Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gençlik Teolojisi ve Din Eğitimine Yansımaları

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 269 - 284, 30.12.2023
https://doi.org/10.34247/artukluakademi.1351331

Öz

Çocuk teolojisi, son yıllarda din eğitimine yönelik en umut verici yaklaşımlardan biri olarak kabul edilmektedir. Benzer bir yaklaşımın gençler için de geliştirilip geliştirilemeyeceği ve eğer mümkünse bunun nasıl olacağına ilişkin bazı soruların cevabı üzerinde giderek daha fazla durulmaktadır. Son yıllarda bu soruya olumlu cevap verenlerin sayısının giderek arttığı görülmektedir. Gençlik teolojisi konusundaki çalışmalar yeni olmakla birlikte bu konudaki tartışmalar, gençlerin teolojik düşüncesinin yapısına yönelik farklı bakış açıları sunmakta, din eğitiminin şekillenmesinde uygulayıcılara yeni ufuklar açmaktadır. Bu çalışmanın amacı özellikle Batı’da gençlik teolojisi çerçevesinde ortaya konan anlayışın din eğitimine sunacağı katkıları ve bakış açılarını söz konusu araştırmalardan hareketle ele almaktır. Çalışma nitel desende durum çalışması olarak hazırlanmış, veri toplama aracı olarak doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Araştırma verileri betimsel değerlendirme ile analiz edilmiştir. Gençlik ve teoloji olgularının bağlantısal olarak irdelendiği çalışmanın son bölümünde gençlerin din eğitimi için bazı eğitim modelleri önerilmiştir.

Kaynakça

  • Allport, Gordon W. Birey ve Dini. çev. Bilal Sambur. Elis Yayınları, 2005.
  • Büttner, Gerhard. “How theologizing with children can work”. British Journal of Religious Education 29/2 (01 Mart 2007), 127-139. https://doi.org/10.1080/01416200601162367
  • Canales, Arthur. “Models for Adolescent Ministry: Exploring Eight Ecumenical Examples”. Religious Education 101 (2006), 204-232. https://doi.org/10.1080/00344080600640202
  • Canpolat, Güllüzar - Işikdoğan, Davut, “Çocuk Teolojisini Anlamak: John M. Hull’ün ‘Çocuklarla Teolojik Konuşmalar’ Eserinin Analizi”, Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 11 (Haziran 2021), 159-179.
  • Corrie, Elizabeth W. “Deliberative Democratic Theological Education: A Proposal for Youth Ministry That Builds Peace”. Religious Education 115/3 (26 Mayıs 2020), 233-244. https://doi.org/10.1080/00344087.2020.1768471
  • Duke, James O. - Stone, Howard W. How to Think Theologically: Third Edition. Minneapolis: Fortress Press, 3rd edition., 2013.
  • Elkind, David. “Age Changes in the Meaning of Religious Identity”. Review of Religious Research 6/1 (1964), 36-40. https://doi.org/10.2307/3510881
  • Elkind, David. “Egocentrism in Adolescence”. Child Development 38/4 (1967), 1025-1034. https://doi.org/10.2307/1127100
  • Elkind, David. “The Origins of Religion in the Child”. Review of Religious Research 12/1 (1970), 35-42. https://doi.org/10.2307/3510932
  • Faix, Tobias. “Semantics of Faith. Methodology and Results Regarding Young People’s Ability to Speak about their Beliefs”. Journal of Empirical Theology 27 (06 Haziran 2014), 36-56. https://doi.org/10.1163/15709256-12341293
  • Fowler, James. Faith Development in Early Childhood. Kansas City, MO: Sheed & Ward, 0 edition., 1989.
  • Fowler, James W. “Îman Bilincinin Evreleri”. çev. A. Ulvi Mehmedoğlu. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 19 (2000), 85-104.
  • Fowler, James W. - Dell, Mary Lynn. “Stages of Faith from Infancy Through Adolescence: Reflections on Three Decades of Faith Development Theory”. The Handbook of Spiritual Development in Childhood and Adolescence. 34-45. Sage Publications, https://doi.org/10.4135/9781412976657.n3
  • Koç, Turan. Din Dili. İz Yayıncılık, 1998.
  • Kolektif. İncil. Kitabı Mukaddes, 2018.
  • Kolektif. Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir (5 Cilt Takım). Diyanet İşleri Başkanlığı, 2020.
  • Korniejczuk, Victor. “Psychological Theories of Religious Development: A Seventh-Day Adventist Perspective”. Institute for Christian.
  • Köylü, Mustafa - Oruç, Cemil. “Gençlik Dönemi Din Eğitimi”. Nobel Akademik Yayıncılık. 2023.
  • Louie-Badua, Liane J. - Wolf, Maura. “The Spiritual Nature of Service-Learning”. New Directions for Youth Development 2008/118 (2008), 91-95, 9. https://doi.org/10.1002/yd.260
  • Markstrom, Carol A. “Religious Involvement and Adolescent Psychosocial Development”. Journal of Adolescence 22/2 (01 Nisan 1999), 205-221. https://doi.org/10.1006/jado.1999.0211
  • Nipkow, Karl Ernst. Erwachsenwerden ohne Gott? Gotteserfahrung im Lebenslauf. München, 1987.
  • Oruç, Cemil, ‚Din Eğitimi Açısından Çocuk Teolojisi ve İlahiyat Fakülteleri İçin Bir Öneri‛, Din Eğitiminde Kalite, (ed. Fahri Kayadibi), İstanbul: Dem Yay., 2014, s.125-152.
  • Oruç, Cemil. “Eğitimde Dini Okuryazarlık, (Eğitimde Okuryazarlık Becerileri - III, Ed. Erol Koçoğlu, Pegem Akademi: Ankara, 2021)”, 2021. https://doi.org/10.14527/9786257582018-
  • Reiss, Annike. “Jugendtheologie”. In: Wissenschaftlich Religionspädagogisches Lexikon. 2015. Erişim 19 Mayıs 2023. https://www.bibelwissenschaft.de/stichwort/100022/
  • Roebben, Bert. “International Developments in Youth Ministry Research: A Comparative Review”. Religious Education 107/2 (Mart 2012), 192-206. https://doi.org/10.1080/00344087.2012.660424
  • Santrock, John. Adolescence. New York, NY: McGraw Hill, 16th edition., 2015.
  • Santrock, John. Life-Span Development. New York, NY: McGraw Hill, 17th edition., 2018.
  • Santrock, John W. Educational Psychology. McGraw-Hill Education, New York, 2009.
  • Schlag, Thomas - Schweitzer, Friedrich. Brauchen Jugendliche Theologie?: Jugendtheologie als Herausforderung und didaktische Perspektive. Neukirchen-Vluyn, 2011.
  • Schweitzer, Friedrich. “Adolescents as Theologians: A New Approach in Christian Education and Youth Ministry”. Religious Education 109/2 (2014), 184-200. https://doi.org/10.1080/00344087.2014.887927
  • Schuster, Robert (Hrsg.) Was sie glauben. Texte von Jugendlichen.J. F. Steinkopf Verlag, 1984, Broschur; Karl Ernst Nipkow, Erwachsenwerden ohne Gott? Gotteserfahrung im Lebenslauf (München, 1987).
  • Smith, Jeremy. “Adolescent Spiritual Formation: Practical Theology as a Filter for Youth Ministry”. Theological Research Exchange Network (TREN). https://digitalshowcase.oru.edu/tren/1779
  • Soykök, Mustafa. “Diyanet İşleri Başkanlığı Gençlik Çalışmaları: Mevcut Durum, Beklentiler, İmkânlar, Riskler ve Zorluklar”. Uluslararası Mevlid-i Nebi Sempozyumu “Peygamberimiz ve Gençlik”, 543-561.
  • Stech, Frantisek. “Emerging Youth Theology and the Theology of Embrace”, When East and West Meet, (2019).
  • Subaşı, Münevver - Okumuş, Kübra. “Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21/2 (2017), 420.
  • Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları Kur’an Meali. Erişim 18 Mayıs 2023.
  • https://news.gallup.com/poll/1690/religion.aspx

Youth Theology and Its Reflections on Religious Education

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 269 - 284, 30.12.2023
https://doi.org/10.34247/artukluakademi.1351331

Öz

Children's theology has been recognized as one of the most promising approaches to religious education in recent years. There is an increasing focus on the question of whether a similar approach can be developed for young people and, if so, how. In recent years there has been an increasing number of people who have answered this question in the affirmative. Although the studies on youth theology are new, the discussions on this subject offer different perspectives on the structure of the theological thinking of young people and open new horizons for practitioners in shaping religious education. The aim of this study is to examine the contributions and perspectives of the understanding put forward within the framework of youth theology, especially in the West, to religious education based on the aforementioned studies. The study was prepared as a case study in qualitative design and document analysis technique was used as a data collection tool. . The research data were analyzed with descriptive evaluation. In the study where the phenomena of youth and theology are examined in connection, some educational models for the religious education of young people are proposed in the last section.

Kaynakça

  • Allport, Gordon W. Birey ve Dini. çev. Bilal Sambur. Elis Yayınları, 2005.
  • Büttner, Gerhard. “How theologizing with children can work”. British Journal of Religious Education 29/2 (01 Mart 2007), 127-139. https://doi.org/10.1080/01416200601162367
  • Canales, Arthur. “Models for Adolescent Ministry: Exploring Eight Ecumenical Examples”. Religious Education 101 (2006), 204-232. https://doi.org/10.1080/00344080600640202
  • Canpolat, Güllüzar - Işikdoğan, Davut, “Çocuk Teolojisini Anlamak: John M. Hull’ün ‘Çocuklarla Teolojik Konuşmalar’ Eserinin Analizi”, Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 11 (Haziran 2021), 159-179.
  • Corrie, Elizabeth W. “Deliberative Democratic Theological Education: A Proposal for Youth Ministry That Builds Peace”. Religious Education 115/3 (26 Mayıs 2020), 233-244. https://doi.org/10.1080/00344087.2020.1768471
  • Duke, James O. - Stone, Howard W. How to Think Theologically: Third Edition. Minneapolis: Fortress Press, 3rd edition., 2013.
  • Elkind, David. “Age Changes in the Meaning of Religious Identity”. Review of Religious Research 6/1 (1964), 36-40. https://doi.org/10.2307/3510881
  • Elkind, David. “Egocentrism in Adolescence”. Child Development 38/4 (1967), 1025-1034. https://doi.org/10.2307/1127100
  • Elkind, David. “The Origins of Religion in the Child”. Review of Religious Research 12/1 (1970), 35-42. https://doi.org/10.2307/3510932
  • Faix, Tobias. “Semantics of Faith. Methodology and Results Regarding Young People’s Ability to Speak about their Beliefs”. Journal of Empirical Theology 27 (06 Haziran 2014), 36-56. https://doi.org/10.1163/15709256-12341293
  • Fowler, James. Faith Development in Early Childhood. Kansas City, MO: Sheed & Ward, 0 edition., 1989.
  • Fowler, James W. “Îman Bilincinin Evreleri”. çev. A. Ulvi Mehmedoğlu. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 19 (2000), 85-104.
  • Fowler, James W. - Dell, Mary Lynn. “Stages of Faith from Infancy Through Adolescence: Reflections on Three Decades of Faith Development Theory”. The Handbook of Spiritual Development in Childhood and Adolescence. 34-45. Sage Publications, https://doi.org/10.4135/9781412976657.n3
  • Koç, Turan. Din Dili. İz Yayıncılık, 1998.
  • Kolektif. İncil. Kitabı Mukaddes, 2018.
  • Kolektif. Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir (5 Cilt Takım). Diyanet İşleri Başkanlığı, 2020.
  • Korniejczuk, Victor. “Psychological Theories of Religious Development: A Seventh-Day Adventist Perspective”. Institute for Christian.
  • Köylü, Mustafa - Oruç, Cemil. “Gençlik Dönemi Din Eğitimi”. Nobel Akademik Yayıncılık. 2023.
  • Louie-Badua, Liane J. - Wolf, Maura. “The Spiritual Nature of Service-Learning”. New Directions for Youth Development 2008/118 (2008), 91-95, 9. https://doi.org/10.1002/yd.260
  • Markstrom, Carol A. “Religious Involvement and Adolescent Psychosocial Development”. Journal of Adolescence 22/2 (01 Nisan 1999), 205-221. https://doi.org/10.1006/jado.1999.0211
  • Nipkow, Karl Ernst. Erwachsenwerden ohne Gott? Gotteserfahrung im Lebenslauf. München, 1987.
  • Oruç, Cemil, ‚Din Eğitimi Açısından Çocuk Teolojisi ve İlahiyat Fakülteleri İçin Bir Öneri‛, Din Eğitiminde Kalite, (ed. Fahri Kayadibi), İstanbul: Dem Yay., 2014, s.125-152.
  • Oruç, Cemil. “Eğitimde Dini Okuryazarlık, (Eğitimde Okuryazarlık Becerileri - III, Ed. Erol Koçoğlu, Pegem Akademi: Ankara, 2021)”, 2021. https://doi.org/10.14527/9786257582018-
  • Reiss, Annike. “Jugendtheologie”. In: Wissenschaftlich Religionspädagogisches Lexikon. 2015. Erişim 19 Mayıs 2023. https://www.bibelwissenschaft.de/stichwort/100022/
  • Roebben, Bert. “International Developments in Youth Ministry Research: A Comparative Review”. Religious Education 107/2 (Mart 2012), 192-206. https://doi.org/10.1080/00344087.2012.660424
  • Santrock, John. Adolescence. New York, NY: McGraw Hill, 16th edition., 2015.
  • Santrock, John. Life-Span Development. New York, NY: McGraw Hill, 17th edition., 2018.
  • Santrock, John W. Educational Psychology. McGraw-Hill Education, New York, 2009.
  • Schlag, Thomas - Schweitzer, Friedrich. Brauchen Jugendliche Theologie?: Jugendtheologie als Herausforderung und didaktische Perspektive. Neukirchen-Vluyn, 2011.
  • Schweitzer, Friedrich. “Adolescents as Theologians: A New Approach in Christian Education and Youth Ministry”. Religious Education 109/2 (2014), 184-200. https://doi.org/10.1080/00344087.2014.887927
  • Schuster, Robert (Hrsg.) Was sie glauben. Texte von Jugendlichen.J. F. Steinkopf Verlag, 1984, Broschur; Karl Ernst Nipkow, Erwachsenwerden ohne Gott? Gotteserfahrung im Lebenslauf (München, 1987).
  • Smith, Jeremy. “Adolescent Spiritual Formation: Practical Theology as a Filter for Youth Ministry”. Theological Research Exchange Network (TREN). https://digitalshowcase.oru.edu/tren/1779
  • Soykök, Mustafa. “Diyanet İşleri Başkanlığı Gençlik Çalışmaları: Mevcut Durum, Beklentiler, İmkânlar, Riskler ve Zorluklar”. Uluslararası Mevlid-i Nebi Sempozyumu “Peygamberimiz ve Gençlik”, 543-561.
  • Stech, Frantisek. “Emerging Youth Theology and the Theology of Embrace”, When East and West Meet, (2019).
  • Subaşı, Münevver - Okumuş, Kübra. “Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21/2 (2017), 420.
  • Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları Kur’an Meali. Erişim 18 Mayıs 2023.
  • https://news.gallup.com/poll/1690/religion.aspx
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dini Araştırmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma makaleleri
Yazarlar

Mehmet Su 0000-0001-9037-8901

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Su, M. (2023). Gençlik Teolojisi ve Din Eğitimine Yansımaları. Artuklu Akademi, 10(2), 269-284. https://doi.org/10.34247/artukluakademi.1351331
AMA Su M. Gençlik Teolojisi ve Din Eğitimine Yansımaları. Mardin Artuklu Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi. Aralık 2023;10(2):269-284. doi:10.34247/artukluakademi.1351331
Chicago Su, Mehmet. “Gençlik Teolojisi Ve Din Eğitimine Yansımaları”. Artuklu Akademi 10, sy. 2 (Aralık 2023): 269-84. https://doi.org/10.34247/artukluakademi.1351331.
EndNote Su M (01 Aralık 2023) Gençlik Teolojisi ve Din Eğitimine Yansımaları. Artuklu Akademi 10 2 269–284.
IEEE M. Su, “Gençlik Teolojisi ve Din Eğitimine Yansımaları”, Mardin Artuklu Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi, c. 10, sy. 2, ss. 269–284, 2023, doi: 10.34247/artukluakademi.1351331.
ISNAD Su, Mehmet. “Gençlik Teolojisi Ve Din Eğitimine Yansımaları”. Artuklu Akademi 10/2 (Aralık 2023), 269-284. https://doi.org/10.34247/artukluakademi.1351331.
JAMA Su M. Gençlik Teolojisi ve Din Eğitimine Yansımaları. Mardin Artuklu Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi. 2023;10:269–284.
MLA Su, Mehmet. “Gençlik Teolojisi Ve Din Eğitimine Yansımaları”. Artuklu Akademi, c. 10, sy. 2, 2023, ss. 269-84, doi:10.34247/artukluakademi.1351331.
Vancouver Su M. Gençlik Teolojisi ve Din Eğitimine Yansımaları. Mardin Artuklu Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi. 2023;10(2):269-84.

Cited By

DİN EĞİTİMİNDE DİNİ DÜŞÜNCENİN GELİŞTİRİLMESİ
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)
https://doi.org/10.30627/cuilah.1446238

88x31.png

Artuklu Akademi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.