Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

How literature and culture contributed to the formation of Russian identity according to sixth grade Russian history textbooks

Yıl 2024, , 86 - 91, 30.06.2024
https://doi.org/10.58588/aru-jfeas.1400678

Öz

The aim of this study is to explain the role of literature and religion in the formation of Russian culture using history textbooks as a source of information. Two textbooks were analyzed using document analysis. According to the information provided by the history textbooks, literature and religious beliefs contributed significantly to the formation of Russian identity. Russia adopted a new identity by accepting Orthodox Christianity. This new understanding was reinforced through literature. History textbooks attempt to create a citizenship through giving examples from old literary works of a religious nature and by including religious symbols and icons in history textbooks. However, these examples and the excessive use of religious legends, and sometimes the presentation of legends as historical facts, and the explanation of historical events based on beliefs instead of cause and effect, significantly weaken the scientific nature of Russian history textbooks.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2014). Sosyal bilgilerde değerler ve öğretimi. B. Tay ve A. Öcal (Ed.), İçinde Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 343-370). Ankara: Pegem Akademi.
  • Akkuş, Z. (2007). Tarih öğretiminde edebi ürün kullanımının öğrenci başarısına etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Ata, B. (2000). Tarih öğretiminde bir araç olarak; tarihi romanlar. Türk Yurdu. 153, 158-165.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler, Ankara: Pegem Akademi.
  • Çençen, N. (2010). 11. sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde tarih öğretmenlerinin edebi ürün kullanımına yönelik görüşleri (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Danilov, A. A. ve Kosulina, L. G. (2012). İstoriya Rassii, Moskova: Prosveşenie.
  • Danilov, A. A., Danilov, D. D., Kolokov, B. A. ve Tırın, C. B. (2009). İstoriya Rasii, Moskova: Balans.
  • Haliloğlu-Yıldırım, E. (2021). Tarih araştırmalarında destanların kaynaklık değeri. Kastamonu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(1),115-129.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Nobel.
  • Kütükoğlu, M. S. (2011). Tarih araştırmalarında usûl, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Levstik, L. (1995). Narrative constructions: cultural frames for history. Social Studies, 86(3), 113-116.
  • Öztaş, S. (2002). Tarih eğitiminde menkıbelerin yeri ve önemi, Türk Yurdu, 22(175), 68-72.
  • Öztürk C. ve Otluoğlu, R. (2005). Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünler, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Pamuk, A. (2014). Kimlik ve tarih öğretimi. M. Safran (Ed.), İçinde Tarih nasıl Öğretilir (ss. 79-84), İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Pamuk, A. (2014). Kimlik ve tarih. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Şimşek, A. (2006). Tarihsel romanın eğitimsel işlevi. BİLİG, 37, 65-86,
  • Şimşek, A. (2001). Tarih eğitiminde efsane ve destanların rolü. G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 11-21.
  • Şimşek, A. (2014). Tarih öğretiminde destanlar ve efsaneler. M.Safran (Ed.), İçinde Tarih Nasıl Öğretilir? (ss. 313-318). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Togan, Z. V. (1985). Tarihte usul, İstanbul: Enderun Kitabevi.
  • Yakar, H. ve Yıldırım, T. (2021). Ortaöğretim tarih ders kitaplarında edebî ürünlerin kullanımı. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 409-426.
  • Yıldırm¸ A. ve Şimşek H. (2013), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Altıncı sınıf Rusya tarih ders kitaplarına göre Rus kimliğinin oluşmasında edebiyat ve kültürün katkısı

Yıl 2024, , 86 - 91, 30.06.2024
https://doi.org/10.58588/aru-jfeas.1400678

Öz

Bu çalışmanın amacı tarih ders kitaplarına göre Rus kültürünün oluşumunda edebiyat ve dinin rolünü açıklamaktır. Bu çalışma nitel bir çalışma olup yöntem olarak doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada iki adet Rus tarih ders kitabı incelenmiş ve Rus kimliğinin oluşmasında edebiyat ve kültürün önemi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Tarih ders kitaplarının verdiği bilgilere göre edebiyat ve dini inançlar Rus kimliğinin şekillenmesinde önemli katkı sağlamıştır. Rusya Hristiyanlık dinini ve Ortodoks mezhebini kabul ederek yeni bir kimliğe sahip olmuştur. Bu yeni anlayış edebiyatla desteklenmiştir. Tarih ders kitapları dinî nitelikli eski edebî eserlerden örnekler vererek ve tarih ders kitaplarına dinî simgeleri koyarak bir vatandaş oluşturma çabası içerisindedir. Ancak verilen bu örnekler ve dinî efsanelerin aşırı kullanımı kimi zaman da efsanelerin tarihi bir olgu gibi sunulması, neden sonuç ilişkisi yerine tarihi olguların inançlara dayalı olarak açıklanması Rusya tarih ders kitaplarının bilimselliğini önemli ölçüde zayıflatmaktadır.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2014). Sosyal bilgilerde değerler ve öğretimi. B. Tay ve A. Öcal (Ed.), İçinde Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 343-370). Ankara: Pegem Akademi.
  • Akkuş, Z. (2007). Tarih öğretiminde edebi ürün kullanımının öğrenci başarısına etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Ata, B. (2000). Tarih öğretiminde bir araç olarak; tarihi romanlar. Türk Yurdu. 153, 158-165.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler, Ankara: Pegem Akademi.
  • Çençen, N. (2010). 11. sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde tarih öğretmenlerinin edebi ürün kullanımına yönelik görüşleri (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Danilov, A. A. ve Kosulina, L. G. (2012). İstoriya Rassii, Moskova: Prosveşenie.
  • Danilov, A. A., Danilov, D. D., Kolokov, B. A. ve Tırın, C. B. (2009). İstoriya Rasii, Moskova: Balans.
  • Haliloğlu-Yıldırım, E. (2021). Tarih araştırmalarında destanların kaynaklık değeri. Kastamonu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(1),115-129.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Nobel.
  • Kütükoğlu, M. S. (2011). Tarih araştırmalarında usûl, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Levstik, L. (1995). Narrative constructions: cultural frames for history. Social Studies, 86(3), 113-116.
  • Öztaş, S. (2002). Tarih eğitiminde menkıbelerin yeri ve önemi, Türk Yurdu, 22(175), 68-72.
  • Öztürk C. ve Otluoğlu, R. (2005). Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünler, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Pamuk, A. (2014). Kimlik ve tarih öğretimi. M. Safran (Ed.), İçinde Tarih nasıl Öğretilir (ss. 79-84), İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Pamuk, A. (2014). Kimlik ve tarih. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Şimşek, A. (2006). Tarihsel romanın eğitimsel işlevi. BİLİG, 37, 65-86,
  • Şimşek, A. (2001). Tarih eğitiminde efsane ve destanların rolü. G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 11-21.
  • Şimşek, A. (2014). Tarih öğretiminde destanlar ve efsaneler. M.Safran (Ed.), İçinde Tarih Nasıl Öğretilir? (ss. 313-318). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Togan, Z. V. (1985). Tarihte usul, İstanbul: Enderun Kitabevi.
  • Yakar, H. ve Yıldırım, T. (2021). Ortaöğretim tarih ders kitaplarında edebî ürünlerin kullanımı. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 409-426.
  • Yıldırm¸ A. ve Şimşek H. (2013), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyasal Akımlar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Özgür Aktaş 0000-0003-4218-9545

Hurşit İsayev 0000-0002-4578-3833

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2023
Kabul Tarihi 17 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Aktaş, Ö., & İsayev, H. (2024). Altıncı sınıf Rusya tarih ders kitaplarına göre Rus kimliğinin oluşmasında edebiyat ve kültürün katkısı. Ardahan Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 86-91. https://doi.org/10.58588/aru-jfeas.1400678