This study evaluated the knowledge and attitudes about fever in parents of children admitted to the pediatric emergency department due to fever. The sample of this descriptive cross-sectional study consisted of 160 parents of children aged between 0-12 years old who presented to the pediatric emergency department due to fever. There was no sampling method used in the research. All parents of children who presented to the emergency department due to fever on the exact dates of the study were included in the sample. Research data was collected with the “Personal Information Form”, “Parental Fever Management Scale” and “Parental Fever Knowledge and Attitude Form”. According to our results, 94.4% (n=151) of the children aged between 0-12 years had fever at least once before. 47.5% of the parents considered 38oC and above as fever, and 39.4% considered 37oC and above as. While 30.6% of the parents defined fever as a disease itself, 69.4% of them described it as a symptom of the disease. Almost 1/3 of the parents applied to the emergency room without any intervention when the child's fever increased. The major concern of the parents (61.1%) was if their child would have convulsions when the fever increased. Our results showed that 72.5% of the parents did not receive any training on intervening in a feverish child, 26.9% of those who did were informed by a doctor, and 14.4% by a nurse. With the results of our research, it is recommended to organize training programs to educate parents, to inform families about when to go to the emergency departments in case of fever, to use informative visuals, videos and public tools about common mistakes, the definition and intervals of fever, and to raise awareness.
Bu araştırma, ateş nedeniyle pediatrik acil servise başvuran çocukların ebeveynlerinin ateşe ilişkin bilgi ve tutumlarının değerlendirilmek amacıyla yapıldı. Tanımlayıcı kesitsel dizayndaki araştırmanın örneklemini ateş nedeniyle acile servise başvuran 0-12 yaş arası 160 çocuğun ebeveyni oluşturdu. Araştırmada herhangi bir örneklem belirleme tekniği kullanılmadı ve araştırmanın yapıldığı tarihlerde acil servise ateş nedeniyle başvuran ve dahil edilme kriterlerine uyan tüm çocukların ebeveyni örnekleme dahil edildi. Araştırma verileri, “Katılımcı Bilgi Formu”,” Ebeveyn Ateş Yönetimi Ölçeği’ ve ‘Ebeveyn Ateş Bilgi ve Tutum Formu’ ile toplandı. Sonuçlara göre 0-12 yaş arası çocukların 94.4% (n=151)’ünün geçmişte en az bir kez ateşlendiği saptandı. Ebeveynlerin %47.5’i 38oC ve üzerini, 39.4%’ü 37oC ve üzerini ateş olarak değerlendirmekteydi. Ebeveynlerin %30.6’sı ateşi, bir hastalık olarak tanımlarken, %69.4’ü bir hastalığın belirtisi olarak tanımladı. Çocuğun ateşi yükseldiğinde ebeveynlerin %32.5’i herhangi bir müdahalede bulunmaksızın acile başvurmaktaydı. Ebeveynlerin çoğunluğunun endişesi (61.1%) , çocuğun ateşi yükseldiğinde havale geçirmesi idi. Ebeveynlerin %72.5’i ateşli çocuğa müdahale konusunda eğitim almadığı, eğitim alanların %26.9’u doktor, %14.4’ü hemşire tarafından bilgilendirildiği belirlendi. Araştırma sonuçları, ebeveynlerin çocukta ateş yönetimi konusunda bilgilendirilmesi, gerektiğini göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |
CC-BY-NC Lisans
Creative Commons
The works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
• The Arel University Journal of Health Sciences is an Open Access journal that directly provides the content it publishes for open access. The journal aims to contribute to the support and development of science through the Open Access policy with the content it publishes.
• With the condition of citing the sources in known standards, all uses (such as providing online links, copying, printing, reproducing in any physical medium, distributing, etc.), except for commercial use and content modification, are available through the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC), unless otherwise specified in the relevant content. To use the content for commercial purposes, permission must be obtained from the journal editor.
You are free to do the following
• You may share, copy, and reproduce this work in any size and format, provided you give appropriate credit.
• The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following conditions
• Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
• Non-Commercial — You may not use this material for commercial purposes.
• No Derivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
• No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.