Mersin’in Mut ilçesi sınırları dahilindeki dağlık bölgede, tarihsel süreçte Akdeniz kıyılarındaki liman yerleşimleri ile kuzeydeki iç merkezler arasında Toroslar’ı aşan tarihî yol sisteminin bir parçası olan Gravga Köprüsü,
Göksu Nehri üzerindedir. Mimari bulgular ve tarihsel bilgiler doğrultusunda, ilk inşasının Roma Dönemi’ne
dayandığı, Karamanoğulları hakimiyet döneminde yeniden inşa edildiği, daha sonraki yüzyıllar boyunca da
-bazıları kapsamlı- onarımlar geçirerek son şeklini aldığı düşünülmektedir. Ana gözlü, iki yöne dik eğimli tipteki
Gravga Köprüsü, bugün hafif kırık hatlı bir plan şemasındadır. Su geçirme görevinde 5, hafifletme görevinde 4;
toplam 9 gözlüdür. Cephe kompozisyonundaki dairesel hafifletme gözleri, genel cephe kompozisyonu, tabliye
orta aksındaki yağmur oluğu düzenlemesi, duvar örgülerindeki karmaşa, yapı elemanları ve planla ilgili bazı
özellik ve sorunlar itibarıyla tartışılması gereken; sanat ve mimarlık tarihi açısından da dikkate değer bulgular
sunan bir yapıdır. Makalede, daha önce bu ölçekte saptanıp tartışılmamış olan durum ve bulguların analizi ve
değerlendirmeler doğrultusunda restitüsyon önerileri de sunulmuş, bunlar çizimlerle desteklenmiştir.
Bu restitüsyonda, göz kompozisyonunda, mevcut durumdan farklı bir açıklık düzeni ve sayısı önerilmektedir. Yine,
tabliye ve korkuluklarla, kemerlerle, yapının güney selyaranındaki külahla ilgili düzenlemeler önerilmektedir.
Bunlar, köprü mimarisine ilişkin genel teamül dışında da, örneğin cephede rastlanan, sonradan kapatılmış bir
dairesel göz izi, ayak üzerindeki graffiti repertuarı gibi somut bulgulara dayandırılmaktadır.
Mut Mersin taş köprü tarihi köprüler köprü mimarisi Göksu Karamanoğlulları kervan
Gravga Bridge, which is a part of the historical road system crossing the Taurus Mountains between the
port settlements on the Mediterranean coast and the inner centers in the north in the mountainous region within
the borders of Mersin’s Mut district, is on the Göksu River. In line with architectural findings and historical
information, it is thought that its first construction dates back to the Roman Period, that it was rebuilt during
the Karamanoğulları rule, and that it took its final shape by undergoing repairs - some of them comprehensive -
during the following centuries. The Gravga Bridge, which has a main arch and slopes steeply in two directions,
has a broken plan today. 5 for waterproofing, 4 for lightening duty; It has 9 spans in total. Circular spans in the
facade composition, general facade composition, rain gutter arrangement in the middle axis of the deck, confusion in masonry, some features and problems related to building elements and plan that need to be discussed;
It is a building that offers remarkable findings in terms of art and architectural history. In the article, restitution
suggestions are presented in line with the analysis and evaluations of situations and findings that have not been
identified and discussed on this scale before, and these are supported by drawings. In the restitution, a different
aperture pattern and number from the current situation is proposed for the eye composition. Again, arrangements
regarding the deck and parapets, arches, and the cone on the south side of the building are suggested. These are
based on concrete findings other than the general convention regarding bridge architecture, such as a circular
span traces on the façade, which was later closed, and the graffiti repertoire on the piers.
Mut Mersin stone bridge historical bridge bridge architecture Göksu Karamanoğulları caravan routes
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimarlık Tarihi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |