Giriş: Obezite yaygın görülen bir sağlık sorunudur ve birçok sorunu beraberinde getirmektedir. Bu sorunlardan biri bazen sağlık çalışanlarının bile obez bireylere yöneltebildiği ayrımcı ve önyargılı davranışlar olabilmektedir. Bu araştırmada, İstanbul’da kamuya ait bir tıp fakültesi 2. ve 5. sınıflarındaki öğrencilerin obez hastalara ilişkin oluşturabilecekleri tutum ve inançlarını değerlendirmek ve farkındalık oluşturulmasına yardımcı olmak amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı türde bir araştırmadır. Araştırmacılar tarafından ilgili literatür taranarak oluşturulmuş toplamda 43 sorudan oluşan anket formu katılımcılara yüz-yüze görüşme yöntemi ile uygulanmıştır. Veriler değerlendirilirken ki-kare testi ve sıklık dağılımları kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya toplam 247 öğrenci katılmıştır. Bu öğrencilerin %56,7’si (n=140) kadındır ve %48,6’sı (n=120) 2. sınıf iken %51,4’ü (n=127) 5. sınıf öğrencileridir. Katılımcıların %10,9’u (n=27) bir hastanın obez olmak için herhangi bir bahanesi olmadığı düşünmektedir. Bu katılımcıların %74,0’ını (n=20) 2. sınıf öğrencileridir (p=0,008). İkinci sınıf öğrencilerinin %11,7’si (n=14) obez bir hastayı tedavi ederken rahatsız olacağını bildirirken, 5. sınıf öğrencilerinin %3,2’si (n=4) rahatsız olacağını ifade etmiştir (p=0,018). “Obez hastaları tedavi etmenin verdiği zamana değmeyeceğini düşünürüm” sorusuna “katılıyorum” cevabını verenlerin %5,7’sini (n=8) kadınlar, %17,8’ini (n=19) erkekler oluşturmaktadır (p=0,005). Daha önce diyet yapan katılımcıların %33,8’i (n=44) obez hastalara beslenme konusunda danışmanlık yapmak isterken, daha önce diyet yapmayan katılımcıların %14,5’i (n=17) danışmanlık yapmak istemektedir (p<0,001).
Sonuç: Bu çalışmada da görüldüğü üzere sağlık alanında hizmet veren profesyonellerin obez bireylere karşı önyargılı tutumları olabilmektedir. Sonuç olarak tıp fakültesi dahil diğer tüm sağlık alanındaki fakültelerde eğitim programlarında obezite önyargısını azaltıcı ve obezite farkındalığının arttırılmasına yönelik daha fazla derslerin eklenmesiyle obez hastaların tedavisinde fayda sağlanmış olacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tıp Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |
CC-BY-NC Lisans
Creative Commons
The works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
• The Arel University Journal of Health Sciences is an Open Access journal that directly provides the content it publishes for open access. The journal aims to contribute to the support and development of science through the Open Access policy with the content it publishes.
• With the condition of citing the sources in known standards, all uses (such as providing online links, copying, printing, reproducing in any physical medium, distributing, etc.), except for commercial use and content modification, are available through the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC), unless otherwise specified in the relevant content. To use the content for commercial purposes, permission must be obtained from the journal editor.
You are free to do the following
• You may share, copy, and reproduce this work in any size and format, provided you give appropriate credit.
• The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following conditions
• Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
• Non-Commercial — You may not use this material for commercial purposes.
• No Derivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
• No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.