biridir. Bu çalışmada direkt enjeksiyonlu bir dizel motorunda
farklı oranlarda stabilize emülsife yakıt kullanımının motor performans,
emisyon parametrelerine etkileri deneysel olarak, adyabatik alev sıcaklığına etkisi
ise teorik olarak incelenmiştir. Çalışma sonucunda, emülsife yakıt kullanımı
durumunda motor momenti ve efektif gücünde çok az bir azalma olmasına karşın
özgül yakıt sarfiyatı ve efektif verimde kayda değer iyileşmeler meydana
gelmiştir. Emülsife yakıt kullanımında adyabatik alev sıcaklığının düşmesine
bağlı olarak, dizel motorları için büyük problem olan NOx emisyonlarında
dikkate değer oranlarda azalmalar meydana geldiği tespit edilmiştir.
Compared to
spark ignition engines, the thermal efficiency of diesel engines, which can be
operated at higher compression ratios, is quite high. At the same time, since
they work with much poorer mixture, specific fuel consumption and CO and HC
emissions, which are partial incomplete combustion products, are also very low.
However, since these parameters besides providing, the above-mentioned
advantages affect the formation of NOx emissions negatively and the biggest
problem for diesel engines is the high NOx emissions. In order to reduce NOx
emissions, in cylinder temperature must be reduced. Many methods have been used
to reduce NOx emissions so far. However, many of the methods used to reduce NOx
emissions adversely affect engine performance or increase vehicle costs to an
extreme extent. Nowadays, the use of stabilized emulsified fuel is one of the
effective methods for reducing NOx emissions. In this study, the effects of
stabilized emulsified fuel use at the different rationson a direct injection
diesel engine performance, emission parameters were investigated experimentally
and on adiabatic flame temperature was investigated the theoretically. As a
result of study, despite the slight decrease in engine torque and effective
power in the case of the use of emulsified fuel, in specific fuel consumption
and effective efficiency significant improvements have occurred. It has been
found that, depending on the decrease in adiabatic flame temperature in the use
of emulsified fuel, NOx emission, which is a major problem for diesel engines,
were decreased considerably.
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 3 |