Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Doğum Sonu Dönemde Verilen Genital Hijyen Eğitiminin Lohusaların Genital Hijyen Davranışlarına Etkisi

Yıl 2024, Sayı: 9, 1 - 10, 30.08.2024
https://doi.org/10.58252/artukluhealth.1540353

Öz

Giriş: Bu araştırmanın amacı; doğum sonu dönemde verilen genital hijyen eğitiminin lohusaların genital hijyen davranışlarına etkisini incelemektir.
Yöntem: Ön-test ve son-test kontrol gruplu randomize kontrollü deneysel tipte olan çalışma, Nisan 2023-Şubat 2024 tarihleri arasında bir kamu hastanesinde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini bu hastanede doğum yapan lohusalar, örneklemini (Eğitim Grubu: 40 ve Kontrol Grubu: 40) 80 lohusa oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu” ve “Genital Hijyen Davranışları Ölçeği” ile toplanmıştır.
Bulgular: Eğitim grubu lohusaların Genital Hijyen Davranışları Ölçeği ön-test ve son-test toplam puan ortalamaları arasında (64.58±7.11 ve 99.52±10.98) istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu (p<0.05), kontrol grubundaki lohusalarda ise (65.26±10.16 ve 64.03±8.90) anlamlı bir fark olmadığı (p>0.05) saptanmıştır. Ayrıca eğitim ve kontrol grubunun Genital Hijyen Davranışları Ölçeği ön-test toplam puan ortalamalarının benzer olduğu (64.58±7.11 ve 65.26±10.16) ancak son-test toplam puan ortalamalarının (99.52±10.98 ve 64.03±8.90) ise istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklı olduğu (p<0.05) bulunmuştur. Lohusaların eğitim sonrası “banyo yapma şekli, el yıkama alışkanlığı, genital temizlik yapma şekli ve sıklığı, ped ve iç çamaşır değiştirme sıklığı ve genital sorun/enfeksiyon yaşama durumu” açısından eğitim ve kontrol grubu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu (p<0.05) belirlenmiştir.
Sonuç: Araştırmada doğum sonu dönemde lohusalara rehber eşliğinde verilen genital hijyen eğitiminin, lohusaların genital hijyen davranışlarına olumlu yönde etkisi olduğu belirlenmiştir.

Etik Beyan

Araştırmanın yapılabilmesi için Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Etik Kurulu’ndan (Tarih: 20.10.2022, Sayı: E-84026528-050.01.04-2200250269) etik kurul izni ve Çanakkale İl Sağlık Müdürlüğü’nden (Tarih: 27.04.2023, Sayı: E-97769597-799-214304876) kurum izni alınmıştır. Ölçek kullanımı için yazardan gerekli izin alınmıştır. Araştırmaya katılan kadınların yazılı ve sözlü onamları alınmıştır. *Çalışma, 10. Uluslararası 14. Ulusal Ebelik Öğrencileri Kongresi’nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.

Destekleyen Kurum

Bu çalışmada 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında (Başvuru Numarası: 1919B012213011) finansal destek alınmıştır.

Kaynakça

  • Akça, D. ve Türk, R. (2021). Kadınların genital hijyene ilişkin davranışlarının belirlenmesi. Kafkas J Med Sci, 11(1), 1–9. https://doi.org/10.5505/kjms.2021.30633
  • All, A., Nuñez Castellar, E. P., Van Looy, J. (2016). Assessing the effectiveness of digital game-based learning: Best practices. Computers and Education, 92–93. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.10.007
  • Badran, Y. A., El-Kashef, T., Abdelaziz, A., and Ali. M. M. (2015). Impact of genital hygiene and sexual activity on urinary tract infection during pregnancy. Urol Ann, 7(4), 478-81. http://doi.org/10.4103/0974-7796.157971
  • Bilgiç, D., Yüksel, P. ve Gülhan, H., Şirin, F. ve Uygun H. (2020). Üniversitede yurtta kalan kız öğrencilerin genital hijyen davranışları ve sağlık sonuçları. ACU Sağlık Bil Dergisi, 4(2), 234-242. http://doi.org/10.31067/0.2018.86
  • Carter, T. C., Olney, R. S., Mitchell, A. A., Romitti, P. A., Bell, E. M., and Druschel, C. M. (2011). Maternal self-reported genital tract infections during pregnancy and the risk of selected birth defects. Birth Defects Res A Clin Mol Teratol, 91(2), 108-116. https://doi.org/10.1002/bdra.20749
  • Cong Bui, T., Nhu Thai, T., Thi-Hai Tran, L., Shete, S. S., Ramondetta, L. M., and Basen-Engquist, K. M. (2016). Association between vaginal douching and genital human papillomavirus infection among women in the united states. The Journal of Infectious Diseases, 214, 1370–1375. https://doi.org/10.1093/infdis/jiw388
  • Crann, S. E., Cunningham, S., Albert, A., Money, D. M., and O’Doherty, K. C. (2018). Vaginal health and hygiene practices and product use in Canada: A national cross-sectional survey. BMC Women's Health, 18(1), 52. https://doi.org/10.1186/s12905-018-0543-y
  • Çankaya, S. ve Ege, E. (2014). Evli kadınların genital hijyen davranışlarının ürogenital semptomlar ile İlişkisi. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 6(2), 94-101.
  • Dalbudak, S. ve Bilgili, N. (2013). Genital hygiene behaviors and their effect on vaginal infection of the women who apply to GATA women's illnesses and birth clinic. Gulhane Medical Journal, 55(4), 2010-2016. http://doi.org/10.33808/clinexphealthsci.565845
  • Daşıkan, Z., Kılıç, B., Baytok, C., Kocairi H. ve Kuzu, S. (2015). Genital akıntı şikâyetiyle polikliniğe başvuran kadınların genital hijyen uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 113-24.
  • Demir, R., Taşpınar, A. (2022). Doğum sonrası farklı eğitim yöntemleriyle verilen taburculuk eğitiminin taburculuğa hazır oluşluk, doğum sonu uyum süreci ve emzirme öz-yeterliliğine etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 6(1), 97-115. https://doi.org/10.46237/amusbfd.997250
  • Ejder Apay, S., Özdemir, F., Nazik, E., Coşkuner Potur. D., Hadımlı A., Tanrıverdi D., Aktaş S., Özorhan, E. Y., Sakar, T., Doğan Merih, Y., Alaca, C. ve Yurttaş, A. (2014). Yedi farklı ildeki kadınların genital hijyen davranışlarının belirlenmesi: çok merkezli kesitsel bir çalışma. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 17(4), 245-51. https://doi.org/10.17049/ahsbd.05569
  • Kahyaoğlu Süt, H. (2016). 18-49 yaş arası kadınlarda genital hijyen davranışları ile genital enfeksiyon arasındaki ilişkinin incelenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg, 6(1), 8-13.
  • Karahan, N. (2017). Genital hijyen davranışları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik güvenirlik çalışması. İstanbul Med J, 18, 157-62. https://doi.org/10.5152/imj.2017.82957
  • Nadembega, C., Djigma, F., Ouermi, D., Karau, S. D., and Simpore, J. (2017). Prevalence of vaginal infection in 15 to 24 years women in Ouagadougou, Burkina Faso. JAPS, 209-213. http://doi.org/10.7324/JAPS.2017.70131
  • Özyazıcıoğlu, N., Ünsal, A. ve Sezgin, S. (2011). The effects of toilet and genital hygiene education on high school students’ behavior. International Journal of Caring Sciences, 4(3), 120-5.
  • Pete, P. M. N., Biguioh, R. M., Izacar, A. G. B., Adogaye, S. B. B., and Nguemo, C. (2019). Genital hygiene behaviors and practices: A cross-sectional descriptive study among antenatal care attendees. J Public Health Africa, 10(1), 746. https://doi.org/10.4081/jphia.2019.746
  • Rodriguez, V. J., Chisembele, M., Jones, D. L., Cook, R., Weiss, S. M. Alcaide, M. L. (2018). Influencing the importance of health, partners, and hygiene among Zambian women. Int J STD AIDS, 29(3), 259-65. http://doi.org:/10.1177/0956462417723546
  • Sinan, Ö., Çamözü, E. ve Tosun, B. (2019). Genital hygiene behaviors among married women and the outcomes of counseling practices. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 21(1-2), 12-24. Şirin, A. ve Kavlak, O. (2015). Kadın sağlığı. Genişletilmiş 2. Baskı. İstanbul, Nobel Tıp Kitap Evleri.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Türkiye Anne Ölümleri Raporu (2015-2019). https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/Yayinlarimiz/Raporlar/Turkiye_Anne_Olumleri_Raporu_2015-2019.pdf adresinden 25.06.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Taşkın, L. (2020). Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. IX. Baskı, Ankara, Sistem Ofset Matbaacılık.
  • Torondel, B., Sinha, S., Mohanty, J. R., Swain, T. J., Sahoo, P., Panda, B., Nayak, A., Bara, M., Bilung, B., Cumming, O., Panigrahi, P., and Das, P. (2018). Association between unhygienic menstrual management practices and prevalence of lower reproductive tract infections: a hospital-based cross-sectional study in Odisha, India. BMC Infect Dis, 18(1), 473. http://doi.org/10.1186/s12879-018-3384-2
  • World Health Organization (2020). The Global Health Observatory. Retrieved 25.06.2024 from https://www.who.int/data/gho/data/themes/topics/sdg-target-3-1-maternal-mortality
  • Yazıcı, S. ve Çuvadar, A. (2019). Genital sistem enfeksiyonlarının önlenmesi ve ebelik. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 1(1), 33-7.
  • Yıldız Karaahmet, A. ve Temur, Ş. (2020). Postpartum kadınların perine hijyen eğitimi memnuniyetlerinin değerlendirilmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 41-51.
  • Xue, W., Li, S., Yuan, J., and Liang, S. (2022). Transcultural adaptation and psychometric evaluation of the Chinese version of the family caregiver ICU delirium knowledge questionnaire. Psychology, 13, 908-921. https://doi.org/10.4236/psych.2022.136062

The Effect of Genital Hygiene Education Given in the Postpartum Period on Genital Hygiene Behaviors of Postpartum Women

Yıl 2024, Sayı: 9, 1 - 10, 30.08.2024
https://doi.org/10.58252/artukluhealth.1540353

Öz

Introduction: The aim of this study is to examine the effect of genital hygiene education given in the postpartum period on the genital hygiene behaviours of postpartum women.
Methods: The randomized controlled study with pre-test and post-test control groups was conducted in a public hospital between April 2023 and February 2024. The population of the research consisted of postpartum women who gave birth in this hospital, and the sample (training group: 40 and control group: 40) consisted of 80 postpartum women. The data of the study were collected with the “Personal Information Form” and “Genital Hygiene Behavior Scale”.
Results: There was a statistically significant difference (p<0.05) between the Genital Hygiene Behavior Scale pre-test and post-test total score averages of the postpartum mothers in the training group (64.58±7.11 and 99.52±10.98). It was determined that there was no significant difference (p>0.05) in the postpartum groups (65.26±10.16 and 64.03±8.90). In addition, the Genital Hygiene Behavior Scale pre-test total score averages of the training and control groups were similar (64.58±7.11 and 65.26±10.16), but the post-test total score averages were (99.52±10.98 and 64.03±8.90) was found to be statistically significantly different (p<0.05). There was a statistically significant difference between the training and control groups in terms of “bathing style, hand washing habits, genital cleaning method and frequency, frequency of changing pads and underwear, and genital problem/infection” after the training (p<0.05) was determined.
Conclusion: In the study, it was determined that the guided genital hygiene training given to postpartum women during the postpartum period had a positive effect on the genital hygiene behaviours of postpartum women.

Etik Beyan

Ethics committee permission was obtained from Çanakkale Onsekiz Mart University Graduate Education Institute Ethics Committee (Date: 20.10.2022, REF: E-84026528-050.01.04-2200250269) and institutional permission was obtained from Çanakkale Provincial Health Directorate (Date: 27.04.2023, Number: E-97769597-799-214304876). The necessary permission was obtained from the author for the use of the scale. Written and verbal consents of the women participating in the study were obtained. *The study was presented as an oral presentation at the 10th International 14th National Midwifery Students Congress.

Destekleyen Kurum

This study received financial support from 2209-A University Students Research Projects Support Programme (Application Number: 1919B012213011).

Kaynakça

  • Akça, D. ve Türk, R. (2021). Kadınların genital hijyene ilişkin davranışlarının belirlenmesi. Kafkas J Med Sci, 11(1), 1–9. https://doi.org/10.5505/kjms.2021.30633
  • All, A., Nuñez Castellar, E. P., Van Looy, J. (2016). Assessing the effectiveness of digital game-based learning: Best practices. Computers and Education, 92–93. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.10.007
  • Badran, Y. A., El-Kashef, T., Abdelaziz, A., and Ali. M. M. (2015). Impact of genital hygiene and sexual activity on urinary tract infection during pregnancy. Urol Ann, 7(4), 478-81. http://doi.org/10.4103/0974-7796.157971
  • Bilgiç, D., Yüksel, P. ve Gülhan, H., Şirin, F. ve Uygun H. (2020). Üniversitede yurtta kalan kız öğrencilerin genital hijyen davranışları ve sağlık sonuçları. ACU Sağlık Bil Dergisi, 4(2), 234-242. http://doi.org/10.31067/0.2018.86
  • Carter, T. C., Olney, R. S., Mitchell, A. A., Romitti, P. A., Bell, E. M., and Druschel, C. M. (2011). Maternal self-reported genital tract infections during pregnancy and the risk of selected birth defects. Birth Defects Res A Clin Mol Teratol, 91(2), 108-116. https://doi.org/10.1002/bdra.20749
  • Cong Bui, T., Nhu Thai, T., Thi-Hai Tran, L., Shete, S. S., Ramondetta, L. M., and Basen-Engquist, K. M. (2016). Association between vaginal douching and genital human papillomavirus infection among women in the united states. The Journal of Infectious Diseases, 214, 1370–1375. https://doi.org/10.1093/infdis/jiw388
  • Crann, S. E., Cunningham, S., Albert, A., Money, D. M., and O’Doherty, K. C. (2018). Vaginal health and hygiene practices and product use in Canada: A national cross-sectional survey. BMC Women's Health, 18(1), 52. https://doi.org/10.1186/s12905-018-0543-y
  • Çankaya, S. ve Ege, E. (2014). Evli kadınların genital hijyen davranışlarının ürogenital semptomlar ile İlişkisi. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 6(2), 94-101.
  • Dalbudak, S. ve Bilgili, N. (2013). Genital hygiene behaviors and their effect on vaginal infection of the women who apply to GATA women's illnesses and birth clinic. Gulhane Medical Journal, 55(4), 2010-2016. http://doi.org/10.33808/clinexphealthsci.565845
  • Daşıkan, Z., Kılıç, B., Baytok, C., Kocairi H. ve Kuzu, S. (2015). Genital akıntı şikâyetiyle polikliniğe başvuran kadınların genital hijyen uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 113-24.
  • Demir, R., Taşpınar, A. (2022). Doğum sonrası farklı eğitim yöntemleriyle verilen taburculuk eğitiminin taburculuğa hazır oluşluk, doğum sonu uyum süreci ve emzirme öz-yeterliliğine etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 6(1), 97-115. https://doi.org/10.46237/amusbfd.997250
  • Ejder Apay, S., Özdemir, F., Nazik, E., Coşkuner Potur. D., Hadımlı A., Tanrıverdi D., Aktaş S., Özorhan, E. Y., Sakar, T., Doğan Merih, Y., Alaca, C. ve Yurttaş, A. (2014). Yedi farklı ildeki kadınların genital hijyen davranışlarının belirlenmesi: çok merkezli kesitsel bir çalışma. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 17(4), 245-51. https://doi.org/10.17049/ahsbd.05569
  • Kahyaoğlu Süt, H. (2016). 18-49 yaş arası kadınlarda genital hijyen davranışları ile genital enfeksiyon arasındaki ilişkinin incelenmesi. DÜ Sağlık Bil Enst Derg, 6(1), 8-13.
  • Karahan, N. (2017). Genital hijyen davranışları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik güvenirlik çalışması. İstanbul Med J, 18, 157-62. https://doi.org/10.5152/imj.2017.82957
  • Nadembega, C., Djigma, F., Ouermi, D., Karau, S. D., and Simpore, J. (2017). Prevalence of vaginal infection in 15 to 24 years women in Ouagadougou, Burkina Faso. JAPS, 209-213. http://doi.org/10.7324/JAPS.2017.70131
  • Özyazıcıoğlu, N., Ünsal, A. ve Sezgin, S. (2011). The effects of toilet and genital hygiene education on high school students’ behavior. International Journal of Caring Sciences, 4(3), 120-5.
  • Pete, P. M. N., Biguioh, R. M., Izacar, A. G. B., Adogaye, S. B. B., and Nguemo, C. (2019). Genital hygiene behaviors and practices: A cross-sectional descriptive study among antenatal care attendees. J Public Health Africa, 10(1), 746. https://doi.org/10.4081/jphia.2019.746
  • Rodriguez, V. J., Chisembele, M., Jones, D. L., Cook, R., Weiss, S. M. Alcaide, M. L. (2018). Influencing the importance of health, partners, and hygiene among Zambian women. Int J STD AIDS, 29(3), 259-65. http://doi.org:/10.1177/0956462417723546
  • Sinan, Ö., Çamözü, E. ve Tosun, B. (2019). Genital hygiene behaviors among married women and the outcomes of counseling practices. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 21(1-2), 12-24. Şirin, A. ve Kavlak, O. (2015). Kadın sağlığı. Genişletilmiş 2. Baskı. İstanbul, Nobel Tıp Kitap Evleri.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Türkiye Anne Ölümleri Raporu (2015-2019). https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/Yayinlarimiz/Raporlar/Turkiye_Anne_Olumleri_Raporu_2015-2019.pdf adresinden 25.06.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Taşkın, L. (2020). Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. IX. Baskı, Ankara, Sistem Ofset Matbaacılık.
  • Torondel, B., Sinha, S., Mohanty, J. R., Swain, T. J., Sahoo, P., Panda, B., Nayak, A., Bara, M., Bilung, B., Cumming, O., Panigrahi, P., and Das, P. (2018). Association between unhygienic menstrual management practices and prevalence of lower reproductive tract infections: a hospital-based cross-sectional study in Odisha, India. BMC Infect Dis, 18(1), 473. http://doi.org/10.1186/s12879-018-3384-2
  • World Health Organization (2020). The Global Health Observatory. Retrieved 25.06.2024 from https://www.who.int/data/gho/data/themes/topics/sdg-target-3-1-maternal-mortality
  • Yazıcı, S. ve Çuvadar, A. (2019). Genital sistem enfeksiyonlarının önlenmesi ve ebelik. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi, 1(1), 33-7.
  • Yıldız Karaahmet, A. ve Temur, Ş. (2020). Postpartum kadınların perine hijyen eğitimi memnuniyetlerinin değerlendirilmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 41-51.
  • Xue, W., Li, S., Yuan, J., and Liang, S. (2022). Transcultural adaptation and psychometric evaluation of the Chinese version of the family caregiver ICU delirium knowledge questionnaire. Psychology, 13, 908-921. https://doi.org/10.4236/psych.2022.136062
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ebelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mekiye Çiftçi 0009-0005-2573-7388

Rukiye Demir 0000-0003-4649-6403

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2024
Kabul Tarihi 1 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Çiftçi, M., & Demir, R. (2024). Doğum Sonu Dönemde Verilen Genital Hijyen Eğitiminin Lohusaların Genital Hijyen Davranışlarına Etkisi. Artuklu Health(9), 1-10. https://doi.org/10.58252/artukluhealth.1540353

  Artuklu Health dergisinde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.