Throughout the Islamic
history, madrasas have a considerable contribution to education, which has
played a significant role in the preservation and transmission of Islamic
knowledge. As a result of the “Unity of Education Act” passed in 1924, all
madrasas were officially closed down in Turkey, but network of the clandestine
madrasas have functioned as mechanism of social integration in Southeastern
Anatolia. Known as Eastern Madrasas, these Islamic schools were important
centers of education and cultural transmission, some of which still exist
today. The purpose of the present study is to investigate the institutional
structure and functioning of eastern madrasas which are still active in Mardin
province. As field researcher, the author of the study interviewed the teachers
(structured and semi-structured interviews), conducted a survey of madrasa
students, and finally analyzed the data.
Madrasa Eastern Madrasas Religious Education Sociology of Education
İslam eğitim tarihi içerisinde medreseler önemli
roller üstlenmiş ve faaliyet gösterdikleri coğrafyalara önemli katkılar
yapmıştır. Anadolu’daki birçok medrese, 1924’te kabul edilen Tevhid-i Tedrisat Kanunu
ile kapatılmasına rağmen Doğu ve Güneydoğu’da ve kısmen Karadeniz’de varlığını
devam ettirmiştir. Özellikle Doğu ve Güneydoğu’da, söz konusu medreseler, birer
gayr-ı resmî eğitim kurumu olarak belli bir işleyiş çerçevesinde faaliyetlerine
devam etmektedir. Bu makale Mardin örneği üzerinden, Doğu ve Güneydoğu
medreselerinin kurumsal yapı ve işleyişlerini ele almıştır. Bu çerçevede
Mardin’deki medreselerde bulunan medreseli eğitimcilerle yapılandırılmış ve
yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış, öğrencilere anketler uygulanmış; elde
edilen veriler tahlil edilmiştir.
Medrese Güneydoğu Anadolu Medreseleri Din Eğitimi Eğitim Sosyolojisi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Artuklu Akademi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.